Kuluttajakäyttäytyminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07BMMA170
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Viljamaa, Anmari
Opettajatiimi: Anttila, Terhi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   3-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
LITAKO-2014   3-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.

Opiskelijan työmäärä

- luennot ja ryhmätöiden esitykset 27 h
- ryhmätyöskentely 22 h
- itsenäinen työskentely 31 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin opinnot virtuaaliyritystoiminnassa, Markkinoinnillinen ajattelu

Sisältö

- suomalainen kulutusyhteiskunta
- kuluttajan käyttäytyminen yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- kuluttajatiedon keruu
- tarpeet, motiivit, arvot, asenteet ja sidonnaisuus
- kuluttajan osto- ja päätöksentekoprosessi
- erilaiset kuluttajatyypit, kulttuurit, alakulttuurit ja elämäntyylit

Opiskelumateriaali

- Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour -European Perspective
Saatavuus: http://tiny.cc/s2mxkx

- oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot ja ryhmätöiden esitykset
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä.

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.

Arviointimenetelmät

- tentti 40%
- ryhmätyö 40%
- yksilötyö 20%
- kaikki edellä olevat osiot on suoritettava hyväksyttävästi

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.

Takaisin