Työelämäosaaminen, osaamisen johtaminen ja laadunhallinta hoitotyössä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE929
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Kuhalampi, Katriina ; Risku, Aija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   3-S   2.5   2015-08-01   2015-12-31  
HOITOTYO-2013SH   3-K   1.5   2016-01-01   2016-07-31  
SH-2014   3-S   2.5   2016-08-01   2016-12-31  
SH-2014   3-K   1.5   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä sekä tunnistaa johtajuuden ilmiöitä.

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija tietää työelämään liittyvän lainsäädännön ja normit sekä osaa soveltaa niitä työtilanteisiin työntekijänä ja tiimin johtajana. Opiskelija osaa laatutyön perusteet ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen kustannusvaikuuttavuuden, prosessien, henkilöiden ja asiakkuuden näkökulmasta.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Työlainsäädäntö ja normit. Virka- ja työehtosopimus. Johtamisen keskeiset käsitteet. Organisaation tuloksellisuuden arviointi. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinnan käsitteet. Potilasturvallisuussuunnitelma ja laatusuunnitelma.

Opiskelumateriaali

Laaksonen, H., Niskanen, J. & Ollila, S. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita.
Saatavuus:
http://tiny.cc/9ffdmx

Tiedelehtien artikkelit: Premissi, Hallinnon tutkimus, Tutkiva hoitotyö ja muut alan kansalliset ja kansainväliset julkaisut.
Saatavana:
http://goo.gl/Uwbfm3
http://goo.gl/qGoQAI
http://goo.gl/pdwTm7

Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus:
http://tiny.cc/qhfdmx

Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.

Marquis & Huston. 2012. Leadership Roles and management Functions in Nursing. Lippincott. Williams & Willkins.
Saatavuus:
http://goo.gl/KQNpfx

Bishop, V. 2009. Leadership for nursing and allied health care professions / editor: Veronica Bishop. Mainhead: McGrawHill Open University Press.
Saatavuus:
http://goo.gl/h25oUD

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojakson ensimmäisillä tunneilla läsnäolovelvollisuus, koska silloin selostetaan opintokokonaisuuden suorittaminen.
Luento-opetus ja opiskelijakeskeiset oppimismenetelmät.

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään johtajuuden aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen
- osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti
- osaa soveltaa kriittisesti arvioiden laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen
- osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa

3-4
Opiskelija
- osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä
- käsittelee johtajuuden aihealuetta laajasti ja kykenee yhdistämään sen hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa valita laadunhallinnan menetelmiä oman työnsä ja työyhteisönsä kehittämisessä
- osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita

1-2
Opiskelija
- osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä
- on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden aihealuetta vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon
- osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa
- osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa
- tarkastelee johtajuuden aihealuetta ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksiantoon
-ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista
- ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, tuotosarviointi, vertaisarviointi

Lisätietoja

T&K- opintopisteet 4 op

Takaisin