Gerontologian perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BGETT3
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Palomäki, Sirkka-Liisa ; Lahti, Marita
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-S   4.0   2013-09-01   2013-12-31  
VANTYO-2014   1-S   4.0   2014-09-01   2014-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaisten gerontologisten teorioiden ja mallien kautta yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Opiskelija osaa käyttää kauno- ja tutkimuskirjallisuuden välittämää kokemuksellista tietoa lisäämään ymmärrystään iäkkään ihmisen elämänvaiheesta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.

Opiskelijan työmäärä

yhteensä 104h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Gerontologiset teoriat ja vanhenemista selittävät mallit, vanhuus elämän- ja kehitysvaiheena. Koulutusgerontologia. Tutkimusten ja kaunokirjallisuuden välittämä kuva vanhenemisesta ja vanhuudesta. Kokemuksellinen vanheneminen.

Opiskelumateriaali

Heikkinen, E. & Rantanen, T. (toim.) 2008. Gerontologia (sov.osin)

Sankari & Jyrkämä (toim.) 2001. Lapsuudesta vanhuuteen (sov.osin)

Brandtstädter, J. 1997. Elämänhallinta ja hyvinvointi ikäännyttäessä. Gerontologia 11(2), 116-124
Saatavuus: http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-532056

Kuusinen & Paloniemi 2002. Koulutusgerontologia. Teoksessa Heikkinen & Marin (toim.) Vanhuuden voimavarat

Duay, D.L. & Bryan, V.C. 2008. Learning in later life: what seniors want in a learning experience. Educational Gerontology 34, 1070-1096.
Saatavana: http://libts.seamk.fi:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=35484032&site=ehost-live&scope=site

Kokemuksellista vanhenemista käsittelevä kauno- ja tutkimuskirjallisuus sovitaan kurssin alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, ryhmissä opiskelu ja seminaari.

Arviointikriteerit

Taso 5. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Taso 3. Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Taso 1 Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, seminaaritehtävä. Numeraalinen arviointi.

Takaisin