Liiketalouden koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Kaikille yhteisten opintojen jälkeen opiskelija valitsee vaihtoehtoisista jollekin liiketoimintaosaamisen osa-alueelle erityisvalmiuksia antavista opintokokonaisuuksista yhteensä 51 op suuntaavia opintoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
Koulutusohjelmakohtaiset AHOT-järjestelyt
Tunnistamisprosessin lähtökohtana on koulutusohjelman opetussuunnitelma ja opiskelijan aktiivinen rooli. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin, suunnittelee itsearvioinnin pohjalta, mitä osaamista hän pyrkii saamaan tunnistetuksi, hakee tunnistamista ja antaa osaamisestaan tarvittavat näytöt.
Opinto-ohjaajan (nuorten koulutus) ja aikuiskoulutusvastaavan (aikuisten koulutus) tehtävänä on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.
Oppiaineen opettaja tutkii, voiko opiskelija osaamisensa perusteella suorittaa opintojakson tai osan siitä näytöllä. Mikäli voi, opettaja laatii vaadittavan näytön, informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä aikataulusta. Opiskelija antaa vaaditun näytön. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.
Opettaja tai ko-päällikkö tekee asiaa koskevan virallisen päätöksen (tunnustaminen).
AHOT-toimijat ja heidän tehtävänsä koulutusohjelmassa
Opinto-ohjaajan/aikuiskoulutusvastaavan tehtävänä on informoida
opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessista, käydä
HOPS-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.
Oppiaineen opettaja tutkii tunnistamisen, laatii vaadittavan näytön,
informoi näytön luonteesta, laajuudesta, arvioinnista sekä
aikataulusta. Opettaja vastaanottaa ja arvioi näytöt.
Ko-päällikkö tekee tunnustamispäätöksen aiemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta.
AHOT-menettelyn piiriin kuuluvat ja sen ulkopuolella olevat opintojaksot
Koulutuksen prosessinomaisen toteutuksen vuoksi hyväksilukua ei
pääsääntöisesti käytetä seuraavissa opinnoissa:
virtuaaliyritystoimintaan liittyvät opintojaksot sekä yrittäjyyden ja
liiketoiminnan kehittämisen opintokokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot.
Aikaisemmin opitun tunnustamista voidaan kuitenkin soveltaa
välitehtäviin silloin, kun se on kokonaisuuden kannalta mielekästä.
Näistä on sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Hakukelpoisuuden tuottaneita opintoja (tutkintotodistus) ei
sellaisenaan hyväksytä osaksi ammattikorkeakouluopintoja. Jos kuitenkin
joitakin osia hyväksytään, vaaditaan niiden lisäksi näyttö.
Aineopinnoista on suoritettava vähintään 12 op:n osuus liiketalouden koulutusohjelmassa.
Ruotsin kielestä on suoritettava vähintään yksi opintojakso.
Alakohtaisuuden vaatimukset osaamisessa
Kieliopintojen tunnustamisen edellytyksenä on riittävän alakohtaisuuden toteutuminen.
Koulutusohjelmakohtaiset säännökset aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen menetelmistä, arviointikäytänteet
Liiketalouden koulutusohjelmassa on käytössä opintojaksokohtaisesti
eri menetelmiä aiemmin opitun tunnistamiseksi. Luettelo
tunnistamismenetelmistä löytyy SeAMKin korkeakoulukohtaisista
AHOT-ohjeista.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Ks. tutkintosääntö.
Pedagogiset toimintamallit
Liiketalouden koulutusohjelmassa opetusta toteutetaan
integratiivisen pedagogiikan mallin mukaisesti. Opetus suunnitellaan
niin, että kaikki asiantuntijuuden peruselementit, eli teoreettinen
tieto, käytännöllinen tieto (taidot), itsesäätelytiedot ja -taidot sekä
sosiokulttuurinen tieto, ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa.
Sosiokulttuuriseen tietoon liittyvät esimerkiksi työyhteisön
kirjoittamattomat säännöt ja toimintatavat, joihin pääsee osalliseksi
ainoastaan osallistumalla käytännön toimintoihin sosiaalisessa
yhteisössä. Opetussuunnitelman toteutuksessa painottuu kokemusperäinen
oppiminen. Oppiminen käynnistyy konkreettisista kokemuksista, joita
reflektoidaan. Itsearvioinnilla pyritään ilmiöiden ymmärtämiseen ja
uusien toimintamallien kehittämiseen.
Koulutusohjelman opetuksessa painottuu yhteistoiminta yritysten kanssa, sillä keskeisessä roolissa ensimmäisen vuoden opinnoissa on virtuaalinen yritystoiminta, jossa opiskelijat toimivat tiimeissä harjoittaen virtuaaliympäristössä yritystoimintaa, ja lisäksi jokaisella harjoitusyrityksellä on kummiyritys. Enenevästi tehdään opiskelun monimuotoistamisen puitteissa erilaisia projekteja työelämälle. Opiskelijat suorittavat kolmantena opintovuotena yrityksessä tai muussa organisaatiossa harjoittelun, josta laaditaan analyyttisiä ja reflektoivia tehtäviä sekä ennen harjoittelua, sen kestäessä ja sen päätyttyä. Neljäntenä vuotena opiskelijat tekevät opinnäytetyön toimeksiantona. Integrointia edistävinä oppimistehtävinä on käytössä oppimispäiväkirjat ja portfoliot, itsearvioinnit ja ryhmän vertaisarvioinnit.
Henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti opintoja voidaan suorittaa yritysyhteistyöhankkeissa tai yritystallitoiminnassa omaa yritysideaa kehittäen. Opintojaksoja voidaan suorittaa myös virtuaaliopintoina, jolloin voidaan poiketa opinto-oppaassa esitetyistä toteutusmuodoista.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelijat tuntevat liiketoimintaosaamisen sisällön, merkityksen ja osa-alueet, osaavat soveltaa osaamistaan käytännön liiketoiminnan tehtäviin sekä arvioida ja kehittää liiketoimintaa.
Ensimmäisenä ja toisena opintovuonna opitaan liiketoimintaosaamisen
perusteet sekä teorian että käytännön tasolla ja opiskelija oppii
toimimaan liiketoiminnan eri osa-alueilla.
Yhteisten opintojen jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus valita
vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia, jotka suoritettuaan opiskelija
kykenee toimimaan liiketoimintaosaajana eri osa-alueilla asiantuntijana
sekä kotimaisessa että kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Asiantuntijuus voidaan kuvata osaamisprofiileina, jotka opiskelijat
opintojaan suuntaamalla tavoittavat.
- Markkinoinnin osaaja kykenee monipuolisesti
suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yrityksen tai julkisen
organisaation markkinointia. Opiskelija on markkinointiviestinnän,
asiakaspalvelun, tuotejohtamisen sekä asiakkuuksien rakentamisen ja
johtamisen osaaja.
- Taloushallinnon osaaja pystyy toimimaan yrityksen
taloushallinnon eri tehtävissä. Hän kykenee ylläpitämään ja kehittämään
johdon suunnittelun ja päätöksenteon tukemiseksi tarvittavia
laskentatoimen informaatiojärjestelmiä sekä käyttämään laskentatoimen
tietoja ja menetelmiä taloudellisessa suunnittelussa, päätöksenteossa
ja johtamisessa.
- Liiketoiminnan kehittäjä osaa analysoida ja arvioida
pk-yritysten liiketoiminnan nykytilaa sekä sen pohjalta kehittää
strategisia yritystason suunnitelmia (esim. liiketoiminta-,
omistajanvaihdos- tai kasvusuunnitelma). Hän tuntee innovatiivisten
liiketoimintaideoiden, verkostoitumisen ja jatkuvan kehittämisen
merkityksen menestyvän yrityksen taustalla muuttuvassa
toimintaympäristössä. Lisäksi hän osaa hyödyntää tulevaisuuden
ennakointitietoa uuden liiketoiminnan luomisessa ja olemassa olevan
kehittämisessä.
- Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja kykenee analysoimaan,
suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yritysten eri
kansainvälisiä toimintoja. Opiskelija on monipuolinen kansainvälisen
liiketoiminnan, markkinoinnin ja johtamisen osaaja.
Edellä mainittujen osaamisalueiden lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suunnata opintojaan seuraavasti:
- Verkkoliiketoiminnan opinnoissa opiskelija oppii toteuttamaan ja kehittämään sähköistä liiketoimintaa.
- Valitsemalla kaupan ja kauppiasyrittäjyyden
opintokokonaisuuden opiskelija saa mahdollisuuden osallistua Keskon
yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa kehittämään
Kauppiasyrittäjyyspolkuun. Se on väylä, jonka kautta on mahdollisuus
kouluttautua K-kauppiaaksi. Opintokokonaisuus muodostuu
verkkokursseista, jotka täydentyvät suuntaavalla harjoittelulla ja
opinnäytetyöllä, jos opiskelija haluaa suorittaa koko
Kauppiasyrittäjyyspolku-kokonaisuuden.
- TEMPO-opinnot antavat mahdollisuuden painottaa
opintoja työ- ja elinkeinopalveluosamiseen. Opinnoissa opiskelija
valitsee 15 op sosiaalialan opintoja ja opintopolun toteuttamisessa on
mukana Työ- ja elinkeinoministeriö.
- Yritystallissa opiskelija voi kehittää omaa liikeideaansa ja osaamistaan yrittäjänä opiskeluprosessin aikana.
- Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä kaksoistutkinto, jolloin hän saa tutkintotodistuksen sekä SeAMKista että ulkomaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
- Opiskelijalla on mahdollisuus vahvistaa kieliosaamistaan
valitsemalla kaikille yhteisten kieliopintojen lisäksi
opintokokonaisuuden Työelämän kieli ja kohdealueen kulttuuri.
Koulutusohjelmaan kuuluu lisäksi tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia antavia menetelmäopintoja, teoriaa käytäntöön soveltava harjoittelu sekä pääsääntöisesti yritysten tai muiden organisaatioiden toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö. Laaja kieliohjelma
antaa mahdollisuuden kehittää ja laajentaa kielitaitoa. Tarjolla on
opintoja ruotsin, englannin, saksan, ranskan, espanjan ja venäjän
kielestä sekä suomesta vieraana kielenä.
Ammatillinen osaamisprofiili
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiuksia hyvin
monipuolisesti erilaisiin tehtäviin yritysmaailmassa ja julkisella
sektorilla.
Osaamisprofiilien (ks. luku Koulutusohjelman kuvaus ja
osaamisalueet) mukaisesti liiketalouden koulutusohjelmasta valmistunut
tradenomi voi työskennellä esimerkiksi seuraavissa tehtävissä:
- Markkinoinnin osaaja: markkinointiassistentti,
myyntiassistentti, markkinointisuunnittelija,
markkinointiviestintäsuunnittelija, myyntineuvottelija,
asiakaspalveluvastaava, markkinatutkija, markkinointipäällikkö,
asiakkuusjohtaja, tuoteryhmäjohtaja, tuotepäällikkö,
yhteyspäällikkö, myyntipäällikkö, myymäläpäällikkö, viestintäpäällikkö
ja avainasiakaspäällikkö.
- Taloushallinnon osaaja: kirjanpitäjä, palveluneuvoja,
sijoitusneuvoja, tilintarkastaja, controller, rahoitusneuvoja,
kassapäällikkö, kirjanpitopäällikkö, laskentapäällikkö,
rahoituspäällikkö, talouspäällikkö.
- Liiketoiminnan kehittäjä: yrittäjä, yritys- tai elinkeinoasiamies, yritysneuvoja, kouluttaja, yritystutkija, koulutusassistentti, konsultti
- Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja: vientiassistentti,
markkinointiassistentti, myyntiassistentti, markkinointisuunnittelija,
markkinointiviestintäsuunnittelija, myyntineuvottelija,
asiakaspalveluvastaava, vientipäällikkö, myyntipäällikkö ja
tuotepäällikkö.
Opintojen painotusmahdollisuudet avaavat lisäksi uramahdollisuuksia erilaisiin erityistehtäviin.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa jatko-opintokelpoisuuden liiketalouden alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Katso korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Ks. Tutkintosääntö.
Opiskelumuoto
Nuorten koulutus on pääsääntöisesti kokopäiväistä opetusta. Tiettyjä
opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja on mahdollisuus suorittaa myös
etäopintoina. Opetuksen monimuotoistaminen kuuluu koulutusohjelmassa
toteutettavaan pedagogiikkaan.
Aikuisten koulutus tapahtuu arki-iltaisin ja viikonloppuisin.
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö: Päivö Laine, 020 124 5409 / 040 830 4175, paivo.laine(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja: Ulla Autio, 020 124 5451 / 040 830 6067, ulla.autio(at)seamk.fi
ECTS-/Kv-koordinaattori: Ritva Leppänen, 020 124 5420 / 040 830 2383, ritva.leppanen(at)seamk.fi