ops.seamk.fi - Opinto-opas
  |   SUOMI   |   ENGLISH   |   WWW
 


Fysioterapian koulutusohjelma

Suuntautumisvaihtoehdot

Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Fysioterapian koulutusohjelma johtaa Fysioterapeutti (AMK) tutkintoon. Opintojen laajuus on 210 op.

Tutkinnon taso

Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.

Valintaperusteet

Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.

Ahot-menettelyt

AHOT (=aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen) -menettely perustuu koulutusohjelman osaamisvaatimuksiin. Meneillään olevan lukukauden opinnoista aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista opiskelija voi hakea  syyslukukaudella 30.09. mennessä ja kevätlukukaudella 31.01. mennessä. Opinto-ohjaaja tiedottaa opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.

Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista, hän täyttää  hakulomakkeen näyttödokumentteineen ja osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta koulutusohjelmakohtaiselle AHOT-työryhmälle. Hakulomakkeen liitteessä ja siihen liittyvissä dokumenteissa opiskelija esittelee ja perustelee oman osaamisensa suhteessa koulutusohjelman opintojakson osaamistavoitteisiin. AHOT-työryhmä ohjaa opiskelijan tarvittavien näyttöjen tuottamiseen sekä tekee päätökset aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta opiskelijan esittämien dokumenttien ja näytön pohjalta. Asiantuntijaopettaja vastaanottaa ja arvioi opiskelijan näytöt sekä tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin. Vierailevan luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-työryhmä.

AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Fysioterapian koulutusohjelmassa on määritelty AHOT-järjestelmän ulkopuolelle jäävinä opintokokonaisuuksina tai opintojaksoina seuraavat:

KG10AP01       Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen
KG10AP02       Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja fysioterapian koulutusohjelmassa (osin)
KG10AP19       Sosiaali- , terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa
KG10AP09       Liikkuva ja toimiva ihminen
KG10BP01       Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tunnistaminen ja analysointi
KG10BP02       Ihmisen liikkumisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaus (osin)
KG10BP03       Aikuisten fysioterapia (osin)
KG10BPE2       Harjoittelu aikuisten fysioterapiassa
KG10BP04       Lasten ja nuorten fysioterapia
KG10BPE3       Harjoittelu lasten ja nuorten fysioterapiassa
KG10BP05       Ikääntyvien fysioterapia
KG10BPE4       Harjoittelu ikääntyvien fysioterapiassa
KG10BP06       Vaihtoehtoiset ammattiopinnot
KG10BPE5       Harjoittelu vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa
KG10F             Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte

AHOT-toimijat

Fysioterapian koulutusohjelman AHOT-työryhmän muodostavat lukuvuonna 2011-2012:

  • opinto-ohjaaja Tellervo Pihlaja
  • koulutusohjelmapäällikkö Riitta Kiili
  • Fysiotiimin lehtorit

Arviointimenetelmät

Kunkin opintojakson osaamisen tunnistamisen arviointimenetelmät määräytyvät fysioterapian koulutusohjelman pedagogisista toimintamalleista, opintojakson osaamistavoitteista, sisällöistä ja suoritusvaatimuksista sekä myös opiskelijan toimittamista perusteluista ja dokumenteista käsin.

Tutkintovaatimukset ja –säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Pedagogiset toimintamallit

Fysioterapian koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) pedagogiikan mukaisesti. PBL:n pedagoginen filosofia perustuu kognitiivis-konstruktiiviseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppiminen on opiskelijan oman tiedonkäsittelyn prosessin sekä oppijan aikaisempien ja jatkuvasti karttuvien uusien kokemuksien ja niiden aktiivisen käsittelyn tulosta.

Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat kokemukset. Koska työelämä ei noudata oppiaineiden jakoa, on myös koulutuksessa opittava ratkaisemaan ongelmia luonnollisella tavalla siinä muodossa, missä ne tulevat esiin käytännön työssä. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat keskeisiin opiskeltaviin teemoihin, jotka liittyvät kiinteästi ammatillisesta käytännöstä nouseviin asioihin ja työssä tarvittaviin osaamisalueisiin - ydinkompetensseihin. Koulutus nähdään tiedon jakamisen sijasta kokemuksien ja osaamisen tuottamisena.

Myös työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. PBL-pedagogiikan avulla oppimisesta tulee pelkän asioiden mieleen painamisen sijasta ammatillisten ongelmien tutkimista yhdessä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opiskelija nähdään vastuuntuntoisena ja tietoa etsivänä aikuisena, joka itse ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun. Opiskelijan sisäinen yrittäjyys näkyy oma-aloitteisuutena ja aktiivisena ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapana sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa. Opettajan tehtävänä on toimia oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.

Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua sekä oppilaitoksella että aidoissa työelämäympäristöissä.

Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet

Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä. Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta- ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan ihmisten elin- ja työympäristöön.

Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.

Ammatillinen osaamisprofiili

Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Fysioterapeutteja työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhainkodeissa, päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.

Kansainvälisyys koulutusohjelmassa

Fysioterapian koulutusohjelmassa kansainvälisyys toteutuu opiskelija- ja opettajavaihtojen sekä verkostomaisten yhteistyöhankkeiden / tahojen kautta . Kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä edistetään vieraskielistä oppimateriaalia hyödyntäen ja koulutusohjelmaan saaduilla, lukukausittaisilla kansainvälisillä asiatuntijaluennoitsijoilla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kansainvälisten opiskelijoiden tutortoimintaan. Myös kansainvälisenä yhteistyönä laadittavia opinnäytetöitä on jo valmistunut.

Jatko-opintokelpoisuus

Antaa jatko-opintokelpoisuuden fysioterapia-alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).

Opintojen rakenne

Perusopinnoissa keskitytään fysioterapiatyön perusteisiin, kieliopintoihin sekä vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Ammattiopinnoissa opetellaan arvioimaan ja tutkimaan ihmisen toimintakykyä, tukemaan sitä ja korjaamaan siinä ilmeneviä häiriöitä fysioterapian keinoin. Vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa syvennetään valitun fysioterapian osa-aluetta, esim. lasten, työikäisten tai ikääntyvien fysioterapiaa. Opinnäytetyön tekemisen myötä lisääntyvät fysioterapian tutkimus- ja kehittämisvalmiudet.

Koulutukseen sisältyy ohjattua harjoittelua (75 opintopistettä) sosiaali-, terveys- ja liikuntatoimen alueilla. Osan harjoittelusta voi tehdä myös ulkomailla.

Opinnot suoritetaan rakennepuun osoittamassa etenemisjärjestyksessä. Edelliset opinnot täytyy olla suoritettuina ennen kuin siirtyy seuraaviin opintokokonaisuuksiin.

Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset

Katso korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Opiskelumuoto

kokopäiväinen

Yhteyshenkilöt

Koulutusohjelmapäällikkö:
Riitta Kiili, 040 830 3957, riitta.kiili(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja:
Tellervo Pihlaja, 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi

Kv-suunnittelija:
Tiina Harju, 040 680 7100,
tiina.harju(at)seamk.fi




ops.seamk.fi - Kampusranta 11, 2.krs (Frami F), 60320 SEINÄJOKI - Puhelin: +358 20 124 5000 - Faksi: +358 20 124 5001 - opintotoimisto@seamk.fi