Sosiaalityö ja monikulttuuriset ryhmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BVS0130
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opettajatiimi: Järvi, Helena
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   3-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  
SOSALA-2014   3-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää teorian avulla erilaisten kulttuuritaustojen ja etnisen enemmistö- tai vähemmistöaseman merkitystä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Opiskelija hallitsee Suomen ulkomaalaisten ja etnisten vähemmistöjen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän pääpiirteet. Hän tunnistaa keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen asemaan Suomessa, sekä toimintatapoja, joilla heidän asemaansa voidaan parantaa ja syrjäyttämistä ehkäistä. Opiskelija osaa kuvata omaa kulttuurista ja etnistä identiteettiään, omaa vuorovaikutustyyliään ja omia asenteitaan etnistä erilaisuutta kohtaan. Hän osaa tunnistaa tekijöitä niiden taustalla sekä niiden vaikutuksia sosiaalityön asiakastilanteisiin. Opiskelija sitoutuu etsimään sosiaalityön arvoille rakentuvia näkökulmia ja ratkaisuehdotuksia asiakastilanteisiin, joissa esiintyy kulttuurisia ristiriitoja. Opiskelija osaa tuottaa omat henkilökohtaiset tavoitteensa kulttuurien välisen osaamisensa kehittämiseen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 78 tuntia, josta kontaktiopetus 36 tuntia, materiaaliin perehtyminen 15 tuntia, reflektion kirjoittaminen 10 tuntia ja paritehtävien teko 17 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Sisältö

- Kulttuurierot sosiaalityön käytännön näkökulmasta
- Akkulturaatio, monikulttuurisuus, etninen ja kulttuurinen identiteetti, stereotypiat, rasismi ja syrjintä
– Suomen etniset vähemmistöt ja maahanmuuton erilaiset tavat
- Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen asema Suomessa, palvelut ja lait
- Kulttuurisen ja etnisen erilaisuuden kohtaaminen, kommunikaatio ja kulttuurierot, kulttuurien välinen osaaminen sosiaalityössä , rasismin ja syrjinnän vastainen toiminta

Opiskelumateriaali

- Paavola, H. & Talib, M.-T. 2010: Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa (sov.osin)
- Ekholm, E. –Salmenkangas, M. 2008: Puhumalla paras – ratkaisuja arjen etnisiin konflikteihin. Saatavana www.intermin.fi/julkaisut
- http://www.migrationinstitute.fi/pdf/webreports.htm
- http://www.muuttoliikkeessa.fi
- http://www.migri.fi
- http:www.pakolaisneuvonta.fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit, itsenäinen opiskelu, pari- tai ryhmätyöt, osallistuminen yksikön kansainvälisiin tapahtumiin

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa laatia yhdessä toisen opiskelijan kanssa esityksen kurssin teemasta. Kuvauksessa hän osaa soveltaa jotakin opittua näkökulmaa kulttuurieroista. Opiskelija osaa tunnistaa Suomen maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen palvelujärjestelmän pääpiirteet. Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen ja tuottaa itse- ja vertaisarvioinnit paritehtävistä. Opiskelija osaa tuottaa sosiaalityön arvopohjan mukaisen näkökulman tai ratkaisuehdotuksen johonkin esimerkkitilanteeseen, jossa esiintyy kulttuurisia ristiriitoja. Hän osaa nimetä jonkin etnisen syrjinnän tai rasismin ilmenemismuodon suomalaisessa yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tuottaa kuvauksen oman kulttuurisen identiteettinsä sisällöstä ja kehityksestä, jossa hän käyttää yhtä opittua teoreettista jäsennystä. Opiskelija osaa analysoida omaa kulttuurikompetenssiaan kriittisesti yhdellä osa-alueella, tuoden esiin jonkin asenteisiinsa, arvoihinsa tai taitoihinsa vaikuttaneen tekijän.
Opiskelija osaa asettaa kuvauksensa pohjalta yhden henkilökohtaisen tavoitteen kompetenssinsa kehittämiseksi.
Taso 3-4:
Edellisten lisäksi: Opiskelija osaa muodostaa oman perustellun näkemyksen jostakin ajankohtaisesta kurssin teemaan liittyvästä kysymyksestä. Hän osaa kuvata Suomen maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen palvelujärjestelmän toimintaa. Hän osaa analysoida osapuolten kulttuuritaustan vaikutusta sosiaalityön monikulttuurisissa ongelmatilanteissa ja esittää vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia. Hän osaa kuvata oman kulttuurisen identiteettinsä ja kulttuurien välisen osaamisensa kehitystä laajasti käyttäen opittuja käsitteitä sujuvasti ja pääosin täsmällisesti. Hän osaa kuvata monipuolisesti etnisen syrjinnän ja rasismin ilmenemismuotoja ja tuottaa ideoita niiden vähentämiseksi. Hän osaa tuottaa realistisia ja perusteltuja tavoitteita oman kompetenssinsa kehittämiseksi.
Taso 5:
Edellisten lisäksi: Opiskelija osaa arvioida Suomen maahanmuutto- ja vähemmistöpolitiikkaa ja palvelujärjestelmän toimintaa. Hän osaa tuottaa esimerkkejä sosiaalityön monikulttuurisista ongelmatilanteista ja arvioida eri tekijöiden vaikutusta niissä. Hän osaa analysoida etnisen syrjinnän ja rasismin ilmenemismuotoja ja kytkeä niitä taustalla oleviin yhteiskunnallisiin tekijöihin. Hän osaa esittää käytännössä toimivia ideoita niiden vastaiseksi toiminnaksi. Hän osaa analysoida oman kulttuurikompetenssiinsa vaikuttaneita tekijöitä ja hyödyntää laajasti opittua teoriatietoa sen kehittämiseksi.

Arviointimenetelmät

Arvosana perustuu paritehtäville (1/3),
osallistumiselle kontaktiopetuksen eri muotoihin ja oman oppimisen kirjalliselle reflektiolle (1/3) sekä tentille (1/3).

Takaisin