Ravitsemuksen erityiskysymykset

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPJ017
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Eromäki, Hillevi
Opettajatiimi: Eromäki, Hillevi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2014   2-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
PALVELUJ-2015   2-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  
PALVELUJ-2016   2-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä. Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa. Opiskelija osaa arvioida ravinnonsaannin riittävyyttä sekä suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot. Hän tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.

Opiskelijan työmäärä

135 h, josta
- kontaktiopetusta 40 h
- itsenäinen opiskelu 95 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ruokapalvelujen tuottaminen, erityisruokavaliot, Ruokapalvelujen terveellisyys

Sisältö

- ruoansulatuselimistö ja ruoansulatus sekä niiden säätely
- ravintoaineiden imeytyminen
- ravinnonoton säätely
- ravintoaineiden aineenvaihdunta elimistössä
- virheravitsemus
- tavallisimmat erityisruokavaliot ja erityiselintarvikkeet

Opiskelumateriaali

Aro A, Mutanen M, Uusitupa M (toim.). Ravitsemustiede. Duodecim 2012. Osoitetuin kohdin.
Nienstedt, W., Hänninen, O. & Arstila, A. Ihmisen fysiologia ja anatomia. Osoitetuin kohdin. Uusin painos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki: Edita Prima Oy. Osoitetuin kohdin.
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. 1. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, harjoitustyöt, oppimistehtävä, verkko-opiskelu, tentti.

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa tulkita energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa selittää ja vertailla ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa perustella ja suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee laajasti markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan ja perustelemaan uusinta tietoa.

3
Opiskelija ymmärtää energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.

1
Opiskelija tunnistaa energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa nimetä ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija tietää tavallisimmat erityisruokavaliot ja osaa nimetä markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä.

Arviointimenetelmät

- Aktiivinen osallistuminen, kirjalliset tehtävät, harjoitustyöt ja tentit

Takaisin