Strategisen viestinnän suunnittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: LTHA101
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Råtts, Saija
Opettajatiimi: Råtts, Saija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2015   3-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  
LITAKO-2016   3-K   3.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 81 tuntia:
Luennot noin 15 tuntia,
ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, harjoitukset ja verkko-opiskelu noin 40 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 25 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

1. vuoden viestinnän opinnot.

Sisältö

- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia

Opiskelumateriaali

Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Helsinki: Infor.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely, opintojakso on osittain virtuaalinen

Arviointikriteerit

1: Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

3: Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.

5: Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Arviointimenetelmät

Suulliset ja kirjalliset yksilö- ja ryhmätyöt sekä aktiivinen osallistuminen.

Harjoittelu

Ei harjoittelua

Takaisin