Arviointimenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30TUAR03
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opettajatiimi: Kyrönlahti, Eija ; Hemminki, Arja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
KEJO-2013   2-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
KEJO-2015   2-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2015   2-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
KEJO-2016   2-S   3.0   2017-08-01   2017-12-31  
KEJO-2016   2-K   2.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja käyttää siihen soveltuvia erilaisia menetelmiä arviointiprosessin eri vaiheissa.

Opiskelijan työmäärä

130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Arviointisuuntaukset ja -menetelmät

Opiskelumateriaali

Aalto-Kallio, M., Saikkonen, P. & Koskinen-Ollonqvist, P. 2009. Arvioinnin kartalla matka teoriasta käytäntöön. Terveyden edistämisen julkaisuja 7/2009. Pori: Kehitys Oy.

Kazi, M. 2000. Contemporary Perspectives in the Evaluation of Practice. British Journal of Social Work. 30 (6), 755-768.

Kivipelto, M. ym. 2012. Näkökulmia arviointiin. Kasteohjelman valtionavustushankkeet. Helsinki: THL.

Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.

Krogstrup, H.K. 2004. Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes.
http://www.sosiaaliportti.fi/File/8579b014-b4a9-4ddd-8f14-la40136f2b2f/bikva.pdf

McCabe, A. & Horsley, K. 2008. The Evaluator`s Cookbook. Abingdon: Routledge

Seppänen-Järvelä, R. & Vataja. K. 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: Ps-kustannus.

Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. Thousend Oaks: Sage cop.

Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Helsinki: Tammi.

Virtanen, P. 2007. Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1 – 2)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Hyvä (3 – 4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Takaisin