Fysioterapian koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Fysioterapian koulutusohjelma johtaa Fysioterapeutti (AMK) tutkintoon. Opintojen laajuus on 210 op.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
AHOT (=aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen) -menettely
perustuu koulutusohjelman osaamisvaatimuksiin. Meneillään olevan
lukukauden opinnoista aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista
opiskelija voi hakea syyslukukaudella 30.09. mennessä ja
kevätlukukaudella 31.01. mennessä. Opinto-ohjaaja tiedottaa
opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin
aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnustamista, hän täyttää hakulomakkeen
näyttödokumentteineen ja osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta
koulutusohjelmakohtaiselle AHOT-työryhmälle. Hakulomakkeen liitteessä
ja siihen liittyvissä dokumenteissa opiskelija esittelee ja perustelee
oman osaamisensa suhteessa koulutusohjelman opintojakson
osaamistavoitteisiin. AHOT-työryhmä ohjaa opiskelijan tarvittavien
näyttöjen tuottamiseen sekä tekee päätökset aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnustamisesta opiskelijan esittämien dokumenttien ja näytön
pohjalta. Asiantuntijaopettaja vastaanottaa ja arvioi opiskelijan
näytöt sekä tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin.
Vierailevan luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja
päätöksentekijänä toimii AHOT-työryhmä.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan
tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin
liittyvät ohjeistukset. Fysioterapian koulutusohjelmassa on määritelty
AHOT-järjestelmän ulkopuolelle jäävinä opintokokonaisuuksina tai
opintojaksoina seuraavat:
KG10AP01 Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen
KG10AP02 Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja fysioterapian koulutusohjelmassa (osin)
KG10AP19 Sosiaali- , terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa
KG10AP09 Liikkuva ja toimiva ihminen
KG10BP01 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tunnistaminen ja analysointi
KG10BP02 Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaus (osin)
KG10BP03 Aikuisten fysioterapia (osin)
KG10BPE2 Harjoittelu aikuisten fysioterapiassa
KG10BP04 Lasten ja nuorten fysioterapia
KG10BPE3 Harjoittelu lasten ja nuorten fysioterapiassa
KG10BP05 Ikääntyvien fysioterapia
KG10BPE4 Harjoittelu ikääntyvien fysioterapiassa
KG10BP06 Vaihtoehtoiset ammattiopinnot
KG10BPE5 Harjoittelu vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa
KG10F Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
AHOT-toimijat
Fysioterapian koulutusohjelman AHOT-työryhmän muodostavat lukuvuonna 2011-2012:
- opinto-ohjaaja Tellervo Pihlaja
- koulutusohjelmapäällikkö Riitta Kiili
- Fysiotiimin lehtorit
Arviointimenetelmät
Kunkin opintojakson osaamisen tunnistamisen arviointimenetelmät
määräytyvät fysioterapian koulutusohjelman pedagogisista
toimintamalleista, opintojakson osaamistavoitteista, sisällöistä ja
suoritusvaatimuksista sekä myös opiskelijan toimittamista perusteluista
ja dokumenteista käsin.
Tutkintovaatimukset ja –säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Fysioterapian koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) pedagogiikan mukaisesti. PBL:n pedagoginen filosofia perustuu kognitiivis-konstruktiiviseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppiminen on opiskelijan oman tiedonkäsittelyn prosessin sekä oppijan aikaisempien ja jatkuvasti karttuvien uusien kokemuksien ja niiden aktiivisen käsittelyn tulosta.
Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat kokemukset. Koska työelämä ei noudata oppiaineiden jakoa, on myös koulutuksessa opittava ratkaisemaan ongelmia luonnollisella tavalla siinä muodossa, missä ne tulevat esiin käytännön työssä. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat keskeisiin opiskeltaviin teemoihin, jotka liittyvät kiinteästi ammatillisesta käytännöstä nouseviin asioihin ja työssä tarvittaviin osaamisalueisiin - ydinkompetensseihin. Koulutus nähdään tiedon jakamisen sijasta kokemuksien ja osaamisen tuottamisena.
Myös työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. PBL-pedagogiikan avulla oppimisesta tulee pelkän asioiden mieleen painamisen sijasta ammatillisten ongelmien tutkimista yhdessä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opiskelija nähdään vastuuntuntoisena ja tietoa etsivänä aikuisena, joka itse ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun. Opiskelijan sisäinen yrittäjyys näkyy oma-aloitteisuutena ja aktiivisena ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapana sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa. Opettajan tehtävänä on toimia oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.
Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua sekä oppilaitoksella että aidoissa työelämäympäristöissä.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä. Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta- ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan ihmisten elin- ja työympäristöön.
Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
Ammatillinen osaamisprofiili
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
Kansainvälisyys koulutusohjelmassa
Fysioterapian koulutusohjelmassa kansainvälisyys toteutuu opiskelija- ja opettajavaihtojen sekä verkostomaisten yhteistyöhankkeiden / tahojen kautta . Kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä edistetään vieraskielistä oppimateriaalia hyödyntäen ja koulutusohjelmaan saaduilla, lukukausittaisilla kansainvälisillä asiatuntijaluennoitsijoilla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kansainvälisten opiskelijoiden tutortoimintaan. Myös kansainvälisenä yhteistyönä laadittavia opinnäytetöitä on jo valmistunut.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa jatko-opintokelpoisuuden fysioterapia-alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Opintojen rakenne
Perusopinnoissa keskitytään fysioterapiatyön perusteisiin, kieliopintoihin sekä vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Ammattiopinnoissa opetellaan arvioimaan ja tutkimaan ihmisen toimintakykyä, tukemaan sitä ja korjaamaan siinä ilmeneviä häiriöitä fysioterapian keinoin. Vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa syvennetään valitun fysioterapian osa-aluetta, esim. lasten, työikäisten tai ikääntyvien fysioterapiaa. Opinnäytetyön tekemisen myötä lisääntyvät fysioterapian tutkimus- ja kehittämisvalmiudet.
Koulutukseen sisältyy ohjattua harjoittelua (75 opintopistettä) sosiaali-, terveys- ja liikuntatoimen alueilla. Osan harjoittelusta voi tehdä myös ulkomailla.
Opinnot suoritetaan rakennepuun osoittamassa etenemisjärjestyksessä. Edelliset opinnot täytyy olla suoritettuina ennen kuin siirtyy seuraaviin opintokokonaisuuksiin.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Katso korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opiskelumuoto
kokopäiväinen
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö:
Riitta Kiili, 040 830 3957, riitta.kiili(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja:
Tellervo Pihlaja, 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi
Kv-suunnittelija:
Tiina Harju, 040 680 7100,
tiina.harju(at)seamk.fi