Viestinnän perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA01AVIVA05
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Onikki, Pirjo
Opettajatiimi: Suojaranta, Juhani
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
MAELINK-2013   2-S   5.0   2014-09-01   2014-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä niiden suunnittelussa, myös monikulttuurisissa tilanteissa. Hän osaa arvioida ja kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Hän osaa laatia tavallisimmat opiskelussa, työelämässä ja itseilmaisussa tarvittavat tekstit sekä hallitsee yleiskielen normiston ja lähteiden käytön.

Opiskelijan työmäärä

Osa 1. Työmäärä yhteensä 53 h, josta työjärjestyksessä 30 h, itsenäistä opiskelua 23 h
Osa 2. Työmäärä yhteensä 53 h, josta työjärjestyksessä 26, itsenäistä opiskelua 27 h
Osa 3. Työmäärä yhteensä 26 h, josta työjärjestyksessä 15 h, itsenäistä opiskelua 11 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Osa 1. 2 op Kirjallinen viestintä: työelämän asiakirjat (esim. tiedote, hakemus), lehtijuttu, mielipiteen ilmaisu, lähteiden käytön ja merkitsemisen perusasiat (Seamkin ohjeet), viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä.
Osa 2. 2 op Puheviestintä: puhe-esitys ja sen havainnollistaminen, argumentointi, keskusteluviestintä (kokoukset, neuvottelut, kehityskeskustelu)
Osa 3. 1 op Tutkimusviestintä: tutkimuksen raportointi, kirjoittamisprosessi, tieteellinen tyyli, lähdekritiikki ja lähteiden käyttö.

Opiskelumateriaali

Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja amk-opiskelijalle.
Saatavuus: http://tiny.cc/6f73jx

Seamk: Kirjallisten töiden ohje.
Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, esiintymisharjoitukset, ryhmätyöt, itsenäiset harjoitustehtävät, verkkotuetut tehtävät.

Arviointikriteerit

Taso 5: Opiskelija osaa viestinnässään ottaa taitavasti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, vastaanottajan ja tilanteen. Hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Hän tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Teksti on rakenteeltaan tekstilajin mukaista, selvää, loogista ja sidosteista. Argumentointi on monipuolista ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on harkittua, tarkoituksenmukaista ja tehokasta. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tilanteen vaatimusten ja oman ammattialansa kannalta.
Taso 3: Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tilanteen, tavoitteen ja vastaanottajan. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selvää ja johdonmukaista ja argumentointi monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin.
Taso 1: Opiskelija viestii lähettäjälähtöisesti: Hän ei osaa ottaa riittävästi tilannekohtaisia vaatimuksia huomioon. Tekstin rakenne on hajanainen ja ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain omista lähtökohdistaan käsin.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn, suulliset ja kirjalliset tehtävät. Arviointi hyväksytty (1 - 5).

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin