Vanhustyön koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Koulutusohjelmassa ei ole vaihtoehtoisia suuntautumisalueita.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali-ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Geronomi (AMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Kansainvälisyys Vanhustyön koulutusohjelmassa
Kansainvälisyys toteutuu vanhustyön koulutusohjelman sisällöissä läpäisyperiaatteella ja opintojaksoihin kiinteästi liittyvän vieraskielisen opiskelumateriaalin avulla. Opetussuunnitelma on rakennettu siten, että se mahdollistaa opiskelijan näkökulmasta vaivattomasti kolmen kuukauden harjoittelun ulkomaisissa vanhustyön organisaatioissa toisen lukuvuoden syksyllä. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä projektityön harjoittelu yhden kuukauden vaihdossa viimeisenä lukukautena. Koulutuksen aikana opiskelijoilla on myös mahdollisuus osallistua erilaisiin kansainvälisiin intensiivijaksoihin joko kotimaassa tai ulkomailla yhdessä eri koulutusohjelmien/yliopiston opiskelijoiden/toimijoiden kanssa. Koulutusohjelmaan pyritään saamaan lukukausittain kansainvälisiä luennoitsijoita eri vanhustyöhön liittyvistä teemoista. Yhteistyötä tehdään mm. Hollantilaisen Windesheimin yliopiston kanssa.
Ahot-menettelyt
AHOT (= aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen) -menettely
perustuu koulutusohjelman osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea
menossa olevan lukukauden opinnoista aiemmin hankitun osaamisen
tunnustamista syyslukukaudella 30.9. mennessä ja kevätlukukaudella
31.1. mennessä. Opinto-ohjaaja ja tutoropettaja tiedottavat opiskelijoille AHOT-prosessin
periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan/tutorin kanssa AHOT-prosessin
aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnustamista, hän täyttää hakulomakkeen
näyttödokumentteineen ja osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta
koulutusohjelmakohtaiselle AHOT-työryhmälle. Hakulomakkeen
liitteessä ja siihen liittyvissä dokumenteissa opiskelija
esittelee ja perustelee oman osaamisensa suhteessa koulutusohjelman
opintojakson osaamistavoitteisiin. AHOT-työryhmä ohjaa
opiskelijan tarvittavien näyttöjen tuottamiseen sekä tekee
päätökset aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta
opiskelijan esittämien dokumenttien ja näyttöjen pohjalta.
Asiantuntijaopettaja vastaanottaa ja arvioi opiskelijan näytöt sekä
tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin. Vierailevan
luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä
toimii AHOT-työryhmä.
Opiskelijan AHOT- prosessi SeAMKissa löytyy osoitteesta: http://intra.epedu.fi/Henkilokunta_Seamk/Opiskelijapalvelut/AHOT.iw3. Opiskelija voi hakea menossa olevan lukukauden opinnoista aiemmin suoritettujen opintojen hyväkäsilukemista (liite 1.) tai muulla tavalla hankitun osaamisen hyväkäsilukemista (liite 2.).
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan
tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin
liittyvät ohjeistukset.
AHOT -toimijat
Vanhustyön koulutusohjelman Ahot-työryhmän muodostavat lukuvuonna 2012-2013:
- koulutusohjelmapäällikkö Elina Hietaniemi, puh. 040 830 2194
- lehtori Kari Jokiranta, puh. 040 830 2196
Arviointimenetelmät
Kunkin opintojakson osaamisen tunnistamisen arviointimenetelmät
määräytyvät vanhustyön koulutusohjelman pedagogisista
toimintamalleista, opintojakson osaamistavoitteista, sisällöistä ja
suoritusvaatimuksista sekä myös opiskelijan toimittamista perusteluista
ja dokumenteista käsin.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Vanhustyön koulutusohjelman pedagogiset periaatteet nousevat
konstruktiivisesta ja holistisesta oppimisnäkemyksestä.
Konstruktivistinen oppimisnäkemys alleviivaa opiskelijan subjektiutta.
Holistinen näkemys korostaa opiskelijan holistisen persoonan monia
ulottuvuuksia (intellektuaalinen-, emotionaalinen-, fyysinen-,
taiteellinen-, henkinen-, ja luovuusulottuvuus). Molemmat korostavat
opiskelijan omaa sitoutumista ja vastuullisuutta, arvojen merkitystä
sekä opiskelijan itsearviointia ja itsensä johtamista. Holistinen
oppimiskäsitys painottaa erityisesti myös opittavien asioiden
mielekkyyttä ja opiskelijan tukemista niin että hän saavuttaa sellaiset
oppimistulokset, joihin hänellä on mahdollisuudet. Samoin se korostaa
yhteiskunnallista ja globaalia vastuuta.
Vanhustyön koulutusohjelman sisältövalintojen periaatteet
ovat; vanhuslähtöisyys, kokonaisvaltaisuus, laaja-alaisuus ja
monitieteisyys, tutkimuksellisuus, asiantuntijatasoisuus,
työelämäläheisyys, kansainvälisyys ja yrittäjähenkisyys.
Vanhuslähtöisyys merkitsee sisältövalintoja, jotka tuovat
esiin vanhuuden yksilöllisen kokemusulottuvuuden sekä vanhuksen
yksilölliset palvelutarpeet, gerontologisen vanhustutkimuksen
viimeaikaiset kehityslinjat- ja tulokset, , vanhuksen terveyden,
hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä sosiaalisen osallisuuden tukemisen
menetelmät, vanhustyön eettiset kysymykset sekä vanhustyön laadun- ja
vanhustyön järjestelmien ohjaamis -ja kehittämistarpeet ja menetelmät.
Kokonaisvaltaisuus sisältövalintojen periaatteena merkitsee
sitä, että vanhus opitaan näkemään holistisena, monin tavoin
olemassaoloaan toteuttavana yksilönä.
Laaja-alaisuus ja monitieteisyys ovat vanhustyön
koulutusohjelman ja koulutusohjelmasta valmistuvien geronomien
osaamisen keskeinen rakenneperusta. Laaja-alaisuuden lähtökohdat on
havainnollistettu kompetenssikuvauksia edeltävässä
'kolmipallukkakuviossa'.
Tutkimuksellisuus opiskelusisältöjen valintaperiaatteena
tähtää, keskeisten ja ajankohtaisten vanhustutkimusten tuntemiseen,
tutkitun tiedon, analysoinnin, arvioinnin ja käytön oppimiseen sekä
kehittämistä tukevan tiedon tuottamiseen. Tämä luo pohjan
vanhustutkimuksen jatkuvalle seuraamiselle myöhemmin opiskelun kuluessa
ja mahdollistaa myöhemmin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan
vanhustyössä.
Asiantuntijatasoisuus sisältöperiaatteena merkitsee sitä,
että opiskelija oppii analysoimaan vanhustyötä laajasta,
moninäkökulmaisesta ja monitieteisestä viitekehyksestä käsin.
Opiskelusisältöjen avulla opiskelija pyritään motivoimaan laaja-alaisen
syvällisen ja uudistuvan tiedon hankkimiseen, käyttämiseen ja
tuottamiseen, niin, että hänellä on tieto- ja taitopohja laadukkaiden
vanhuspalvelujen tuottamiseen ja jatkuvaan itsensä kehittämiseen.
Asiantuntijatasoisuuteen sisältyy myös ammattieettinen näkökulma;
vastuu sekä vanhusasiakkaille, että yhteiskunnalle omasta
asiantuntijatyöskentelystä.
Työelämäläheisyys merkitsee koulutusohjelman
sisältövalinnoissa uudenlaista sosiaali - ja terveysalan vanhustyön
osaamisen yhdistävää ja uudistavaa opiskelusisältöä. Opiskeluun
liittyvät harjoittelut on integroitu teoriaopintoihin, siten, että ne
antavat mahdollisuuden harjaantua työelämässä vaadittaviin
kompetensseihin. Opiskelu -/ opetussisällöillä vanhustyötä pyritään
kehittämään tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi myös luomalla
uudenlaisia toimintarakenteita ja toimintakäytänteitä esimerkiksi
opinnäytetöillä ja kehittämistehtävillä. Viimeisen lukuvuoden
opiskelusisällöt ovat erityisesti, hallinnon, toimintojen ohjaamisen
sekä vanhustyön laadun kehittämisen opiskelua.
Yrittäjähenkisyys on opiskelijan asennoitumista omaehtoiseen
kasvuun ja kehittymiseen tiedoissa taidoissa ja asenteissa. Sisäinen
yrittäjyys näkyy opiskelijassa oma-aloitteisuutena ja aktiivisena
ajattelu-, toiminta ja suhtautumistapana sekä teoriaopinnoissa että
harjoitteluissa. Sisäiseen yrittäjyyteen opiskelija harjaantuu
yhteistoiminnassa eri ympäristöissä, moniammatillisessa
yrittäjyysopiskelijaryhmässä ja harjoitteluyksiköissä. Suorittaessaan
opiskelun edetessä harjoittelujaksoja yksityisellä ja kolmannella
sektorilla opiskelija hankkii valmiuksia myös ulkoiseen yrittäjyyteen
mahdollisen oman työllistymisen muotona.
Kansainvälisyys toteutuu vanhustyön koulutusohjelman
sisällöissä läpäisyperiaatteella, opintojaksoihin kiinteästi liittyvän
vieraskielisen opiskelumateriaalin avulla sekä ulkomaan harjoittelujen
kautta. Opetussuunnitelma on rakennettu siten, että se mahdollistaa
opiskelun näkökulmasta vaivattomasti kolmen kuukauden harjoittelun
ulkomaisissa vanhustyön palvelujärjestelmissä toisen opiskeluvuoden
syksyllä. (kts. kansainvälisyydestä opinnoissa erillinen liite
opinto-oppaan loppuosassa).
Vanhustyön koulutusohjelman didaktiset periaatteet ovat:
opiskelijan subjektius, itseohjautuvuuteen ja itsearviointiin
kasvaminen, teorian ja käytännön yhdistäminen, tutkiva opiskeleminen ja
kehittäminen, yhteistoiminnassa ja ryhmässä oppiminen, sopimusoppiminen
sekä ammatillisen kasvun periaate.
Konstruktiivisen oppimisnäkemyksen mukaan oppiminen on
rekonstruktiota, oppijan omavastuista prosessointia, jossa oppija
liittää uutta ainesta vanhoihin osaamisrakenteisiinsa, niitä
hyväksikäyttäen, mutta niitä myös uuden osaamisen kautta korjaten.
Opiskelijan oppimisprosessi on yksilöllistä. Konstruktiivisen
oppimisnäkemyksen mukaan opiskelija on oman opiskelunsa subjekti.
Oppija on subjektina oman opiskelunsa keskeinen toimija.
Opiskelun onnistuminen riippuu oleellisesti siitä, miten opiskelija
tämän toimijuutensa tiedostaa. Opiskelu sisältää runsaasti opiskelijan
itsenäistä tiedonhankintaa, tiedon organisointia ja arviointia sekä
seminaariluonteista opiskelua (Problem based -opiskelua). Oppiminen
syntyy henkilökohtaisen tutkimisen ja toiminnan kautta. Oman toiminnan
kautta opiskelijan näkemys itsestään osaajana vahvistuu. Oman
subjektiuden ja vastuun tiedostaminen harjaannuttaa myös tulevaan
geronomin työhön. Harjaantuminen oman oppimisen subjektiksi
harjaannuttaa opiskelijaa myös sisäiseen yrittäjyyteen.
Itseohjautuvuus ja itsearviointi kuuluvat oleellisesti
oppijasubjektina olemiseen ja sen vahvistumiseen. Itseohjautuvuus ja
itsearviointi pohjaavat tiedostettuun, realistiseen ja myönteiseen
omakuvaan ja riittävään itsenäisyyteen. Itseohjautuvuus on opiskelijan
sisäistä yrittäjyyttä. Itseohjautuva opiskelija on vastuullinen
itselleen, opiskelijayhteisölle, tuleville vanhusasiakkailleen sekä
vanhustyön organisaatioille omasta opiskelustaan vanhustyön
asiantuntijaksi. Opiskelijan itsearviointi toteutuu erityisesti
opintosuorituksiin liittyvänä arviointina ja oman ammatillisen kasvun
arviointina. Vertaisarviointien ja opettajien arviointien keskeinen
tavoite on ohjata opiskelijaa itsearviointiin ja selkeän ja vahvan
ammatillisen minäkuvan muodostamiseen.
Teoria/käytäntöläheisyys opetuksellisena periaatteena lähtee
siitä konstruktiivisen oppimisnäkemyksen mukaisesta ajatuksesta, että
oppiminen on aina kontekstisidonnaista subjektin toimintaa. Vanhustyön
koulutusohjelmassa harjoittelujaksot liittyvät kiinteästi tiettyihin
teoriakokonaisuuksiin. Harjoittelujakson oppimiskokemuksia
tarkastellaan myös jaksojen jälkeen teoriasta käsin. Opiskelija saa
palautetta sekä harjoittelun ohjaajalta ja opettajalta.
Oppimispäiväkirjojen ja tehtävien kautta sekä harjoittelun arviointien
avulla opiskelija harjaantuu myös harjoittelussa tapahtuvan
kokonaisoppimisensa arviointiin. Koulutusohjelmassa nähdään tärkeänä
se, että opiskelija saa myös useimmilta harjoittelujaksoilta
numeraalisen kokonaisarvioinnin.
Tutkivan opiskelun ja kehittämisen periaate toteutuu siten,
että opiskelu sisältää varsin paljon seminaariluonteista opetusta,
jossa opiskellaan opiskelijoiden etukäteistyöskentelyn ja erityisesti
erilaisten vanhustyöhön liittyvien tutkimusraporttien pohjalta. Tutkiva
ja kehittävä opiskelu muuttuu vähitellen konkreettiseksi vanhustyön
tutkivaksi kehittämiseksi. Opiskelijat tekevät erityisesti opiskelun
viimeisenä vuotena erilaisia kehittämistutkimuksia ja käytännön
kehittämisprojekteja vanhuspalveluorganisaatioissa. Jokaisen
teoriaopintojakson tentittävään materiaaliin sisältyy tästä syystä
tutkimuksia/ tutkimusartikkeleita. Opetussuunnitelman sisältöosioissa
on esitetty kunkin opintojakson tutkimuksellinen osuus opintopisteinä.
Sopimusoppiminen opetuksellisena periaatteena merkitsee sitä,
että opiskelija sitoutuu omaan opiskeluunsa, sen tavoitteisiin,
toteuttamiseen ja tulosten arviointiin. Harjoittelujaksoilla
opiskelija tekee konkreettisesti ohjaajan kanssa kirjallisen
oppimissopimuksen, johon hän laatii opintojakson yleistavoitteisiin
sekä henkilökohtaisiin oppimistarpeisiinsa pohjaavat oppimistavoitteet
ja suorittaa myös itsearvioinnin niiden toteutumisesta.
Ammatillinen kasvu ja uraohjaus vanhustyön asiantuntijaksi
työelämään alkaa jo opiskelun alusta. opiskelu sisältää 75
opintopistettä harjoittelua erilaisissa vanhuspalvelujärjestelmissä ja
projkekteissa. Näillä harjaoittelujaksoilla erityisesti opiskelija
muodostaa jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien ohjatusti kuvaa
siitä, millaisilla vanhustyön alueilla hänellä on mahdollisuus
valmistuttuaan työskennellä. Opiskelija pohtii opiskelun toisena
opiskeluvuotena laajasti geronomin toiminta-alueita ja
osaamisvaatimuksia sekä omaa geronomiksikehittymistään. Myöhemmin
opiskelija syventää osaamistaan ja näkemyksiään vanhustyön etiikasta ja
geronomin ammattietiikasta. Ennen valmistumistaan opiskelija pohtii
laajasti omaa geronomiasiantuntijuuttaan kokonaisuutena ja suuntautuu
aktiivisesti valmistumisen jälkeiseen työelämään.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Vanhustyön koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa vanhustyön
asiantuntijoita erityisesti sosiaali- ja teveysalan vanhustyön eri
sektoreille - ja tasoille. Geronomi (AMK) on eettisesti sitoutunut,
vanhusten hyvän edistämiseen sekä yksilön, että yhteiskunnan tasolla.
Geronomin( AMK) toiminta on yksilötasolla ennakoivaa, etsivää,
ehkäisevää, tukevaa, hoitavaa ja kuntouttavaa vanhuspalvelutoimintaa.
Geronomin ( AMK) työssä painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin,
toimintakyvyn sekä palvelutarpeiden arviointi, vanhuksen
henkilökohtainen palveluohjaus, työskentely vanhuksen hoiva -ja
hoito-organisaatioissa, vanhuksen palveluketjujen ja moniammatillisten
vanhuspalvelujen organisoiminen sekä omaisten tukeminen.
Vanhuspalveluorganisaatioiden tasolla työssä korostuu palvelutoiminnan
ohjaus ja kehittäminen sekä henkilöstön kehittäminen. Yhteiskunnan
tasolla työssä korostuu vanhuspalvelujärjestelmien arviointi ja
kehittäminen sekä yhteiskunnallinen ja vanhuspoliittinen
vaikuttamistyö. Geronomit ( AMK) toimivat tällä hetkellä sosiaali- ja
terveys alojen vanhustyössä erilaisilla ammattinimikkeillä (mm.
palveluohjaaja, hoitaja, ohjaaja, vastaava ohjaaja, sosiaaliohjaaja,
kehittämispäällikkö, vanhustyönjohtaja, mutta myös yhä useammin
geronomi-nimikkeellä.
Vanhustyön osaaminen rakentuu alla olevan kuvion mukaisena
laaja-alaisesti hoito- ja sosiaalityön sekä gerontologisen vanhustyön
perustalle. Alla olevasta kuviosta selviää myös geronomin (AMK) työssä
vaadittava kompetenssialueiden kokonaisuus l. osaamisprofiili.
Kuvio 1. Vanhustyön koulutusohjelmakohtaisten kompetenssien kokonaisuus ja
kompetenssikohtainen tarkempi sisältöerittely on alla olevassa
tekstissä.
Ammatillinen osaamisprofiili
Geronomin osaamis- ja toiminta-alueita ovat:
A) Vanhuksen yksilökohtainen palveluohjaus; vanhuksen hyvinvoinnin
ja toimintakyvyn arviointi ja palvelutarpeiden kartoitus ja räätälöinti
sekä moniammatillisen toiminnan koordinointi.
B) Vanhuksen omais-ja läheispalveluiden sekä vertaistukitoimintojen suunnittelu, ohjaaminen ja kehittäminen.
C) Työskentely lähityössä vanhusten hoiva- ja hoitopalveluorganisaatioissa.
D) Työskentely dementiatyön eri tehtävissä ja eri tasoilla sekä dementiatyön kehittäminen
E) Vanhuspalveluiden suunnittelu, ohjaaminen arviointi ja kehittäminen peruskuntien tasolla sekä III-sektorilla.
F) Toiminta erilaisissa vanhustyön hankkeissa ja kehittämisprojekteissa
G) Toiminta kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
Jatko-opintokelpoisuus
Geronomi ( AMK)-tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden sosiaalialan
ylempään amk-tutkintoon, hoitotyön ylempään amk-tutkintoon (terveyden
edistäminen) sekä sosiaali- ja terveysalan ylempään amk-tutkintoon
(sosiaali-ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen)
(Ammattikorkeakoululaki 351/2003). Muutamat valmistuneet geronomit ovat
hakeutuneet myös yliopistollisiin jatko-opintoihin (mm. sosiaali
-jaterveydenhuollon hallinto, gerontologia, hoitotiede)
Opintojen rakennetaulukko
Vanhustyön koulutusohjelma on sosiaali - ja terveysalan
ammattikorkeakouluohjelma, joka on laajuudeltaan 210 opintopistettä ja
kestoltaan 3,5 vuotta. Koulutusohjelma koostuu perusopinnoista,
ammattiopinnoista, opinnäytetyöstä sekä vapaasti valittavista
opinnoista.
Perusopinnot koostuvat opiskeluun orientoivista opinnoista ja
kieliopinnoista sekä biologisista ja lääketieteellisistä
perusopinnoista. Ammattiopinnoissa perehdytään vanhustyön hoito- ja
sosiaalialan työstä nousevaan tietoperustaan, suomalaisen yhteiskunnan
sosiaali -ja terveyspalveluihin, gerontologiaan monitieteisenä
vanhustyön perustieteenä, vanhustutkimukseen, vanhuksen toimintakyvyn
tukemiseen, vanhustyön etiikkaan, sairaan vanhuksen hoitoon,
sosiaalityön menetelmiin vanhustyön menetelminä, ennalta ehkäisevään ja
kuntouttavaan vanhustyöhön sekä dementiatyöhön.
Ammattiopintojen syventävä osuus muodostuu vanhusten
palveluohjauksen sekä vanhustyön johtamisen ja kehittämisen opinnoista.
Vanhustyön koulutusohjelmassa ei ole valinnaisia suuntaavia opintoja.
Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen on kaikille opiskelijoille
yhteinen opiskelualue.
Opinnäytetyön laajuus on 15 opintopistettä. Vanhustyön osaamisen
laajentamista ja syventämistä tuovien vapaasti valittavien opintojen
laajuus on 8 opintopistettä.
Vanhustyön koulutusohjelmaan sisältyy yhteensä 75
opintopistettä eripituisia harjoittelujaksoja erilaisissa
vanhuspalveluja tuottavissa organisaatioissa. Osan harjoittelusta
(1-3kk) voi tehdä ulkomailla.
Vanhustyön koulutuksen sisällölliset lähtökohdat ilmenevät kuviosta
1. Opetussuunnitelman rakenne ja opintojen lukuvuosittainen eteneminen
selviävät rakennetaulukosta.
Opinnot suoritetaan rakennepuun osoittamassa etenemisjärjestyksessä.
Edelliset opinnot täytyy olla suoritettuina ennen kuin siirtyy
seuraaviin opintokokonaisuuksiin.
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Keskeiset korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Valmistumisen edellytykset löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö:
Elina Hietaniemi, 040 830 2194 elina.hietaniemi(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja:
Tellervo Pihlaja, 040 830 3959 tellervo.pihlaja(at)seamk.fi
ECTS-/Kv- : suunnittelija Tiina Harju +358 40 680 7100 tiina.harju(at)seamk.fi
Yhteyshenkilö Vanhustyön koulutusohjelmassa: Marita Lahti +35840 830 2320 marita.lahti(at)seamk.fi