ops.seamk.fi - Opinto-opas
  |   SUOMI   |   ENGLISH   |   WWW
 


Liiketalouden koulutusohjelma

Suuntautumisvaihtoehdot

Kaikille yhteisten opintojen jälkeen opiskelija valitsee vaihtoehtoisista jollekin liiketoimintaosaamisen osa-alueelle erityisvalmiuksia antavista opintokokonaisuuksista yhteensä 51 op suuntaavia opintoja.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi

Tutkinnon taso

Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.

Valintaperusteet

Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.

Ahot-menettelyt

Koulutusohjelmakohtaiset AHOT-järjestelyt

Tunnistamisprosessin lähtökohtana on koulutusohjelman opetussuunnitelma ja opiskelijan aktiivinen rooli. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin, suunnittelee itsearvioinnin pohjalta, mitä osaamista hän pyrkii saamaan tunnistetuksi, hakee tunnistamista ja antaa osaamisestaan tarvittavat näytöt.

Opinto-ohjaajan (nuorten koulutus) ja aikuiskoulutusvastaavan (aikuisten koulutus) tehtävänä on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.

Oppiaineen opettaja tutkii, voiko opiskelija osaamisensa perusteella suorittaa opintojakson tai osan siitä näytöllä. Mikäli voi, opettaja laatii vaadittavan näytön, informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä aikataulusta. Opiskelija antaa vaaditun näytön. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.

Opettaja tai ko-päällikkö tekee asiaa koskevan virallisen päätöksen (tunnustaminen).  

AHOT-toimijat ja heidän tehtävänsä koulutusohjelmassa

Opinto-ohjaajan/aikuiskoulutusvastaavan tehtävänä on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.

Oppiaineen opettaja tutkii tunnistamisen, laatii vaadittavan näytön, informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä aikataulusta. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.

Ko-päällikkö tekee tunnustamispäätöksen aiemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta.

AHOT-menettelyn piiriin kuuluvat ja sen ulkopuolella olevat opintojaksot

Koulutuksen prosessinomaisen toteutuksen vuoksi hyväksilukua ei pääsääntöisesti käytetä seuraavissa opinnoissa: virtuaaliyritystoimintaan liittyvät opintojaksot sekä yrittäjyyden ja liiketoiminnan kehittämisen opintokokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot. Aikaisemmin opitun tunnustamista voidaan kuitenkin soveltaa välitehtäviin silloin, kun se on kokonaisuuden kannalta mielekästä. Näistä on sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.

Hakukelpoisuuden tuottaneita opintoja (tutkintotodistus) ei sellaisenaan hyväksytä osaksi ammattikorkeakouluopintoja. Jos kuitenkin joitakin osia hyväksytään, vaaditaan niiden lisäksi näyttö.

Aineopinnoista on suoritettava vähintään 12 op:n osuus liiketalouden koulutusohjelmassa.

Ruotsin kielestä on suoritettava vähintään yksi opintojakso.

Alakohtaisuuden vaatimukset osaamisessa

Kieliopintojen tunnustamisen edellytyksenä on riittävän alakohtaisuuden toteutuminen.

Koulutusohjelmakohtaiset säännökset aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen menetelmistä, arviointikäytänteet

Liiketalouden koulutusohjelmassa on käytössä opintojaksokohtaisesti eri menetelmiä aiemmin opitun tunnistamiseksi. Luettelo tunnistamismenetelmistä löytyy SeAMKin korkeakoulukohtaisista AHOT-ohjeista.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Ks. tutkintosääntö.

Pedagogiset toimintamallit

Liiketalouden koulutusohjelmassa opetusta toteutetaan integratiivisen pedagogiikan mallin mukaisesti. Opetus suunnitellaan niin, että kaikki asiantuntijuuden peruselementit, eli teoreettinen tieto, käytännöllinen tieto (taidot), itsesäätelytiedot ja -taidot sekä sosiokulttuurinen tieto, ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa. Sosiokulttuuriseen tietoon liittyvät esimerkiksi työyhteisön kirjoittamattomat säännöt ja toimintatavat, joihin pääsee osalliseksi ainoastaan osallistumalla käytännön toimintoihin sosiaalisessa yhteisössä. Opetussuunnitelman toteutuksessa painottuu kokemusperäinen oppiminen. Oppiminen käynnistyy konkreettisista kokemuksista, joita reflektoidaan. Itsearvioinnilla pyritään ilmiöiden ymmärtämiseen ja uusien toimintamallien kehittämiseen.

Koulutusohjelman opetuksessa painottuu yhteistoiminta yritysten kanssa, sillä keskeisessä roolissa ensimmäisen vuoden opinnoissa on virtuaalinen yritystoiminta, jossa opiskelijat toimivat tiimeissä harjoittaen virtuaaliympäristössä yritystoimintaa, ja lisäksi jokaisella harjoitusyrityksellä on kummiyritys. Enenevästi tehdään opiskelun monimuotoistamisen puitteissa erilaisia projekteja työelämälle. Opiskelijat suorittavat kolmantena opintovuotena yrityksessä tai muussa organisaatiossa harjoittelun, josta laaditaan analyyttisiä ja reflektoivia tehtäviä sekä ennen harjoittelua, sen kestäessä ja sen päätyttyä. Neljäntenä vuotena opiskelijat tekevät opinnäytetyön toimeksiantona. Integrointia edistävinä oppimistehtävinä on käytössä oppimispäiväkirjat ja portfoliot, itsearvioinnit ja ryhmän vertaisarvioinnit.

Henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti opintoja voidaan suorittaa yritysyhteistyöhankkeissa tai yritystallitoiminnassa omaa yritysideaa kehittäen. Opintojaksoja voidaan suorittaa myös virtuaaliopintoina, jolloin voidaan poiketa opinto-oppaassa esitetyistä toteutusmuodoista.

Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet

Koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelijat tuntevat liiketoimintaosaamisen sisällön, merkityksen ja osa-alueet, osaavat soveltaa osaamistaan käytännön liiketoiminnan tehtäviin sekä arvioida ja kehittää liiketoimintaa.

Ensimmäisenä ja toisena opintovuonna opitaan liiketoimintaosaamisen perusteet sekä teorian että käytännön tasolla ja opiskelija oppii toimimaan liiketoiminnan eri osa-alueilla.

Yhteisten opintojen jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus valita vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia, jotka suoritettuaan opiskelija kykenee toimimaan liiketoimintaosaajana eri osa-alueilla asiantuntijana sekä kotimaisessa että kansainvälisessä toimintaympäristössä. Asiantuntijuus voidaan kuvata osaamisprofiileina, jotka opiskelijat opintojaan suuntaamalla tavoittavat.

  • Markkinoinnin osaaja kykenee monipuolisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yrityksen tai julkisen organisaation markkinointia. Opiskelija on markkinointiviestinnän, asiakaspalvelun, tuotejohtamisen sekä asiakkuuksien rakentamisen ja johtamisen osaaja.
  • Taloushallinnon osaaja pystyy toimimaan yrityksen taloushallinnon eri tehtävissä. Hän kykenee ylläpitämään ja kehittämään johdon suunnittelun ja päätöksenteon tukemiseksi tarvittavia laskentatoimen informaatiojärjestelmiä sekä käyttämään laskentatoimen tietoja ja menetelmiä taloudellisessa suunnittelussa, päätöksenteossa ja johtamisessa.
  • Liiketoiminnan kehittäjä osaa analysoida ja arvioida pk-yritysten liiketoiminnan nykytilaa sekä sen pohjalta kehittää strategisia yritystason suunnitelmia (esim. liiketoiminta-, omistajanvaihdos- tai kasvusuunnitelma). Hän tuntee innovatiivisten liiketoimintaideoiden, verkostoitumisen ja jatkuvan kehittämisen merkityksen menestyvän yrityksen taustalla muuttuvassa toimintaympäristössä. Lisäksi hän osaa hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa uuden liiketoiminnan luomisessa ja olemassa olevan kehittämisessä.
  • Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja kykenee analysoimaan, suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yritysten eri kansainvälisiä toimintoja. Opiskelija on monipuolinen kansainvälisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja johtamisen osaaja.

Edellä mainittujen osaamisalueiden lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suunnata opintojaan seuraavasti:

  • Verkkoliiketoiminnan opinnoissa opiskelija oppii toteuttamaan ja kehittämään sähköistä liiketoimintaa.
  • Valitsemalla kaupan ja kauppiasyrittäjyyden opintokokonaisuuden opiskelija saa mahdollisuuden osallistua Keskon yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa kehittämään Kauppiasyrittäjyyspolkuun. Se on väylä, jonka kautta on mahdollisuus kouluttautua K-kauppiaaksi. Opintokokonaisuus muodostuu verkkokursseista, jotka täydentyvät suuntaavalla harjoittelulla ja opinnäytetyöllä, jos opiskelija haluaa suorittaa koko Kauppiasyrittäjyyspolku-kokonaisuuden.
  • TEMPO-opinnot antavat mahdollisuuden painottaa opintoja työ- ja elinkeinopalveluosamiseen. Opinnoissa opiskelija valitsee 15 op sosiaalialan opintoja ja opintopolun toteuttamisessa on mukana Työ- ja elinkeinoministeriö.
  • Yritystallissa opiskelija voi kehittää omaa liikeideaansa ja osaamistaan yrittäjänä opiskeluprosessin aikana.
  • Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä kaksoistutkinto, jolloin hän saa tutkintotodistuksen sekä SeAMKista että ulkomaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
  • Opiskelijalla on mahdollisuus vahvistaa kieliosaamistaan valitsemalla kaikille yhteisten kieliopintojen lisäksi opintokokonaisuuden Työelämän kieli ja kohdealueen kulttuuri.

Koulutusohjelmaan kuuluu lisäksi tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia antavia menetelmäopintoja, teoriaa käytäntöön soveltava harjoittelu sekä pääsääntöisesti yritysten tai muiden organisaatioiden toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö. Laaja kieliohjelma antaa mahdollisuuden kehittää ja laajentaa kielitaitoa. Tarjolla on opintoja ruotsin, englannin, saksan, ranskan, espanjan ja venäjän kielestä sekä suomesta vieraana kielenä.

Ammatillinen osaamisprofiili

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiuksia hyvin monipuolisesti erilaisiin tehtäviin yritysmaailmassa ja julkisella sektorilla.

Osaamisprofiilien (ks. luku Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet) mukaisesti liiketalouden koulutusohjelmasta valmistunut tradenomi voi työskennellä esimerkiksi seuraavissa tehtävissä:

  • Markkinoinnin osaaja: markkinointiassistentti,  myyntiassistentti, markkinointisuunnittelija, markkinointiviestintäsuunnittelija, myyntineuvottelija, asiakaspalveluvastaava, markkinatutkija, markkinointipäällikkö, asiakkuusjohtaja, tuoteryhmäjohtaja,  tuotepäällikkö, yhteyspäällikkö, myyntipäällikkö, myymäläpäällikkö, viestintäpäällikkö ja avainasiakaspäällikkö.
  • Taloushallinnon osaaja: kirjanpitäjä, palveluneuvoja, sijoitusneuvoja, tilintarkastaja, controller, rahoitusneuvoja, kassapäällikkö, kirjanpitopäällikkö, laskentapäällikkö, rahoituspäällikkö, talouspäällikkö.
  • Liiketoiminnan kehittäjä: yrittäjä, yritys- tai elinkeinoasiamies, yritysneuvoja, kouluttaja, yritystutkija, koulutusassistentti, konsultti
  • Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja: vientiassistentti, markkinointiassistentti, myyntiassistentti, markkinointisuunnittelija, markkinointiviestintäsuunnittelija, myyntineuvottelija, asiakaspalveluvastaava, vientipäällikkö, myyntipäällikkö ja tuotepäällikkö.

Opintojen painotusmahdollisuudet avaavat lisäksi uramahdollisuuksia erilaisiin erityistehtäviin.

Jatko-opintokelpoisuus

Antaa jatko-opintokelpoisuuden liiketalouden alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).

Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset

Katso korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset

Valmistumisen edellytykset

Ks. Tutkintosääntö.

Opiskelumuoto

Nuorten koulutus on pääsääntöisesti kokopäiväistä opetusta. Tiettyjä opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja on mahdollisuus suorittaa myös etäopintoina. Opetuksen monimuotoistaminen kuuluu koulutusohjelmassa toteutettavaan pedagogiikkaan.

Aikuisten koulutus tapahtuu arki-iltaisin ja viikonloppuisin.

Yhteyshenkilöt

Koulutusohjelmapäällikkö: Päivö Laine, 020 124 5409 / 040 830 4175, paivo.laine(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja: Ulla Autio, 020 124 5451 / 040 830 6067, ulla.autio(at)seamk.fi

ECTS-/Kv-koordinaattori: Ritva Leppänen, 020 124 5420 / 040 830 2383, ritva.leppanen(at)seamk.fi




ops.seamk.fi - Kampusranta 11, 2.krs (Frami F), 60320 SEINÄJOKI - Puhelin: +358 20 124 5000 - Faksi: +358 20 124 5001 - opintotoimisto@seamk.fi