Ruokapalvelujen turvallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPT014
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Nuotio, Liisa
Opettajatiimi: Nuotio, Liisa ; Juurakko, Paula
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2013   1-S   6.0   2013-09-01   2013-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä terveellisen, turvallisen ja kehittävän työn ja työympäristön edellytykset. Hän tuntee vastuuta omasta työkyvystään ja toimii aktiivisesti työyhteisössä työnsä, työmenetelmiensä sekä koko työyhteisön toimivuuden kehittämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa elintarvikehygieniaa ja omavalvontaa työssään. Hän osaa arvioida hyviä hygieenisiä käytäntöjä ja ottaa vastuuta elintarvikkeiden säilyvyyden parantamisesta sekä työympäristön puhtaanapidosta ja viihtyisyydestä. Opiskelija osaa tehdä ympäristöä säästäviä valintoja jätehuollon ja energiankäytön suhteen

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- työpaikan työsuojelun perusteet
- vaarojen torjunta työpaikalla
- ergonomian perusteet
- ammattikeittiön omavalvonta käytännössä
- mikrobiryhmät, niiden tärkeimmät ominaisuudet ja elinehdot
- mikrobikontrolli
- ruokamyrkytysmikrobit ja niiden lähteet
- hyötymikrobit
- perustiedot elintarviketiloissa käytettävistä pintamateriaaleista, pesu- ja puhdistusaineista sekä siivousmenetelmistä
- jätteiden lajittelu ja käsittely
- vesihuolto
- energiansäästö

Opiskelumateriaali

Hygieniaopas.2010. Elintarvikehygenian perusteet. Elintarvike ja terveys.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=Hygieniaopas&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae

Pintahygieniaopas. 2011. Elintarvike ja terveys.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=98732

Aro, J., Hassel, K. ym. 2009. Puhtaus on puoli ruokaa. Suomen Siivousteknisen liiton julkaisu 1:18.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=64422

Opintojakson verkkomateriaali.
Kirjallisuutta tarkistetaan vuosittain.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät ja käytännön harjoitukset. Osa tehtävistä on integroitu ruokapalvelujen tuottamisen opintojaksoon.

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa edistää terveellisen, turvallisen ja kehittävän työn ja työympäristön edellytyksiä.
Hän tuntee vastuuta omasta työkyvystään ja toimii aktiivisesti työyhteisössä työnsä, työmenetelmiensä sekä koko työyhteisön toimivuuden kehittämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida elintarvikehygieniaa ja omavalvontaa työssään.
Hän osaa organisoida hyviä hygieenisiä käytäntöjä ja edistää elintarvikkeiden säilyvyyttä, työympäristön puhtaanapitoa ja viihtyisyyttä.
Opiskelija osaa analysoida tekemiään valintoja jätehuollon ja energiankäytön suhteen ympäristön kannalta
3
Opiskelija osaa toimia terveellisen, turvallisen ja kehittävän työn ja työympäristön kehittämiseksi.
Hän tunnistaa oman työkykynsä ja toimii työyhteisössä työnsä, työmenetelmiensä sekä koko työyhteisön toimivuuden edistämiseksi.
Opiskelija osaa soveltaa elintarvikehygieniaa ja omavalvontaa työssään.
Hän osaa arvioida hyviä hygieenisiä käytäntöjä ja edistää elintarvikkeiden säilyvyyttä, työympäristön puhtaanapitoa ja viihtyisyyttä.
Opiskelija osaa perustella tekemiään valintoja jätehuollon ja energiankäytön suhteen ympäristön kannalta
1
Opiskelija osaa määritellä terveellisen, turvallisen ja kehittävän työn ja työympäristön edellytykset.
Hän osaa nimetä työkykyyn liittyviä asioita ja toimii työyhteisössä työnsä, työmenetelmiensä sekä koko työyhteisön toimivuuden mukaisesti.
Opiskelija osaa toimia elintarvikehygienia- ja omavalvontaohjeiden mukaisesti työssään.
Hän osaa toimia hyvien hygieniakäytäntöjen mukaisesti ja ylläpitää elintarvikkeiden säilyvyyttä, työympäristön puhtaanapitoa ja viihtyisyyttä.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjeen mukaisia valintoja jätehuollon ja energiankäytön suhteen ympäristön kannalta

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, kirjalliset tehtävät, tentti

Lisätietoja

Verkko-opiskelua 1 op

Takaisin