Laboratoriolääketiede

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE319
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Toivonen, Marika
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   2-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013SH   2-K   1.0   2015-01-02   2015-07-31  
HOITOTYO-2013TH   2-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  
HOITOTYO-2013TH   2-K   1.0   2016-01-01   2016-07-31  
SH-2014   1-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
TH-2014   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa tunnistaa kliinisen laboratoriolääketieteen osa-alueet ja laboratorioprosessin. Opiskelija osaavat kuvata laboratoriotutkimusten merkityksen tutkittaessa elimistön toimintoja ja niiden häiriöitä. Hän osaa tunnistaa tavallisimmat kliinisen fysiologian, mikrobiologian sekä kliinisen kemian ja hematologian tutkimukset sekä osaa tulkita niiden tuloksia. Opiskelija osaa valmistaa potilaan tavallisimpiin laboratoriotutkimuksiin ja ottaa veri-, virtsa- ja ulostenäytteet sekä tuntee vierianalytiikan perusteet.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Kliinisen laboratoriolääketieteen osa-alueet. Laboratorioprosessin vaiheet sekä viitearvot ja kliiniset päätösrajat. Potilaan ohjaus ja näytteenotto. Verenkierto- ja hengityselinten kliinis-fysiologiset tutkimukset. Kliinisen mikrobiologian näytteet. Tavallisimmat kliinisen kemian ja hematologian tutkimukset.

Opiskelumateriaali

Opettajien osoittama kirjallisuus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, laboraatioharjoitukset, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- osaa perustella laboratoriotutkimusten käytön potilaan hoitoprosessissa
- osaa soveltaa tulosten tulkinnassa kussakin tilanteessa tarkoituksen mukaisinta tapaa tulkita tulokset
- ymmärtää laadunarvioinnin tärkeyden kaikessa laboratoriodiagnostiikassa ja osaa omalta osaltaan toteuttaa sitä vierianalytiikassa
- ymmärtää laboratoriotutkimusten vakioinnin tärkeyden
- osaa soveltaa tietojaan ohjatessaan potilasta valmistautumaan erilaisiin laboratoriotutkimuksiin
- osaa ottaa potilaalta laskimoverinäytteen avo- ja vakuumitekniikalla huomioiden laadukkaan näytteen ottamiseen liittyvät asiat
- osaa ohjata potilasta antamaan laadukkaan PLV -näytteen sekä osaa tehdä näytteestä kemiallisen seulonnan laatukriteerit huomioiden
- osaa ottaa laadukkaan ihopistosnäytteen ja analysoida siitä vieritestilaitteella hemoglobiinin
- osaa arvioida tärkeimpien hengityselinten, sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologisten tutkimusten tuloksia sekä hallitsee tutkimusten suorittamisen teoriatasolla
- osaa täyttää lähetteen mikrobiologista näytettä varten ja ymmärtää lähetteeseen merkitsemiensä tietojen tärkeyden
- ymmärtää aseptisen työskentelyn ja itsensä suojaamisen tärkeyden sekä osaa valita kuhunkin tilanteeseen oikean näyteastian sekä näytteenottotavan
- osaa ohjata potilasta kotona otettavien näytteiden ottamisessa sekä näytteiden säilyttämisessä ja kuljettamisessa laatuasiat huomioiden
- tuntee tavallisimmat kliinis-kemialliset ja hematologiset tutkimukset
- tietää, mitä niillä tutkitaan sekä mitä poikkeavat tulokset merkitsevät.

3-4
Opiskelija
- tietää laboratoriotutkimusten käytön merkityksen potilaan hoitoprosessissa
- tiedostaa, että tulosten tulkinnassa on erilaisia tapoja ja osaa pääsääntöisesti soveltaa niitä tilanteesta riippuen
- tiedostaa laadunarvioinnin tärkeyden kaikessa laboratoriodiagnostiikassa ja osaa omalta osaltaan toteuttaa sitä vierianalytiikassa
- ymmärtää laboratoriotutkimusten vakioinnin tärkeyden ja osaa ohjata potilasta valmistautumaan erilaisiin laboratoriotutkimuksiin
- osaa ottaa potilaalta laskimoverinäytteen avo- ja vakuumitekniikalla
- osaa ohjata potilasta antamaan PLV -näytteen sekä osaa tehdä näytteestä kemiallisen seulonnan
- osaa ottaa ihopistosnäytteen ja analysoida siitä vieritestilaitteella hemoglobiinin
- tietää tärkeimpien hengityselinten, sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologisten tutkimusten tulosten arvioinnin sekä tutkimusten suorittamisen periaatteet teoriatasolla
- osaa täyttää lähetteen mikrobiologista näytettä varten
- ymmärtää aseptisen työskentely tärkeyden sekä osaa etsiä tietoa kuhunkin tilanteeseen sopivasta näyteastiasta sekä näytteenottotavasta
- osaa ohjata potilasta kotona otettavien näytteiden ottamisessa sekä näytteiden säilyttämisessä ja kuljettamisessa
- tuntee tavallisimmat kliinis-kemialliset ja hematologiset tutkimukset
- osaa tutkimusnimikkeestä päätellä, mitä tutkimuksella tutkitaan sekä osaa kiinnittää huomiota poikkeaviin tuloksiin.

1-2
Opiskelija
- tunnistaa laboratoriotutkimusten käytön merkityksen potilaan hoitoprosessissa
- tiedostaa, että tulosten tulkinnassa on erilaisia tapoja ja osaa osittain soveltaa niitä tilanteesta riippuen
- ymmärtää laadunarvioinnin tärkeyden vierianalytiikassa
- tietää laboratoriotutkimusten vakioinnin merkityksen ja osaa etsiä tietoa ohjatessaan potilasta valmistautumaan erilaisiin laboratoriotutkimuksiin
- osaa ottaa potilaalta laskimoverinäytteen vakuumitekniikalla
- osaa ohjata potilasta antamaan PLV -näytteen sekä osaa tehdä ohjattuna näytteestä kemiallisen seulonnan
- osaa ottaa ihopistosnäytteen ja analysoida siitä vieritestilaitteella hemoglobiinin ohjattuna
- tuntee tärkeimpien hengityselinten, sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologisten tutkimusten periaatteet teoriatasolla
- ymmärtää lähetteen täyttämisen merkityksen mikrobiologista näytettä varten
- ymmärtää aseptisen työskentely tärkeyden sekä osaa etsiä tietoa kuhunkin tilanteeseen sopivasta näyteastiasta sekä näytteenottotavasta, kotona otettavien näytteiden potilasohjeista sekä näytteiden säilyttämisestä ja kuljettamisesta
- tunnistaa tavallisimpien kliinis-kemiallisten ja hematologisten tutkimusten laboratoriolyhenteet
- osaa tutkimusnimikkeestä päätellä, mihin tutkimus liittyy.

Hylätty = 0

Opiskelija
- ei tunnista laboratoriotutkimusten merkitystä potilaan hoitoprosessissa eikä laadunarvioinnin merkitystä laboratoriodiagnostiikassa
- ei ymmärrä näytteenoton vakioinnin merkitystä laboratoriotuloksiin eikä osaa ohjata potilasta valmistautumaan tutkimuksiin
- ei osaa ottaa potilaasta laskimo- ja ihopistosnäytettä
- ei tunnista tärkeimpiä kliinis-kemiallisia, hematologisia ja hengityselinten, sydämen ja verenkierron kliinis-fysiologisia laboratoriotutkimuksia
- ei ymmärrä lähetteen täyttämisen merkitystä mikrobiologista näytettä varten
- ei osaa toimia aseptisesti eikä osaa etsiä tietoa kuhunkin tilanteeseen sopivasta näyteastiasta sekä näytteenottotavasta, kotona otettavien näytteiden potilasohjeista eikä näytteiden säilyttämisestä ja kuljettamisesta

Arviointimenetelmät

Aktiivinen ja säännöllinen läsnäolo ja osallistuminen tunneilla, koe

Takaisin