Viestintä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KB02AVITE5
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Sarvikas, Helena
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksossa on kaksi osaa.
1. Työelämän kielenkäyttö ja viestintä 3 op:
Opiskelija
- osaa valita kulloiseenkin vuorovaikutustilanteeseen sopivat viestinnän keinot ja tavat
- osaa soveltaa tehokkaan kielenkäytön ja vaikuttamisen keinoja erilaisissa viestintätilanteissa
- osaa suunnitella viestintätilanteita sekä arvioida ja kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan
2. Metsäviestintä 2 op:
Opiskelija
- osaa kehittää viestintää osana työyhteisön toimintaa
- osaa määritellä sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän tavoitteet sekä toteuttaa niihin liittyvät tavanomaiset tehtävät
- tuntee suomalaisen metsäviestintäkulttuurin ja sen taustan sekä metsäalan viestintäorganisaatiot
- hallitsee nykyaikaiset tiedottamisen kanavat ja medioiden toimintatavat
- tuottaa tarkoituksenmukaisia ja tuloksellisia menettelytapoja, joilla voi asiantuntijana vaikuttaa organisaation tiedottamiseen, maineen rakentamiseen ja yhteistyöviestintään
- osaa työyhteisössä toimiessaan soveltaa hankkimiaan viestintävalmiuksia metsäalan ja oman työnsä kehittämiseen.

Opiskelijan työmäärä

Työelämän viestintä: luennot 10 h, ohjatut harjoitukset tunnilla 30 h. Itsenäisen työn osuus: verkko-opiskelu + kenttätehtävien raportointi + osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin 20 h, kirjallisuustehtävät 10 h ja muut harjoitukset 10 h.

Metsäviestintä: luennot (sis. tentin) 15 h. Ohjatut harjoitukset tunnilla 10 h. Viestinnän käytännön sovellus itsenäisenä työskentelynä 25 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

1. Työelämän kielenkäyttö ja viestintä:
- Puheenvuorot ja esitelmät eri tilanteissa.
- Tavanomaisten asiakirjojen laatiminen; ulkoasun, sisällön, välineen ja kohderyhmän vaatimukset ja erityispiirteet huomioon ottaen.
- Tutustuminen erilaisiin viestintäkulttuureihin, erityisesti oman ammattialan kautta.
- Työelämän ryhmäviestintätilanteita eri rooleissa, niiden dokumentointia ja arviointia.
- Asiakaslähtöisyyden merkitys työelämän vuorovaikutustilanteissa.
2. Metsäviestintä:
- Sisäinen ja ulkoinen viestintä organisaatioissa ja yrityksissä, tiedottaminen, yhteydenpito, yrityskuva ja yrityksen suhdetoiminta; yhteisöllinen media
- Metsäalan maine Suomessa ja maailmalla, metsäviestintää tekevät organisaatiot ja asiantuntijat, viestinnän kohderyhmät ja kanavat, vuorovaikutteisuus ja mediayhteistyö
- Viestinnän suunnittelu
- Kriisiviestintä
- Metsäretkeilyjen järjestäminen, yleisötilaisuudet

Opiskelumateriaali

1. Työelämän kielenkäyttö ja viestintä:
- Iisa, Katariina, Oittinen Hannu & Piehl Aino 2006. Kielenhuollon käsikirja. Yrityskirjat Oy.
- Repo, Irma & Nuutinen, Tahvo 2003. Viestintätaito. Otava.
- Koskimies, Riitta 2002. Asiantuntijan esiintymistaito. Oy Finn Lectura Ab.
- Mattila, Heli, Ruusunen, Tuula & Uola Kirsi 2006.Viestinnän työkaluja amk-opiskelijalle.
- Uimonen, Taina 2003. Taitoa tekijälle. Tehoa teksteihin. Opas tiedottavaan kirjoittamiseen. Inforviestintä Oy.
- Lisäksi hyödynnetään metsäteemaa käsittelevää kaunokirjallisuutta.
2. Metsäviestintä:
- Aula, Pekka ja Heinonen, Jouni 2004. Maine - menestystekijä. WSOY.
- Jensen, Rolf 1999. The Dream Society: How the Coming Shift From Information To Imagination Will Transform Your Business. McGraw-Hill.
- Juholin, Elisa ja Kuutti, Heikki 2003. Mediapeli anatomia ja keinot. Inforviestintä.
- Kortetjärvi Nurmi, Sirkka, Kuronen, Marja-Liisa ja Ollikainen, Marja 2002. Yrityksen viestintä. Edita.
- Kuvaja, Sari ja Malmelin, Karoliina 2008. Vastuullinen yritysviestintä. Kilpailuetua vuoropuhelusta. Edita Publishing.
- Makkonen, Jyri ja Tuomi-Nikula, Jorma 1998. Metsäviestintä. Metsälehti Kustannus.
- Mäntylä, Jorma. 2008. Journalistin etiikka. Gaudeamus.
- Siukosaari, Anssi 2002. Yhteisöviestinnän opas. 2. tarkistettu painos. Business Books. Tietosanoma Oy.
- Tentittävä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, harjoitukset erilaisissa vuorovaikutustilanteissa oppitunneilla ja työelämätilanteissa. Kirjalliset tehtävät sekä yksilö- että ryhmätyönä, osaksi verkkomateriaaleina.

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: Oppitunneilla ja etätehtävinä suoritetut suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt. Tentti. Hyväksytty (1-5).

Harjoittelu

None

Takaisin