Terveys hoitotieteessä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE120
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 2.5 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Majasaari, Hilkka
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

OPPIMISEN TAIDOT, INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa oppia itsenäisesti ja yhdessä omassa ryhmässä sekä osaa jakaa oppimaansa omassa ryhmässä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa eri ikäisen terveyden edistämisessä.

EETTINEN OSAAMINEN, HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa arvioida omia arvolähtökohtiaan, tunnistaa ihmiskäsityksen ja oman alan arvoperustan sekä ammattieettisten periaatteiden merkityksen terveyden edistämisessä.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa kuvata terveys -käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa yhtenä omaa toimintaa ohjaavana käsitteenä. Opiskelija osaa tunnistaa eri ikäisen yksilön ja perheen terveyteen sekä terveelliseen ympäristöön vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä terveysohjelmia asiakkaan terveyden edistämisessä.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Ihminen, terveys ja ympäristö hoitotyössä. Eri ikäisen ihmisen ja perheen kehitysvaiheet ja terveys. Terveyden ja sairauden vaiheiden sykli perheessä. Terveyden moniulotteisuus sekä terveyteen liittyvät sisäiset ja ulkoiset tekijät. Asiakkaan kohtaaminen terveyden edistämisessä. Hoitotyön päätöksenteko terveyden edistämisessä. Kansalliset ja ja kansainväliset terveyden edistämisen haasteet perheiden asuin- ja elinympäristöissä.

Opiskelumateriaali

Erikson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindstöm, U.Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2007. Hoitotiede. WSOY, Helsinki. (sov.osin).;

Pietilä, A.-M. 2010. (toim.). Terveyden edistäminen - teorioista toimintaan. WSOYpro OY. (sov.osin).;

Åstedt-Kurki, P., Jussila, A.-M., Koponen, L., Lehto,P., Maijala, H., Paavilainen, R. & Potinkara, H. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. WSOY., Helsinki. (sov.osin).;

Bomar, P.J.2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to Nursing Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia. (soveltuvin osin).

Ajankohtainen opiskelumateriaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, yksilölliset oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät/ kokoava koe.

Lisätietoja

T&K- opintopisteitä 1 op

Takaisin