Fysioterapian koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Fysioterapian koulutusohjelma johtaa Fysioterapeutti (AMK) tutkintoon. Opintojen laajuus on 210 op.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
AHOT (=aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen) -menettely perustuu
koulutusohjelman osaamisvaatimuksiin. Meneillään olevan lukukauden
opinnoista aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista opiskelija voi hakea
syyslukukaudella 30.09. mennessä ja kevätlukukaudella 31.01.
mennessä. Opinto-ohjaaja tiedottaa opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja
kulun koulutusohjelmassa.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin
aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun osaamisen
tunnustamista, hän täyttää hakulomakkeen näyttödokumentteineen ja
osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta koulutusohjelmakohtaiselle AHOT-
työryhmälle. Hakulomakkeen liitteessä ja siihen liittyvissä dokumenteissa
opiskelija esittelee ja perustelee oman osaamisensa suhteessa
koulutusohjelman opintojakson osaamistavoitteisiin. AHOT-työryhmä ohjaa
opiskelijan tarvittavien näyttöjen tuottamiseen sekä tekee päätökset
aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta opiskelijan esittämien
dokumenttien ja näytön pohjalta. Asiantuntijaopettaja vastaanottaa ja arvioi
opiskelijan näytöt sekä tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin.
Vierailevan luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä
toimii AHOT-työryhmä.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan
tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin
liittyvät ohjeistukset. Fysioterapian koulutusohjelmassa on määritelty AHOT-
järjestelmän ulkopuolelle jäävinä opintokokonaisuuksina tai
opintojaksoina seuraavat:
KG10AP10 Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen
KG10AP26 Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja fysioterapian koulutusohjelmassa (osin)
KG10AP21 Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa
KG10AP27 Liikkuva ja toimiva ihminen
KG10BP23 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tunnistaminen ja analysointi
KG10BP28 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaus (osin)
KG10BP29/30 Aikuisten fysioterapia osa I ja osa II (osin)
KG10BPE22 Harjoittelu aikuisten fysioterapiassa
KG10BP27 Lasten ja nuorten fysioterapia
KG10BPE71 Harjoittelu lasten ja nuorten fysioterapiassa
KG10BP26 Ikääntyvien fysioterapia
KG10BPE61 Harjoittelu ikääntyvien fysioterapiassa
KG10BP31 Vaihtoehtoiset ammattiopinnot
KG10BPE16 Harjoittelu vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa
KG10F Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
AHOT-toimijat
Fysioterapian koulutusohjelman AHOT-työryhmän muodostavat lukuvuonna 2013-2014:
- opinto-ohjaaja Tellervo Pihlaja
- koulutusohjelmapäällikkö Riitta Kiili
- Fysiotiimin lehtorit
Arviointimenetelmät
Kunkin opintojakson osaamisen tunnistamisen arviointimenetelmät
määräytyvät fysioterapian koulutusohjelman pedagogisista toimintamalleista,
opintojakson osaamistavoitteista, sisällöistä ja suoritusvaatimuksista sekä
myös opiskelijan toimittamista perusteluista ja dokumenteista käsin.
Tutkintovaatimukset ja –säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Fysioterapian koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) pedagogiikan mukaisesti. PBL:n pedagoginen filosofia perustuu kognitiivis-konstruktiiviseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppiminen on opiskelijan oman tiedonkäsittelyn prosessin sekä oppijan aikaisempien ja jatkuvasti karttuvien uusien kokemuksien ja niiden aktiivisen käsittelyn tulosta.
Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat kokemukset. Koska työelämä ei noudata oppiaineiden jakoa, on myös koulutuksessa opittava ratkaisemaan ongelmia luonnollisella tavalla siinä muodossa, missä ne tulevat esiin käytännön työssä. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat keskeisiin opiskeltaviin teemoihin, jotka liittyvät kiinteästi ammatillisesta käytännöstä nouseviin asioihin ja työssä tarvittaviin osaamisalueisiin - ydinkompetensseihin. Koulutus nähdään tiedon jakamisen sijasta kokemuksien ja osaamisen tuottamisena.
Myös työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. PBL-pedagogiikan avulla oppimisesta tulee pelkän asioiden mieleen painamisen sijasta ammatillisten ongelmien tutkimista yhdessä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opiskelija nähdään vastuuntuntoisena ja tietoa etsivänä aikuisena, joka itse ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun. Opiskelijan sisäinen yrittäjyys näkyy oma-aloitteisuutena ja aktiivisena ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapana sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa. Opettajan tehtävänä on toimia oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.
Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua sekä oppilaitoksella että aidoissa työelämäympäristöissä.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn
arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta,
toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä
asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee
oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä.
Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta-
ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan
ihmisten elin- ja työympäristöön.
Ammatillinen osaamisprofiili
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn
arvioimisessa ja edistämisessä. Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa,
terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa,
kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta-
ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu-
ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
Kansainvälisyys koulutusohjelmassa
Fysioterapian koulutusohjelmassa kansainvälisyys toteutuu opiskelija-
ja opettajavaihtojen sekä verkostomaisten yhteistyöhankkeiden / tahojen kautta.
Kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä edistetään vieraskielistä
oppimateriaalia hyödyntäen ja koulutusohjelmaan saaduilla, lukukausittaisilla
kansainvälisillä asiatuntijaluennoitsijoilla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti
kansainvälisten opiskelijoiden tutortoimintaan. Myös kansainvälisenä
yhteistyönä laadittavia opinnäytetöitä on jo valmistunut.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa jatko-opintokelpoisuuden fysioterapia-alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Opintojen rakenne
Perusopinnoissa keskitytään fysioterapiatyön perusteisiin, kieliopintoihin sekä
vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Ammattiopinnoissa opetellaan
arvioimaan ja tutkimaan ihmisen toimintakykyä, tukemaan sitä ja korjaamaan
siinä ilmeneviä häiriöitä fysioterapian keinoin. Vaihtoehtoisissa
ammattiopinnoissa syvennetään valitun fysioterapian osa-aluetta, esim. lasten,
työikäisten tai ikääntyvien fysioterapiaa. Opinnäytetyön tekemisen myötä
lisääntyvät fysioterapian tutkimus- ja kehittämisvalmiudet.
Koulutukseen sisältyy ohjattua harjoittelua (75 opintopistettä) sosiaali-,
terveys- ja liikuntatoimen alueilla. Osan harjoittelusta voi tehdä myös
ulkomailla.
Opinnot suoritetaan rakennepuun osoittamassa etenemisjärjestyksessä.
Edelliset opinnot täytyy olla suoritettuina ennen kuin siirtyy seuraaviin
opintokokonaisuuksiin.
Toisen lukuvuoden opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yksikkörajat ylittäviin FramiPro-opintoihin.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Katso korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
kokopäiväinen
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö:
Riitta Kiili, 040 830 3957, riitta.kiili(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja:
Tellervo Pihlaja, 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi
Kv-suunnittelija:
Tiina Harju, 040 680 7100,
tiina.harju(at)seamk.fi