Lasten ja nuorten hoitotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE500
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.5 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Mäki-Kojola, Tiina ; Toukola, Marja ; Risku, Aija ; Saari, Anna ; Vierre, Else
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   3-K   3.5   2016-01-01   2016-07-31  
HOITOTYO-2013TH   3-S   3.5   2016-08-01   2016-12-31  
SH-2014   3-S   3.5   2016-08-01   2016-12-31  
TH-2014   3-S   3.5   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN SEKÄ OHJAUS JA OPETUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjata ja tukea eri ikäistä lasta ja nuorta sekä heidän perheitään terveeseen kasvuun ja kehitykseen sekä itsehoitoon. Opiskelija osaa edistää lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja tukea heidän voimavarojaan moniammatillisessa hoitotyötyössä.

KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa arvioida eri ikäisen lapsen ja nuoren kehitysvaiheita sekä tunnistaa terveyttä uhkaavia tekijöitä. Opiskelija osaa tukea ja hoitaa eri ikäisiä terveitä, sairaita ja vammaisia lapsia sekä heidän perheitään. Opiskelija käyttää hyväkseen hoitosuosituksia ja monitieteistä tutkimustietoa hoitotyönsä perusteena. Opiskelija tuntee tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja kehityshäiriöt sekä niiden tutkimus- ja hoitomuodot.
Opiskelija tunnistaa lapsen ja nuoren kehitystä ja mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä ja osaa auttaa häntä tarvittaessa hoitotyön keinoin. Opiskelija tukee lapsen, nuoren ja hänen läheistensä hyvinvointia ja jaksamista. Opiskelija tietää mielenterveyden näkökulman sisältyvän lapsen ja nuoren kokonaishoitoon ja toimii sen mukaisesti.

HOITOTYÖN ASIAKKUUS- JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjattuna tunnistaa lapsen ja nuoren tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida hoitotyötä. Opiskelija osaa kohdata lapsen ja nuoren erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakas- ja voimavaralähtöisen hoiototuhdetyöskentelyn periaatteet lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä moniammatillisessa hoitotyössä.

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN

Opiskelija tuntee lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja osaa ohjata heitä niiden tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Opiskelija osaa toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja osaa toimia työyhteisön jäsenenä edistäen yhteisön hyvinvointia.

EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija toimii hoitosuhteissaan lasta, nuorta ja perhettä kunnioittavasti ja luottamuksellisesti.

OPPIMISEN TAIDOT

Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti ja reflektoivasti. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta yhteistoiminnallisin menetelmin.

KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia monikulttuurisessa yhteistyössä ja osaa puhua tarvittaessa vieraalla kielellä.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Sisätautikirurginen hoitotyö

Sisältö

Lapsi, nuori ja perhe sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaana sekä palvelujärjestelmän kehittyminen kansallisesti ja kansainvälisesti. Opetus ja ohjaus hoitotyön menetelmänä eri ikäisen lapsen, nuoren ja perheen terveyden edistämisessä sekä vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen tukemisessa. Eri ikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys sekä niiden tukeminen. Perheen muutos- ja kriisitilanteiden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen. Erilaisista elämänuhkista kärsivän lapsen ja perheen elämäntilanteen tunnistaminen ja siihen puuttuminen. Turvallinen hoitoympäristö ja tapaturmien ehkäisy. Eri ikäisen lapsen ja nuoren äkillinen tai pitkäaikainen sairastuminen. Ohjaaminen ja tukeminen perhekeskeisessä lapsen ja nuoren hoitotyössä. Tavallisimmat tutkimus- ja hoitotoimenpiteet lasten ja nuorten hoitotyössä.
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys mielenterveyden edistämisen ja hoitotyön lähtökohtana. Lapsen ja nuoren mielenterveyttä uhkaavien tekijöiden tunnistaminen. Lapsen, nuoren ja hänen läheistensä mielenterveyden tukeminen hoitotyön keinoin. Lapsen ja nuoren mielenterveyttä tukevat palvelut.

Opiskelumateriaali

Ivanoff, P. & al. 2006. 3. uudistettu painos. Hoidatko minua? WSOY. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=70312

Bruce, T. & Meggit, C. 2006 (tai uudempi) Child Care and Education. (soveltuvin osin) Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=99040
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=91988

Friis, L., Eirola, R. & Mannonen, M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. Helsinki. WSOY. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=44575

Ajankohtainen oppimateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, ryhmätyöt, tehtävät ja opiskelijakeskeiset oppimimenetelmät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- osaa arvioida eri- ikäisen lapsen ja nuoren kasvuun, kehitykseen, mielenterveyteen sekä elämäntilanteisiin vaikuttavia tekijöitä osoittamalla niitä vahvistavia ja estäviä tekijöitä kuvatuissa esimerkkitilanteissa
- osaa vertailla yksilölähtöisen ja perhelähtöisen hoitotyön sisältöjä erilaisten hoitotilanteiden esimerkkien avulla
- osaa perustella hoitotyön toimintaa lapsen ja nuoren terveyden, mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden edistämisen lähtökohtien ja päämäärien näkökulmista
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kokonaisvaltaisesti ja ammatillisesti lapsen, nuoren ja perheen ohjaamistilanteen
- osaa toimia lapsen, nuoren ja perheen kanssa erilaisissa hoitotyön tilanteissa, jotka vaativat välitöntä puuttumista ja/ tai tukemista
- osaa arvioida äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä tutkitun tiedon pohjalta

3-4
Opiskelija
- osaa tuottaa esimerkein eri- ikäisen lapsen ja nuoren kasvuun, kehitykseen, mielenterveyteen sekä elämäntilanteisiin vaikuttavia tekijöitä osoittamalla niitä vahvistavia ja estäviä tekijöitä kuvatuissa esimerkkitilanteissa
- osaa havainnollistaa yksilölähtöisen ja perhelähtöisen hoitotyön sisältöjä erilaisten hoitotilanteiden esimerkkien avulla
- osaa analysoida hoitotyön toimintaa lapsen ja nuoren terveyden, mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden edistämisen lähtökohtien ja päämäärien näkökulmista
- osaa suoriutua lapsen, nuoren ja perheen ohjaamistilanteessa
- osaa valita käyttöönsä hoitotyön keinoja lapsen, nuoren ja perheen erilaisissa hoitotyön tilanteissa, jotka vaativat välitöntä puuttumista ja/ tai tukemista
- osaa analysoida äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä tutkitun tiedon pohjalta

1-2
Opiskelija
- osaa kuvata esimerkein eri-ikäisen lapsen ja nuoren kasvuun, kehitykseen, mielenterveyteen sekä elämäntilanteisiin vaikuttavia tekijöitä osoittamalla niitä vahvistavia ja estäviä tekijöitä kuvatuissa esimerkkitilanteissa
- osaa kertoa yksilölähtöisen ja perhelähtöisen hoitotyön sisältöjä erilaisten hoitotilanteiden esimerkkien avulla
- osaa selittää hoitotyön toimintaa lapsen ja nuoren terveyden, mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden edistämisen lähtökohtien ja päämäärien näkökulmista
- osaa kuvata ja tunnistaa lapsen, nuoren ja perheen ohjaamistilanteita
- osaa nimetä hoitotyön keinoja lapsen, nuoren ja perheen erilaisissa hoitotyön tilanteissa, jotka vaativat välitöntä puuttumista ja/ tai tukemista
- osaa luetella äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön tarpeita ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä tutkitun tiedon pohjalta

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata eri-ikäisen lapsen ja nuoren kasvuun, kehitykseen, mielenterveyteen eikä elämäntilanteisiin vaikuttavia tekijöitä eikä osaa antaa esimerkkiä niitä vahvistavista ja estävistä tekijöistä
- ei osaa nimetä yksilölähtöisen ja perhelähtöisen hoitotyön sisältöjä
- ei osaa kuvata hoitotyön toimintaa lapsen ja nuoren terveyden, mielenterveyden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden näkökulmasta.
- ei osaa kuvata lapsen, nuoren ja perheen ohjaamistilannetta.
- ei osaa nimetä hoitotyön keinoja lapsen, nuoren ja perheen erilaisissa hoitotyön tilanteissa, jotka vaativat välitöntä puuttumista ja/ tai tukemista
- ei osaa luetella äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön tarpeita eikä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä tutkitun tiedon pohjalta

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, kokeet, tehtävät

Takaisin