Käyttäjälähtöinen kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSATK20
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   4-S   3.0   2018-08-01   2018-12-31  
SOSALA-2016   4-S   3.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintojaksot Projektitoiminnan perusteet sekä Sosiaalialan tutkimusmenetelmät

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Opiskelumateriaali

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
- Osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- Osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Taso 3-4:
- Osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- Osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Taso 1-2:
- Tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- Osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean
- Tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja
- Osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Takaisin