Pakkaustekniikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KC03BE40013
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Pasto, Matti-Pekka
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
BIOEL-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa vertailla yleisimpiä pakkausmateriaaleja ja pakkaustekniikoita
- osaa soveltaa pakkauksen ja pakkaamisen suunnittelun menetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 80 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Pakkaamisen merkitys
- pakkausmateriaalit ja -menetelmät
- pakkausmenetelmän valinta
- syöttö- ja annostelulaitteet
- kuljettimet
- pakkausmerkinnät
- pakkaukset ja ympäristö.

Opiskelumateriaali

Järvi-Kääriäinen, T. ja Ollila, M. (2007). Toimiva pakkaus. Helsinki: Pakkausteknologia - PTR ry
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=81890

Opettajan materiaalit, oheismateriaalit mm. Food Packaging: Robertson, G. (1993).

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset

Arviointikriteerit

Pakkaustekniikka
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin elintarvikepakkaamisen peruskäsitteet, materiaalit ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa.
Hyvä (3…4): Opiskelija tuntee hyvin elintarvikepakkaamisen liittyvät peruskäsitteet, materiaalit ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Kiitettävä (5): Opiskelija tuntee kiitettävästi elintarvikepakkaamisen liittyvät käsitteet, materiaalit ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä monipuolisesti erityyppisten kysymysten ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä sekä osoittaa innovatiivisuutta oppimaansa soveltaen.

Arviointimenetelmät

Tentti 2/3 ja harjoitustyö 1/3

Harjoittelu

None

Takaisin