Vanhemmuus ja kasvatus, kirjallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV1401
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Veikkola, Kerttu
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita sekä yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
sekä ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen, -asenteiden ja –käytänteiden merkityksiä.
Opiskelija osaa tukea vanhemmuutta myös haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Vanhemmuuteen ja kasvatukseen littyvä kirjallisuus.

Opiskelumateriaali

Tentitään neljä teosta seuraavista:

- Frost, J. 2006. Lapsityrannit: kehity kasvattajana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/pwukdx

- Nevalainen, V. 2005. Aikuinen ja lapsi: kasvatuksesta voi selvitä hengissä. Edita
Saatavuus: http://tiny.cc/zxukdx

- Vanhemmuuden ja lapsen kasvun tukeminen päivähoidossa. 2004. Tammi
Saatavuus: http://tiny.cc/zyukdx

- Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa: Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/1zukdx

- Macmillan B. 2006. Miksi pojat ovat poikia ja miten kehittää heidän parhaita puoliaan. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/85ukdx

- Sinkkonen, J. 2005. Elämäni poikana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/66ukdx

- Pulkkinen, L. 2002. Mukavaa yhdessä: sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/77ukdx

- Huhtanen, K. 2007. Kun huoli herää: varhainen puuttuminen koulussa. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/68ukdx

- Sinkkonen-Kalland.2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY
Saatavuus. http://tiny.cc/cavkdx

- Kronqvist-Kumpulainen.2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun
Saatavuus: http://tiny.cc/abvkdx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kirjatentti.

Arviointikriteerit

1-2 taso
Opiskelija tietää ja osaa nimetä lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita ja yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen ja –käytänteiden merkityksiä ja osaa tukea vanhemmuutta.
5 taso
Opiskelija osaa tukea vanhempia haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.

Arviointimenetelmät

Arviointi asteikolla 1-5.

Takaisin