Ravitsemusviestintä ja -kasvatus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15CPROJ19
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Nissinen, Kaija
Opettajatiimi: Nissinen, Kaija ; Nieminen, Sirkka ; Eromäki, Hillevi ; Alanne, Soili
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2015   3-K   5.0   2018-01-01   2018-07-31  
PALVELUJ-2016   3-K   5.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy ravitsemuskasvatukseen osana terveyden edistämistä. Opiskelijan ravitsemuskasvatuksen taidot kehittyvät ja hän osaa käyttää vaihtelevia opetusmenetelmiä, -materiaaleja ja välineitä. Hän perehtyy mediakenttään ja median käyttöön ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä:135 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Viestintätaidot
Ruoka ja terveys (osallistuminen)

Sisältö

• Ravitsemuskasvatus
• Ravitsemusviestintä ja ravitsemusaiheinen mediajuttu (suunnittelu, toteutus, arviointi)

Opiskelumateriaali

• Kotilainen, L. 2003. Parempi lehtijuttu.

• Mykkänen, P. 1998. Yhteisölehti. Tekijän opas.

• Fogelholm, M. (toim.) 2003. Ratkaisuja ravitsemukseen. Ravitsemuskasvatus ja elämänkaari.

• Vertio 2003. Terveyden edistäminen.

• Torkkola, S. (toim.). 2002. Terveysviestintä.

• Wiio, O. & Puska, P. Terveysviestinnän opas.

• Muu opettajien osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Alkukokoontuminen, virtuaaliset tehtävät, ravitsemuskasvatustilanteen toteutus

Arviointikriteerit

5
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita ja tietää, miten voi edistää ravitsemuksellisuutta. Hän tuntee luotettavia ravitsemustiedon lähteitä ja osaa käyttää niitä. Hän osaa valita kohderyhmän kannalta tarkoituksenmukaisimmat menetelmät ja materiaalit. Opiskelija osaa käyttää mediaa ravitsemusviestinnässä ja kirjoittaa sujuvasti alaansa liittyvistä aiheista mediaan.
3
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita.
Hän osaa hakea ja käyttää luotettavaa ravitsemustietoa. Hän osaa valita kohderyhmän kannalta sopivat menetelmät ja materiaalit.
Opiskelija käyttää mediaa ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan.
1
Opiskelija tuntee ravitsemuskasvatuksen periaatteita. Hän osaa hakea luotettavaa ravitsemustietoa satunnaisesti. Hän osaa valita kohderyhmän kannalta menetelmät ja materiaalit avustettuna.

Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten kirjoittaa ravitsemuksesta mediaan.

Arviointimenetelmät

Tehtävien suorittaminen aikataulussa

Takaisin