Ravitsemuksen erityiskysymykset
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KI15BRPJ017 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Eromäki, Hillevi |
---|
Opettajatiimi: | Eromäki, Hillevi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
PALVELUJ-2014   |
2-S   |
5.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
PALVELUJ-2015   |
2-S   |
5.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
PALVELUJ-2016   |
2-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä. Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa. Opiskelija osaa arvioida ravinnonsaannin riittävyyttä sekä suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot. Hän tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.
Opiskelijan työmäärä
135 h, josta
- kontaktiopetusta 40 h
- itsenäinen opiskelu 95 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ruokapalvelujen tuottaminen, erityisruokavaliot, Ruokapalvelujen terveellisyys
Sisältö
- ruoansulatuselimistö ja ruoansulatus sekä niiden säätely
- ravintoaineiden imeytyminen
- ravinnonoton säätely
- ravintoaineiden aineenvaihdunta elimistössä
- virheravitsemus
- tavallisimmat erityisruokavaliot ja erityiselintarvikkeet
Opiskelumateriaali
Aro A, Mutanen M, Uusitupa M (toim.). Ravitsemustiede. Duodecim 2012. Osoitetuin kohdin.
Nienstedt, W., Hänninen, O. & Arstila, A. Ihmisen fysiologia ja anatomia. Osoitetuin kohdin. Uusin painos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki: Edita Prima Oy. Osoitetuin kohdin.
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. 1. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- Luennot, harjoitustyöt, oppimistehtävä, verkko-opiskelu, tentti.
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa tulkita energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa selittää ja vertailla ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa perustella ja suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee laajasti markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan ja perustelemaan uusinta tietoa.
3
Opiskelija ymmärtää energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.
1
Opiskelija tunnistaa energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa nimetä ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija tietää tavallisimmat erityisruokavaliot ja osaa nimetä markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä.
Arviointimenetelmät
- Aktiivinen osallistuminen, kirjalliset tehtävät, harjoitustyöt ja tentit
Takaisin