Fysioterapeutti (AMK), 210 op
> Katso mitä opintoja koulutus sisältääSuuntautumisvaihtoehdot
Fysioterapeutin tutkinnossa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Fysioterapian tutkinto-ohjelmassa suoritetut opinnot johtavat Fysioterapeutti (AMK) tutkintoon. Opintojen laajuus on 210 op.
Tutkinnon taso
Tutkinto-ohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Ahot-menettelyt
AHOT (=aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen) -menettely perustuu tutkinto-ohjelman osaamisvaatimuksiin. Meneillään olevan lukukauden opinnoista aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista opiskelija voi hakea syyslukukaudella 30.09. mennessä ja kevätlukukaudella 31.01. mennessä. Opinto-ohjaaja tiedottaa opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista, hän täyttää hakulomakkeen näyttödokumentteineen ja osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta koulutusohjelmakohtaiselle AHOT- työryhmälle. Hakulomakkeen liitteessä ja siihen liittyvissä dokumenteissa opiskelija esittelee ja perustelee oman osaamisensa suhteessa tutkinto-ohjelman opintojakson osaamistavoitteisiin. AHOT-työryhmä ohjaa opiskelijan tarvittavien näyttöjen tuottamiseen sekä tekee päätökset aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta opiskelijan esittämien dokumenttien ja näytön pohjalta. Asiantuntijaopettaja vastaanottaa ja arvioi opiskelijan näytöt sekä tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin. Vierailevan luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-työryhmä.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Fysioterapian tutkinto-ohjelmassa on määritelty AHOT- järjestelmän ulkopuolelle jäävinä opintokokonaisuuksina tai opintojaksoina seuraavat:
KG10AP10 Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen 1 ja 2
KG10AP26 Opiskelijana fysioterapian tutkinto-ohjelmassa (osin)
KG10AP21 Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa
KG10AP27 Liikkuva ja toimiva ihminen
KG10BP23 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tunnistaminen ja analysointi
KG10BP28 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaus 1 ja 2 (osin)
KG10BP29/30 Aikuisten fysioterapia 1 ja 2 (osin)
KG10BPE22 Harjoittelu aikuisten fysioterapiassa
KG10BP27 Lasten ja nuorten fysioterapia
KG10BPE71 Harjoittelu lasten ja nuorten fysioterapiassa
KG10BP26 Ikääntyvien fysioterapia
KG10BPE61 Harjoittelu ikääntyvien fysioterapiassa
KG10BP31 Vaihtoehtoiset ammattiopinnot
KG10BPE16 Harjoittelu vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa
KG10F Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
AHOT-toimijat:
Fysioterapian koulutusohjelman AHOT-työryhmän muodostavat lukuvuonna 2016-2017:
opinto-ohjaaja Tarja Knuuttila
koulutusohjelmapäällikkö Tarja Svahn
Fysiotiimin lehtorit
Arviointimenetelmät:
Kunkin opintojakson osaamisen tunnistamisen arviointimenetelmät määräytyvät fysioterapian tutkinto-ohjelman pedagogisista toimintamalleista, opintojakson osaamistavoitteista, sisällöistä ja suoritusvaatimuksista sekä myös opiskelijan toimittamista perusteluista ja dokumenteista käsin.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Fysioterapian koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) pedagogiikan mukaisesti. PBL:n pedagoginen filosofia perustuu kognitiivis-konstruktiiviseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppiminen on opiskelijan oman tiedonkäsittelyn prosessin sekä oppijan aikaisempien ja jatkuvasti karttuvien uusien kokemuksien ja niiden aktiivisen käsittelyn tulosta.
Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämästä esiin nousevat ongelmat. Koska työelämä ei noudata oppiaineiden jakoa, on myös koulutuksessa opittava ratkaisemaan ongelmia luonnollisella tavalla siinä muodossa, missä ne tulevat esiin käytännön työssä. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat keskeisiin opiskeltaviin teemoihin, jotka liittyvät kiinteästi ammatillisesta käytännöstä nouseviin asioihin ja työssä tarvittaviin osaamisalueisiin - ydinkompetensseihin. Koulutus nähdään tiedon jakamisen sijasta kokemuksien ja osaamisen tuottamisena.
Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. PBL-pedagogiikan avulla oppimisesta tulee asioiden mieleen painamisen sijasta ammatillisten ongelmien tutkimista yhdessä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opiskelija nähdään vastuuntuntoisena ja tietoa etsivänä aikuisena, joka itse ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun. Opiskelijan sisäinen yrittäjyys näkyy oma-aloitteisuutena ja aktiivisena ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapana sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa. Opettajan tehtävänä on toimia oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.
Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua sekä oppilaitoksella että aidoissa työelämäympäristöissä.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä. Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta- ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan ihmisten elin- ja työympäristöön.
Ammatillinen osaamisprofiili
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
Kansainvälisyys tutkinto-ohjelmassa
Fysioterapian tutkinto-ohjelmassa kansainvälisyys toteutuu opiskelija- ja opettajavaihtojen, sekä verkostomaisten yhteistyöhankkeiden kautta. Kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä edistetään hyödyntämällä vieraskielistä oppimateriaalia, opiskelemalla opintojaksoja englannin kielellä. Lisäksi hyödynnämme säännöllisesti kansainvälisten yhteisyökumppaneidemme asiantuntijaluentoja opetuksessamme. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kansainvälisten opiskelijoiden tutortoimintaan.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa jatko-opintokelpoisuuden fysioterapia-alan ylempään amk-tutkintoon.
Opintojen rakenne
Perusopinnoissa keskitytään fysioterapiatyön perusteisiin, kieliopintoihin sekä vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Ammattiopinnoissa opetellaan arvioimaan ja tutkimaan ihmisen toimintakykyä, tukemaan sitä ja korjaamaan siinä ilmeneviä häiriöitä fysioterapian keinoin. Vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa syvennetään valitun fysioterapian osa-aluetta, esim. lasten, työikäisten tai ikääntyvien fysioterapiaa. Opinnäytetyön tekemisen myötä lisääntyvät fysioterapian tutkimus- ja kehittämisvalmiudet.
Koulutukseen sisältyy ohjattua harjoittelua (55 opintopistettä) sosiaali-, terveys- ja liikuntatoimen alueilla. Osan harjoittelusta voi tehdä myös ulkomailla.
Opinnot suoritetaan rakennepuun osoittamassa etenemisjärjestyksessä. Edelliset opinnot täytyy olla suoritettuina ennen kuin siirtyy seuraaviin opintokokonaisuuksiin.
Toisen lukuvuoden opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yksikkörajat ylittäviin FramiPro-opintoihin.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Kokopäiväinen
Yhteyshenkilöt
Koulutuspäällikkö
Tarja Svahn, 040 830 2296, tarja.svahn(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja
Tarja Knuuttila, +358 40 830 2197 tarja.knuuttila(at)seamk.fi
ECTS-/Kv-koordinaattori
Tiina Harju, 040 680 7100,
tiina.harju(at)seamk.fi