Konservoinnin koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Rakennuskonservointi
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, konservaattori (AMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
Aiemmin opitun tunnistamisessa ja tunnustamisessa (AHOT) noudatetaan
SeAMKin yhteistä käytäntöä. AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät
opinnäytetyö ja kypsyyskoe, muut opinnot voidaan joko korvata
samansisältöisillä opinnoilla tai muuten hankitulla osaamisella.
Muualla suoritettuja opintoja voidaan myös sisällyttää vaihtoehtoisiin
ja vapaasti valittaviin opintoihin. Työharjoittelun korvaavasta
työkokemuksesta raportoidaan koulutusohjelman käytännön mukaisesti.
Aiemmin hankittu osaaminen voi olla enintään 10 v. vanhaa. Hakemuksia
käsittelevä opettaja voi tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä tai -
näyttöjä. Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- opiskelijan haastatteluja ja kirjallisia raportteja
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- näyttökokeita tarvittaessa
- edellisten vertaamista opintojen osaamistavoitteisiin
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Opetuksessa käytetään monipuolisia opiskelumenetelmiä, joilla tuetaan opiskelijan ammatillista kehittymistä, työelämävalmiuksia ja ammatillista osaamista. Opiskelu sisältää asiantuntijaluentoja, itsenäistä työskentelyä pienryhmätyöskentelyä, laboratorioharjoituksia, oppimistehtäviä, projektitöitä ja käytännön työn harjoittelua erilaisissa konservointikohteissa.
Opiskelijan aktiivinen rooli on opetuksessa tärkeässä osassa. Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta- ja tiedonkäsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. Tämä edellyttää, että opetettavat asiat ymmärretään ja opiskelija myös itsenäisesti kehittää tietojaan ja taitojaan. Konservoinnin koulutuksessa tärkeänä pidetäänkin tämän vuoksi konstruktiivista oppimiskäsitystä.
Kansainvälisen työharjoittelu- ja opiskelukokemuksen hankkimiseen kannustetaan opintojen aikana. Tutkimus ja kehittämistoiminta integroituu opetusohjelmaan kahdella tasolla. Yksittäisissä opintojaksoissa toteutetaan työelämä- ja asiakaslähtöisiä opiskelijaprojekteja, joissa tutkimus- ja kehittämistoiminnalla on oma osuutensa. Opinnäytetyöt pyritään kytkemään esimerkiksi työharjoittelun aikana toteutuviin kehittämistehtäviin.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Konservointi on kulttuurihistoriallisesti merkittävän perinnön säilyttämistä. Rakennuskonservoinnin koulutuksen tavoitteena on tuottaa ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet perinteiseen rakentamiseen, kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuskannan säilyttämiseen ja joilla on kokonaisvaltainen käsitys kulttuuriperinnön hoidosta.
Osaamistavoitteet
Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija konservoinnin ammattialaan ja ideologiaan, perinteiseen rakentamiseen sekä konservoitaviin ja konservoinnissa käytettäviin materiaaleihin ja erilaisiin konservointitekniikkoihin. Koulutuksessa keskitytään perinteiseen puurakentamiseen ja puurakennusten sekä niiden pintakäsittelyjen konservointiin. Tärkeänä osana opintoja on myös kohteen ja työn dokumentointi.
Tavoitteena on, että rakennuskonservaattori hallitsee puun käytön perinteisessä rakentamisessa sekä tuntee puun materiaalina ja sen konservointimenetelmät. Lisäksi hän hallitsee puurakennusten pintakäsittelymenetelmät materiaaleineen sekä niiden säilyttämiseen liittyvät ongelmat ja mahdollisuudet.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutus antaa valmiudet toimia monipuolisissa rakennuskonservointitehtävissä. Rakennuskonservaattorin työ keskittyy kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuskannan säilyttämiseen sekä kotimaassa että ulkomailla. Rakennuskonservaattorit ovat suunnittelijoita, ohjaajia ja asiantuntijoita vanhoja rakennuksia säilyttävissä projekteissa. Työnkuvaan kuuluu myös perinteisen rakentamisen toteuttaminen sekä käytännön konservointityöt.
Rakennuskonservaattori voi toimia museoiden, julkishallinnon, seurakuntien ja säätiöiden rakennuksista vastaavien sekä yksityisten kiinteistönomistajien palveluksessa. Työnantajana voivat toimia myös alalle erikoistuneet suunnittelutoimistot, konservointialan yritykset tai oma yritys.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa jatko-opintokelpoisuuden konservoinnin alan ylempään amk-tutkintoon (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Opintojen rakenne
Konservoinnin koulutus on jaettu perusopintoihin ja ammattiopintoihin, joita täydentävät vapaasti valittavat opinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö.
Perusopinnot antavat tukea ammatissa toimimiseen ja niissä keskitytään konservoinnin opiskelussa ja ammatissa tarvittaviin yleisiin taitoihin, kuten tietotekniikkaan, kieliopintoihin ja viestintätaitoihin. Ammattiopinnoissa eri moduulien kautta luodaan opiskelijalle kokonaiskuva rakennuskonservoinnin laajasta työkentästä. Painopiste on puurakenteiden ja pintakäsittelyiden konservoinnissa, mutta tavoitteena on perehdyttää opiskelija myös laajemmin konservoinnin ammattialaan ja ideologiaan sekä perinteiseen rakentamiseen.
Harjoittelu ja opinnäytetyö sijoittuvat opintojen loppupuolelle ja näiden tavoitteena on tarjota opiskelijalle mahdollisuus parantaa valmiuksiaan itsenäiseen ja vastuulliseen toimintaan työelämässä. Opiskelijoilla on lisäksi mahdollisuus osallistua monipuolisesti kansainväliseen toimintaan.
Koulutuksen toteuttamisessa noudatetaan ensisijaisesti opetussuunnitelmassa esitettyä ohjelmaa, mutta opintojaksoja voidaan siirtää ja liittää muihin tilanteen vaatiessa. Pääosa opintomateriaalista muodostuu luentomuistiinpanoista. Opiskelussa on suuri merkitys itseopiskelulla ja opiskelijalla on velvollisuus opintojen ulkopuolella täydentää tietojaan ja taitojaan koulutuksen eri osa-alueilta.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Kts. Keskeiset korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Valmistumista koskevat ohjeet tutkintosäännössä ja muissa ohjeissa.
Opiskelumuoto
Aikuisten koulutus on osa-aikaista ja toteutetaan monimuoto-opetuksena. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohella.
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö:
Outi Orhanen, 040 830 4158, outi.orhanen(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja:
Tuija Huusko, 020 124 5934 / 040 830 4227, tuija.huusko(at)seamk.fi
ECTS-/Kv-koordinaattori:
Eija Pennanen, 020 124 5924 / 040 830 4272, eija.pennanen(at)seamk.fi