Ruoan ja ruokalistojen kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KI15CRPK009 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Ylinen, Eliisa |
---|
Opettajatiimi: | Eromäki, Hillevi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
PALVELUJ-2015   |
2-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
PALVELUJ-2016   |
2-K   |
5.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa kehittää laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija huomioi suunnittelussa toimipaikan ruokatuotantoprosessin.
- Opiskelija osaa kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden.
- Opiskelija hallitsee aistinvaraisen arvioinnin perusteet.
Opiskelijan työmäärä
- Kontaktiopetus 48h
- itseohjautuvaa opiskelua 87 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ruokapalvelujen tuottaminen, Ruokapalvelujen terveellisyys
Sisältö
- ruokalistasuunnittelu & reseptioptimointi
- ravintosisältölaskelmat
- kustannuslaskelmat
- aistinvaraisen arvioinnin perusteet
Opiskelumateriaali
- Taitava kokki ammattikeittiössä / Sisko Mauno, Endla Lipre.
Helsinki : WSOY Oppimateriaalit, 2008.
- Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi / Pekka Heikkilä, Timo Saranpää. Helsinki : Restamark, 2013 (Vantaa : Hansaprint)
- Parkkinen, K. & Rautavirta, K. 2007. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark Oy.
- Tuorila, H., Parkkinen, K. & Tolonen, K. 2008. Aistit ammattikäyttöön. Helsinki: WSOY.
- Tuorila, H. & Hellemann, U. Elintarvikkeet aistien puntarissa. 1999. Helsinki: Yliopistopaino.
- Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. 2014. Helsinki: Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Saatavana: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3.pdf-
- Muu jaksolla ilmoitettu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö: Työelämälähtöinen ruokalistan kehittämisprojekti
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa kehittää erilaisten toimipaikkojen ruokatuotantoprosessin mukaisia laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja.
Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden.
Opiskelija osaa soveltaa elintarvikkeissa ja ruoanvalmistuksessa tapahtuvia kemiallisia reaktioita ja aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä.
3
Opiskelija osaa kehittää toimipaikan ruokatuotantoprosesseja ja ruokalistoja laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa suunnitella ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden.
Opiskelija hallitsee elintarvikkeissa ja ruoanvalmistuksessa tapahtuvia kemiallisia reaktioita ja aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä.
1
Opiskelija tunnistaa laadukkaan ja asiakaslähtöisen ruokalistan.
Opiskelija tunnistaa ruokalistojen ekologisia, taloudellisia, ravitsemuksellisia, kulttuurisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia.
Opiskelija osaa listata elintarvikkeissa ja ruoanvalmistuksessa tapahtuvia kemiallisia reaktioita ja aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä.
Arviointimenetelmät
- Aktiivinen osallistuminen 20%
- kirjatentti 30%
- kehittämisprojekti 50%
Lisätietoja
- T&K osuus 3 op
Takaisin