FI EN WWW



Tradenomi (AMK), Liiketalous, 210 op

> Katso mitä opintoja koulutus sisältää

Suuntautumisvaihtoehdot

Kaikille yhteisten opintojen jälkeen opiskelija valitsee yhteensä 65 opintopistettä ammattiopintoja. Opiskelija voi valita yksittäisiä erikoistuneita ammattiopintokokonaisuuksia tai painottaa opintona yhdelle kolmesta osaamisaalueesta:

- Taloushallinto
- Markkinointi
- Liiketoiminnan kehittäminen

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi

Tutkinnon taso

Tutkinto-ohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.

Valintaperusteet

Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.

Ahot-menettelyt

Tutkinto-ohjelmakohtaiset AHOT-järjestelyt:

Tunnistamisprosessin lähtökohtana on tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma ja opiskelijan aktiivinen rooli. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin, suunnittelee itsearvioinnin pohjalta, mitä osaamista hän pyrkii saamaan tunnistetuksi, hakee tunnistamista ja antaa osaamisestaan tarvittavat näytöt.

Opinto-ohjaajan (nuorten koulutus) ja aikuiskoulutusvastaavan (aikuisten koulutus) tehtävänä on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.

Oppiaineen opettaja tutkii, voiko opiskelija osaamisensa perusteella suorittaa opintojakson tai osan siitä näytöllä. Mikäli voi, opettaja laatii vaadittavan näytön, informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä aikataulusta. Opiskelija antaa vaaditun näytön. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.

Opettaja tai koulutuspäällikkö tekee asiaa koskevan virallisen päätöksen (tunnustaminen).

AHOT-toimijat ja heidän tehtävänsä koulutusohjelmassa:

Opinto-ohjaajan/aikuiskoulutusvastaavan tehtävänä on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.

Oppiaineen opettaja tutkii tunnistamisen, laatii vaadittavan näytön, informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä aikataulusta. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.

Koulutuspäällikkö tekee tunnustamispäätöksen aiemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta.

AHOT-menettelyn piiriin kuuluvat ja sen ulkopuolella olevat opintojaksot:

Koulutuksen prosessinomaisen toteutuksen vuoksi hyväksilukua ei pääsääntöisesti käytetä seuraavissa opinnoissa: virtuaaliyritystoimintaan liittyvät opintojaksot sekä yrittäjyyden ja liiketoiminnan kehittämisen opintokokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot. Aikaisemmin opitun tunnustamista voidaan kuitenkin soveltaa välitehtäviin silloin, kun se on kokonaisuuden kannalta mielekästä. Näistä on sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.

Hakukelpoisuuden tuottaneita opintoja (tutkintotodistus) ei sellaisenaan hyväksytä osaksi ammattikorkeakouluopintoja. Jos kuitenkin joitakin osia hyväksytään, vaaditaan niiden lisäksi näyttö.

Aineopinnoista on suoritettava vähintään 12 op:n osuus liiketalouden koulutusohjelmassa.

Ruotsin kielestä on suoritettava vähintään yksi opintojakso.

Alakohtaisuuden vaatimukset osaamisessa:

Kieliopintojen tunnustamisen edellytyksenä on riittävän alakohtaisuuden toteutuminen.

Tutkinto-ohjelmakohtaiset säännökset aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen menetelmistä, arviointikäytänteet:

Liiketalouden tutkinto-ohjelmassa on käytössä opintojaksokohtaisesti eri menetelmiä aiemmin opitun tunnistamiseksi. Luettelo tunnistamismenetelmistä löytyy SeAMKin korkeakoulukohtaisista AHOT-ohjeista.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Katso Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosääntö.

Pedagogiset toimintamallit

Liiketalouden tutkinto-ohjelman opetuksessa ja oppimisessa teoreettista tietoa käsitellään kokemuksellisen tiedon pohjalta (integratiiviinen lähestymistapa). Opetus suunnitellaan niin, että kaikki asiantuntijuuden peruselementit, eli teoreettinen tieto, käytännöllinen tieto (taidot), itsesäätelytiedot ja –taidot sekä työyhteisön toimintaan liittyvä tieto ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Opetussuunnitelman toteutuksessa painottuu kokemusperäinen oppiminen. Oppiminen käynnistyy konkreettisista kokemuksista, joita käydään läpi ja pohditaan teoriatietoon peilaten. Itsearvioinnilla pyritään ilmiöiden ymmärtämiseen ja uusien toimintamallien kehittämiseen. Oppimistehtävissä pyritään autenttisuuteen ja perinteisten oppiainerajojen ylittämiseen.

Opetuksessa painottuu yhteistoiminta yritysten kanssa, sillä keskeisessä roolissa ensimmäisen vuoden opinnoissa on virtuaalinen yritystoiminta, jossa opiskelijat toimivat tiimeissä harjoittaen virtuaaliympäristössä yritystoimintaa, ja lisäksi jokaisella harjoitusyrityksellä on kummiyritys. Enenevästi tehdään opiskelun monimuotoistamisen puitteissa erilaisia projekteja työelämälle. Osa opiskelijoista suorittaa ammattiopintoja monialaisissa FramiPro-hankkeissa. Opiskelijat suorittavat kolmantena opintovuotena yrityksessä tai muussa organisaatiossa harjoittelun, josta laaditaan analyyttisiä ja reflektoivia tehtäviä sekä ennen harjoittelua, sen kestäessä ja sen päätyttyä. Neljäntenä vuotena opiskelijat tekevät opinnäytetyön toimeksiantona.

Integrointia edistävinä oppimistehtävinä on käytössä oppimispäiväkirjat ja portfoliot, itsearvioinnit ja ryhmän vertaisarvioinnit.

Henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti opintoja voidaan suorittaa yritysyhteistyöhankkeissa tai yritystallitoiminnassa omaa yritysideaa kehittäen. Opintojaksoja voidaan suorittaa myös virtuaaliopintoina, jolloin voidaan poiketa opinto-oppaassa esitetyistä toteutusmuodoista.

Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet

Tutkinto-ohjelman tavoitteena on, että opiskelijat tuntevat liiketoimintaosaamisen sisällön, merkityksen ja osa-alueet, osaavat soveltaa osaamistaan käytännön liiketoiminnan tehtäviin sekä arvioida ja kehittää liiketoimintaa.

Ensimmäisenä ja toisena opintovuonna opitaan liiketoimintaosaamisen perusteet sekä teorian että käytännön tasolla ja opiskelija oppii toimimaan liiketoiminnan eri osa-alueilla.

Yhteisten opintojen jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus valita vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia, jotka suoritettuaan opiskelija kykenee toimimaan liiketoimintaosaajana eri osa-alueilla asiantuntijana sekä kotimaisessa että kansainvälisessä toimintaympäristössä. Asiantuntijuus voidaan kuvata osaamisprofiileina, jotka opiskelijat opintojaan suuntaamalla tavoittavat. Opiskelijalla on mahdollisuus yhdistellä eri osaamisalueiden opintoja henkilökohtaisten uratavoitteidensa mukaisesti.

- Markkinoinnin osaaja kykenee monipuolisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yrityksen tai julkisen organisaation markkinointia ja tekemään myyntityötä. Opiskelija on markkinointiviestinnän, asiakaspalvelun sekä asiakkuuksien rakentamisen osaaja.
- Taloushallinnon osaaja pystyy toimimaan yrityksen laskentatoimen ja rahoituksen eri tehtävissä. Hän osaa tuottaa ja analysoida eri sidosryhmien tarvitsemaa taloudellista informaatiota. Hän kykenee ylläpitämään ja kehittämään talouden suunnittelun, päätöksenteon ja johtamisen tukemiseksi tarvittavia taloushallinnon informaatiojärjestelmiä. Hän osaa käyttää laskentatoimen tietoja ja menetelmiä taloudellisessa suunnittelussa, päätöksenteossa ja johtamisessa.
- Liiketoiminnan kehittäjä osaa analysoida ja arvioida pk-yritysten liiketoiminnan nykytilaa sekä sen pohjalta kehittää strategisia yritystason suunnitelmia (esim. liiketoiminta-, omistajanvaihdos- tai kasvusuunnitelma). Hän tuntee innovatiivisten liiketoimintaideoiden, verkostoitumisen ja jatkuvan kehittämisen merkityksen menestyvän yrityksen taustalla muuttuvassa toimintaympäristössä. Lisäksi hän osaa hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa uuden liiketoiminnan luomisessa ja olemassa olevan kehittämisessä. Hän osaa myös yrittäjämäisesti kehittää omaa liiketoimintaa ja hänellä on valmiudet yrittäjänä toimimiseen.
- Henkilöstön ja prosessien liiketoimintaosaaja kykenee hallitsemaan ja kehittämään yrityksen tai organisaation toimintaan liittyviä järjestelmiä ja prosesseja. Hän kykenee toimimaan erilaisissa henkilöstön johtamis- ja kehittämistehtävissä.
- Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja kykenee analysoimaan, suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yritysten eri kansainvälisiä toimintoja. Opiskelija on monipuolinen kansainvälisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja johtamisen osaaja.

Edellä mainittujen osaamisalueiden lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suunnata opintojaan seuraavasti:

- Verkkoliiketoiminnan opinnoissa opiskelija oppii toteuttamaan ja kehittämään sähköistä liiketoimintaa.
- Valitsemalla kaupan ja kauppiasyrittäjyyden opintokokonaisuuden opiskelija saa mahdollisuuden osallistua Keskon yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa kehittämään Kauppiasyrittäjyyspolkuun. Se on väylä, jonka kautta on mahdollisuus kouluttautua K-kauppiaaksi. Opintokokonaisuus muodostuu verkkokursseista, jotka täydentyvät suuntaavalla harjoittelulla ja opinnäytetyöllä, jos opiskelija haluaa suorittaa koko Kauppiasyrittäjyyspolku-kokonaisuuden.
- FramiPro-oppimisympäristössä monialaiset opiskelijatiimit suorittavat osan tutkinnosta työelämän toimeksiantoihin perustuvissa projekteissa oppien.
- TEMPO-opinnot antavat mahdollisuuden painottaa opintoja työ- ja elinkeinopalveluosamiseen. Opinnoissa opiskelija valitsee 15 op sosiaalialan opintoja ja opintopolun toteuttamisessa on mukana Työ- ja elinkeinoministeriö.
- Tuotantalouden opintokokonaisuudessa perehdytään tuotannolliseen yritystoimintaan. Opetus järjestetään yhteistyössä Tekniikan yksikön kanssa.
- Kansainvälisiin valmiuksiin keskittyvissä opintokokonaisuuksissa (LTVAKSA1, LTVAKVE1, LTVAKRU1, LTVAKEN1 ja LTVAKES1) opiskelija kehittää valmiuksiaan toimia kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä.
- Yritystallissa opiskelija voi kehittää omaa liikeideaansa ja osaamistaan yrittäjänä opiskeluprosessin aikana.
- Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä kaksoistutkinto, jolloin hän saa tutkintotodistuksen sekä SeAMKista että ulkomaisesta yhteistyökorkeakoulusta.

Tutkinto-ohjelmaan kuuluu lisäksi tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia antavia menetelmäopintoja, teoriaa käytäntöön soveltava harjoittelu sekä pääsääntöisesti yritysten tai muiden organisaatioiden toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö. Opiskelijoiden tarttumapintaa työelämään pyritään laajentamaan harjoittelun ja opinnäytetyön lisäksi tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua yrityshankkeisiin ja antamalla hyvät valmiudet työnhakuun ja uraohjaukseen. Laaja kieliohjelma antaa mahdollisuuden kehittää ja laajentaa kielitaitoa. Tarjolla on opintoja ruotsin, englannin, saksan, ranskan, espanjan ja venäjän kielestä sekä suomesta vieraana kielenä.

Ammatillinen osaamisprofiili

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiuksia hyvin monipuolisesti erilaisiin tehtäviin yritysmaailmassa ja julkisella sektorilla.

Osaamisprofiilien (ks. luku Tutkinto-ohjelman kuvaus ja osaamisalueet) mukaisesti liiketalouden tutkinto-ohjelmasta valmistunut tradenomi voi työuransa aikana työskennellä esimerkiksi seuraavissa tehtävissä:

- Markkinoinnin osaaja: markkinointiassistentti, markkinointisuunnittelija, markkinointiviestintäsuunnittelija, asiakaspalveluvastaava, markkinatutkija, markkinointipäällikkö, asiakkuusjohtaja, tuoteryhmäjohtaja, tuotepäällikkö, yhteyspäällikkö, myyntiassistentti, myyntineuvottelija, myyjä, myyntiedustaja, myyntipäällikkö, myymäläpäällikkö, viestintäpäällikkö ja avainasiakaspäällikkö.
- Taloushallinnon osaaja: talousassistentti, laskenta-assistentti, kirjanpitäjä, pääkirjanpitäjä, kirjanpitopäällikkö, talouspäällikkö, talousjohtaja, sisäinen tarkastaja, tilintarkastaja,yritystutkija, kustannuslaskija, assistant controller, business controller, treasurer, treasury analyst, kassapäällikkö, luottopäällikkö, rahoituspäällikkö, rahoitusjohtaja, sijoitusassistentti, sijoitusneuvoja, sijoituspäällikkö.
- Liiketoiminnan kehittäjä: yrittäjä, yritys- tai elinkeinoasiamies, yritysneuvoja, kouluttaja, yritystutkija, koulutusassistentti, konsultti
- Henkilöstön ja prosessien liiketoimintaosaaja: henkilöstöassistentti, henkilöstösuunnittelija, henkilöstöpäällikkö, projektipäällikkö

Opintojen painotusmahdollisuudet avaavat lisäksi uramahdollisuuksia erilaisiin erityistehtäviin.

Kansainvälisyys tutkinto-ohjelmassa

Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat toimia kansainvälisessä toimintaympäristössä ja kohdata erilaisia kulttuureja. Tavoitteena on myös, että jokainen opiskelija saa kansainvälisyyteen liittyviä kokemuksia opintojensa aikana joko opiskelijaliikkuvuuden tai kotikansainvälistymisen muodossa.

Tutkinto-ohjelmassa opiskelevia kannustetaan osallistumaan opiskelijavaihtoon. Opiskelijalla on käytössään laaja verkosto paitsi eurooppalaisia myös Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Australiassa ja Aasiassa sijaitsevia korkeakouluja. Näistä opiskelija valitsee sopivan kohteen itselleen. Opiskelija voi halutessaan hankkia ulkomaisen opiskelupaikkansa myös verkoston ulkopuolelta.

Tutkinto-ohjelman opiskelijoilla on myös mahdollisuus suorittaa kaksi tutkintoa samalla kertaa: suomalainen liiketalouden amk-tutkinto SeAMK:sta sekä bachelor-tutkinto yhteistyökorkeakoulusta, jonka kanssa on solmittu kaksoistutkintosopimus. Käytännössä kaksoistutkinnon suorittaja opiskelee kolme vuotta Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmassa ja yhden kansainvälisen vuoden jossakin edellä mainitussa. Opinnäytetyö tehdään englannin kielellä ja sillä on kaksi ohjaajaa.

Jatko-opintokelpoisuus

Antaa jatko-opintokelpoisuuden liiketalouden alan ylempään amk-tutkintoon.

Opintojen rakenne

Koulutuksen perusrakenne on kuvattu edellä otsikon ”Pedagogiset toimintamallit” alla. Opintopistein ilmaistuna koulutus rakentuu seuraavasti:

PERUSOPINNOT (55 op)
- Kaikille yhteiset perusopinnot, 20 op
- Virtuaaliyritystoimintaan integroidut yritystoiminnan opinnot, 28 op
- Muut perusopinnot, 7 op

AMMATTIOPINNOT (100 op)
- Tutkinto-ohjelman yhteiset ammattiopinnot, 20 op
- Tutkinto-ohjelman yhteiset kieliopinnot, 15 op
- Valinnaiset ammattiopintokokonaisuudet, 50 op
- HOPS:in mukaiset opinnot, 15 op

VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT, 10 op
HARJOITTELU, 30 op
OPINNÄYTETYÖ, 15 op

YHTEENSÄ, 210 op

Tiedot mahdollisuuksista monipuolistaa ja täydentää omaa opintopolkua löytyvät yllä luvusta ”Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet”.

Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset

Katso Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosääntö.

Valmistumisen edellytykset

Valmistumisen edellytykset löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Nuorten koulutus on pääsääntöisesti kokopäiväistä opetusta. Tiettyjä opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja on mahdollisuus suorittaa myös etäopintoina. Opetuksen monimuotoistaminen kuuluu tutkinto-ohjelmassa toteutettavaan pedagogiikkaan.

Aikuisten koulutus tapahtuu arki-iltaisin ja viikonloppuisin.

Yhteyshenkilöt

Koulutuspäällikkö

Päivö Laine, 040 830 4175, paivo.laine(at)seamk.fi

Osaamisalueiden vastuuhenkilöt:
- Taloushallinto: Erkki Kytönen, 040 830 0407, erkki.kytonen(at)seamk.fi
- Markkinointi: Terhi Anttila, 040 830 3972, terhi.anttila(at)seamk.fi
- Liiketoiminnan kehittäminen: Tero Turunen, 040 830 2366, tero.turunen(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja

Ulla Autio, 020 124 5451 / 040 830 6067, ulla.autio(at)seamk.fi

ECTS-/Kv-koordinaattori

Marjo Arola, 020 124 5373/ 040 830 4216, marjo.arola(at)seamk.fi