Vanhusten hoitotyö ja toimintakykyisyyden tukeminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE613
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Knuuttila, Tarja ; Ahola, Liisa ; Saari, Anna
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   3-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  
HOITOTYO-2013TH   3-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia johdonmukaisesti vanhusta arvostavasti hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti hoitaessaan häntä.
Opiskelija osaa toimia lähtökohtanaan vanhuksen eettisesti korkeatasoinen hoitotyö.


HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN

Opiskelija osaa kohdata vanhuksen ja hänen läheisensä ammatillisesti sekä heidän voimavarojaan tukien. Opiskelija osaa toimia vanhuslähtöisesti. Opiskelija osaa toimia moniammatilisessa työryhmässä. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti vanhusten hoitotyön vaatimat asiat.

KLIININEN OSAAMINEN JA TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa tunnistaa, ennakoida ja ehkäistä vanhusten keskeisimpiä sairauksia ja terveysongelmia sekä toimii vanhuksen ja hänen läheistensä voimavaroja ja toimintakykyä tukien. Opiskelija tietää vanhusten lääkehoidon erityisvaatimukset ja sen turvallisen toteutuksen sekä osaa toimia lääkehoidossa aseptisesti ja virheettömästi. Opiskelija tietää oman vastuunsa vanhusten lääkehoidon ohjauksessa.

PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN, OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjata vanhusta ottaen huomioon hänen vanhenemismuutoksensa, fyysiset ja psyykkiset voimavaransa ja toimintakykynsä. Opiskelija osaa huomioida vanhuksen läheisten ohjauksen tarpeen. Opiskelija osaa toimia vanhuslähtöisesti tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa ja hoitosuhteessa sekä osaa ottaa vastuuta kokonaisvaltaisesta hoitotyön suunnitelmasta ja siihen liittyvästä dokumentoinnista.

INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa arvioida omaa ja harjoitteluyksikön toimintaa rakentavan kriittisesti ja avoimesti. Opiskelija osaa ottaa yhteisön voimavaraksi vanhusten hoitotyössä. Opiskelija osaa toimia omaperäisesti, kehittävästi ja luovasti.

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

Opiskelija tuntee vanhusten sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelujärjestelmän sekä osaa ohjata vanhusta ja hänen läheisiään niiden tarkoituksenmukaisessa käytössä. Opiskelija tuntee paikallisia, alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä vanhuspoliittisia ohjelmia. Opiskelija osaa toimia erilaisia kulttuureja edustavien vanhusten, perheiden ja työyhteisöjen kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Hoitotyön teoreettiset lähtökohdat, Hoitotaitojen ja -tietojen lähtökohdat, Hoitotyön perustaitojen harjoittelu, Lääkehoidon perusta

Sisältö

Vanhustyön asiantuntijuus ja ydinosaamisalueet. Vanhusten sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelujärjestelmä. Vanhuspoliittiset ohjelmat. Vanhenemismuutokset. Vanhuksen sairastamisen erityispiirteet sekä lääketieteellisen hoidon pääpiirteet. Vanhuksen terveyden ja toimintakyvyn arvioiminen sekä niiden tukeminen. Vanhusten hengelliset tarpeet hoitotyössä. Vanhuksen hoidon ja kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä vanhuksen, hänen läheisten ja moniammatillisen työryhmän kanssa erilaisista häiriöistä, uhista, ongelmista tai sairauksista kärsivien vanhusten hoitotyössä. Hoito- ja palvelusuunnitelma ja siitä tiedottaminen. Ohjaaminen, tukeminen, harrastus- ja virkitystoiminta vanhusten hoitotyön menetelmänä. Vanhusten lääkehoidon erityispiirteet, tyypilliset sivu- ja yhteisvaikutukset sekä lääkehoidon ohjaus.

Opiskelumateriaali

Vallejo Medina, A. & al. 2006. Vanhusten hoito. WSOY.(sov.osin)Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=69899

Eloranta, T. & Punkanen, T. 2008. Vireään vanhuuteen. Tammi (sov. osin) Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82664

Kivelä, S.-L. 2004. Vanhusten lääkehoito. Tammi. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=57003

Tilvis & al. 2003. Geriatria. Duodecim. (sov.osin) Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=geriatria&argType1&sortBy=BUB_DATE_DESC=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2003&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia. Duodecim. (sov.osin) Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=gerontologia&argType1&sortBy=BUB_DATE_DESC=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2008&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Lindesay, J.; Rockwood, J. & MacDonald, A. (ed.) 2002. Delirium in old age. Oxford: University Press. Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=98941

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, seminaaritehtävät, orientoivat harjoitustehtävät, opintokäynnit, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- tunnistaa vanhuksen ja hänen perheensä tarpeita sekä osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida sekä tiedottaa hoitotyöstä
- osaa kohdata ammatillisesti vanhuksen ja hänen perheensä erilaisissa elämäntilanteissa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita
- tunnistaa ja kykenee arvioimaan vanhenemismuutoksia ja häiriöitä sekä osaa toteuttaa vanhuksen tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- suunnittelee ja toteuttaa turvallisesti vanhuksen keskeisiä lääkehoitoja sekä osaa arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjata ja opettaa vanhusta voimavaralähtöisesti hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia, soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa

3-4
Opiskelija
- tunnistaa vanhuksen ja hänen perheensä tarpeita sekä osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa, arvioida sekä tiedottaa hoitotyöstä
- osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- osaa perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja kykenee arvioimaan vanhuuden muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna toteuttaa asiakkaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- suunnittelee ja toteuttaa turvallisesti vanhuksen lääkehoitoja sekä osaa ohjattuna arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjata ja opettaa vanhusta hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia, soveltaa ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa

1-2
Opiskelija
- osaa ohjattuna sekä tunnistaa vanhuksen ja hänen perheensä tarpeita että suunnitella, toteuttaa, arvioida sekä tiedottaa hoitotyöstä
- osaa ottaa toiminnassaan vanhusasiakkaan huomioon
- noudattaa toiminnassaan hoitotyötä ohjaavia eettisiä periaatteita
- tunnistaa ja kykenee ohjattuna arvioimaan vanhuuteen liittyviä muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna toteuttaa vanhuksen tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- osaa ohjattuna suunnitella ja toteuttaa turvallisesti vanhuksen lääkehoitoa ja osaa ohjattuna arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjattuna ohjata ja opettaa vanhusta hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa, mutta ei osaa soveltaa eikä arvioida sitä kriittisesti

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa vastata vanhuksen perustarpeisiin
- opiskelijalla on suuria tiedollisia ja taidollisia puutteita vanhuksen hoitotyössä ja/tai vanhuksen turvallisuus vaarantuu hoitotilanteissa
- ei osaa havainnoida ja tiedottaa vanhuuteen liittyvistä, eikä peruselintoimintoihin liittyvistä muutoksista
- opiskelijan aseptinen työskentely ei ole vielä hallinnassa
- vanhuksen ja/tai opiskelijan oma turvallisuus vaarantuu
- opiskelijan lääkehoidossa toistuvia virheitä
- välttelee hoito- ja oppimistilanteita
- välttelee vuorovaikutustilanteita vanhuksen kanssa

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo, tehtävien ja kokeiden hyväksytty suorittaminen

Takaisin