Hoitotyön koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK), Bachelor-taso
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
Hoitotyön koulutusohjelmassa aikaisemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan yleisiin ja ammattikohtaisiin osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista lukuvuoden opinnoista syyslukukaudella 30.9. ja kevätlukukaudella 31.1. mennessä. Hoitotyön koulutusohjelman AHOT-ryhmän jäseninä ovat koulutusohjelmapäällikkö Raija Palo, opinto-ohjaaja Tellervo Pihlaja, lehtori Tarja Knuuttila ja lehtori Marja Toukola.
Opiskelu ammattikorkeakoulussa - opintojakson yhteydessä opinto-ohjaaja selostaa koulutusohjelman AHOT-hakuprosessin vaiheet. Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa mahdollisen AHOT-hakuprosessin aloittamisesta.
Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson/-kokonaisuuden tavoitteisiin ja kokoaa itse tarvittavat näyttödokumentit. Hakulomakkeen yhtenä liitteenä on oltava opiskelijan kirjallinen kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa suhteessa koulutusohjelman opintojakson/-kokonaisuuden osaamistavoitteisiin. Näyttödokumentit opiskelija osoittaa koulutusohjelman AHOT-ryhmälle ja toimittaa ne opinto-ohjaajalle.
Koulutusohjelman AHOT-ryhmä vastaanottaa hakemuksen ja näyttödokumentit sekä välittää ne asiantuntijaopettajalle. Opettaja tarkistaa näyttöaineiston, päättää näyttöjen suorittamisesta, arvioi näytöt suhteessa osaamistavoitteisiin sekä tekee tunnustamista koskevan päätöksen. Opettaja tekee tarvittavat suoritusmerkinnät winhaan. Vierailevan luennoitsijan pitämien opintojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-ryhmä.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Alakohtaisesti ja koulutusohjelmakohtaisesti määritellään AHOT-järjestelmän ulkopuolelle kokonaisuudessaan jäävät opinnot.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Hoitotyön koulutusohjelmassa käytetään konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan hoitotyön oppimista.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Hoitotyön koulutusohjelman tehtävänä on kouluttaa hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita, joiden työn lähtökohtana ovat monitieteinen näyttöön perustuva tieto, laaja-alainen hoitotyön/terveydenhoitotyön osaaminen sekä korkeatasoinen eettinen arvoperusta. Koulutuksesta valmistuneilla sairaanhoitajilla (AMK) ja terveydenhoitajilla (AMK) on valmiudet tutkia, arvioida ja kehittää hoitotyön/terveydenhoitotyön osaamistaan, ammattityötään, työyhteisöään sekä ammattialaansa. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat toimivat hoitotyön ja terveydenhoitotyön suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistehtävissä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana.
Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.
Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK)ovat itsenäisiä hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri- ikäisiä terveitä ja sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat toteuttavat ja kehittävät näyttöön perustuvaa terveyttä edistävää, ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntouttavaa hoitotyötä/terveydenhoitotyötä sekä potilaalle määrättyä lääketieteellistä hoitoa.
Ammatillinen osaamisprofiili
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan ydinosaamisen muodostavat yksilön, perheen, yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy, asiakaslähtöisen hoitotyön/terveydenhoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä kliininen asiantuntijuus. Ydinosaamiseen kuuluvat myös asiakkaiden ja potilaiden ohjaus ja opetus sekä työskentely moniammatillisessa työryhmässä. Ydinosaamiseen sisältyy lisäksi hoitotieteen tutkimusten ja tutkitun tiedon käyttö ja hallinta näyttöön perustuvassa hoitotyössä sekä hoitotyön johtaminen ja laadunhallinta.
Kansainvälisyys koulutusohjelmassa
Kansainväliset opiskelija- ja opettajavaihdot toteutuvat eri vaihto-ohjelmien ja verkostomaisten yhteistyöhankkeiden kautta. Tärkeimmät käytössä olevat vaihto-ohjelmat ovat mm. Erasmus-ohjelma, North-South-South –ohjelma, Nordplus-ohjelma sekä CIMO. Tavoitteena on lisätä opiskelija- ja opettajavaihtoja sekä määrällisesti että sisällöllisesti vastaamaan koulutusohjelman sisältöjen ja pedagogiikan kehittämistarpeita.
Asiantuntijaopettajaverkoston luominen yhteistyöyliopistojen kanssa ja opiskelijavaihtojen laajentaminen teoriaopintoja sisältäviksi ovat konkreettisia kehittämisalueita. Intensiiviopintojaksojen tarjontaa ja sisältöjä sekä kansainvälisenä yhteistyönä laadittavien opinnäytetöiden tekemisen mahdollisuuksia lisätään ja kehitetään yhteistyössä ulkomaisten verkostojen kanssa.
Koulutusohjelman opiskelijoita aktivoidaan yhteistyöhön ulkomaisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa mahdollistamalla esimerkiksi vapaasti valittavien opintojen keräämisen toiminnasta heidän parissaan.
Opetussuunnitelman tasolla tavoitteena on suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden yhteisten vieraskielisten opetuksien ja harjoittelujen kehittäminen. Tavoitteena on tehdä näkyväksi kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden ulottuvuudet opetuksessa. Vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöä hyödynnetään osana kansainvälistä toimintaa.
Jatko-opintokelpoisuus
Koulutus oikeuttaa hakeutumaan korkeakoulutuksen toisen syklin
opintoihin, joihin vaaditaan kolmen vuoden työkokemus korkeakoulutuksen
ensimmäisen syklin opintojen jälkeen. Koulutukseen pääseminen päätetään
vastaanottavassa korkeakoulussa. Ammattikorkeakoulutuksessa toisen
syklin opinnot johtavat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon.
Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK), (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Opintojen rakenne
60 opintopistettä vuodessa.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Kaikki hoitotyön koulutusohjelman opinnot on oltava hyväksytysti tai numeerisesti arvioiden suoritettu mukaan lukien AHOT-järjestelmän kautta hyväksytyt tai numeerisesti arvioidut suoritukset.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Opiskelu on teoria- ja laboraatio-opintojen aikana pääasiallisesti päiväopetusta. Muina aikoina toteutuvista opinnoista tiedotetaan opiskelijoille. Opintojen ajallaan suorittaminen vaatii säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opetukseen sekä oppimistehtävien ajallaan tekemistä. Koulututukseen kuuluva ohjattu harjoittelu toteutuu opiskeltavan hoitotyön alueen luonteen mukaisesti esimerkiksi kolmityövuoroissa erilaisissa harjoittelu- ja oppimisympäristöissä kotimaassa ja osin ulkomailla. Teoria – ja laboraatio-opintoja sekä harjoitteluja voidaan suorittaa myös projekteissa ja hankkeissa.
Opiskelumenetelmät ovat pääasiassa opiskelijakeskeisiä ja monimuotoisia. Teoria- ja laboraatio-opetuksen lähiopetustunneille edellytetään osallistumista ja läsnäoloa. Opinnoista osa toteutuu itsenäisenä opiskeluna joko yksilötyönä tai pienryhmissä tai virtuaaliopintoina. Koulutuksen ajallaan suorittaminen edellyttää opiskelijalta lukuvuosittaisen opintojen suunnitelman noudattamista sekä säännöllistä lähiopetukseen osallistumista sekä tehtävien ajallaan suorittamista.
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö: Raija Palo, GSM 040 830 3956, raija.palo(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja: Tellervo Pihlaja, GSM 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi
ECTS-/Kv-koordinaattori: Helinä Mesiäislehto-Soukka, GSM 040 830 4200, helina.mesiaislehto-soukka(at)seamk.fi