Ravitsemuksellisuuden kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KI15CRPK004 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Eromäki, Hillevi |
---|
Opettajatiimi: | Eromäki, Hillevi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
PALVELUJ-2013   |
2-S   |
5.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
PALVELUJ-2014   |
2-S   |
5.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
PALVELUJ-2015   |
3-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
PALVELUJ-2016   |
3-S   |
5.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ja osaa soveltaa niitä ateria− ja ruokalistasuunnittelussa. Hän osaa soveltaa ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa suomalaisia ravitsemussuosituksia. Hän löytää eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevat suositukset.
Opiskelija osaa kehittää asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Kehittäessään ravitsemispalveluiden ravitsemuslaatua hän osaa hyödyntää elintarvikehankinnoissa ravitsemuksellisen laadun kriteereitä. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ruokapalvelujen terveellisyys (suoritus)
Ravitsemuksen erityiskysymykset (osallistuminen)
Sisältö
• ruoankäyttöön vaikuttavat tekijät, ruoka kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
• kansalliset väestötason ravitsemukselliset tavoitteet, suositukset ja ohjelmat
• alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin tutustuminen sekä niiden hyödyntäminen
• ravitsemuksellisen laadun kehittämistehtävä
Opiskelumateriaali
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, verkkotyöskentely, itsenäinen kehittämistehtävä
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa soveltaa ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria− ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän osaa soveltaa eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa kehittää asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Hän osaa edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Hän osaa myös hyödyntää alansa uusinta tutkimustietoa ja menetelmiä työssään. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.
3
Opiskelija osaa selittää ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria− ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän tunnistaa eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Hän osaa edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Hän osaa tulkita ravitsemustietoa ja käyttää uusinta tietoa.
1
Opiskelija tunnistaa ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria− ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän tuntee joidenkin ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa luetella asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat ja tietää periaatteet, miten edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, kirjatentti, kehittämis- ja muut tehtävät
Lisätietoja
• T&K-osuus 2 op
Takaisin