Physiotherapy and Developmental Disorders of Children and Adolescents

Structure Type: Course
Code: KG10BP045
Type: Compulsory
Level: Bachelor
Credits: 5.0 points
Responsible Teacher: Svahn, Tarja
Teacher Team: Hautamäki, Minna ; Mäntykivi, Pirkko
Language of Instruction: Finnish

Course Implementations, Planned Year of Study and Semester

Curriculum  Semester  Credits  Start of Semester  End of Semester
FYSTER-2015   3 spring   5.0   2018-01-01   2018-07-31  
FYSTER-2016   3 spring   5.0   2019-01-01   2019-07-31  

Learning Outcomes

The students will
- know/recognize common childhood and youth diseases and developmental disorders and understand their effects on the child's/adolescent's mobility and function
- apply various sports for special needs in practical guidance situations
- plan, implement and evaluate physiotherapy to promote children's and young people's mobility and function, while taking the family's needs and resources into consideration
- gain further knowledge of rehabilitation by studying the multiprofessional rehabilitation process of disabled children
- be familiar with the special features of adaptive aids for children and young people
-learn to work as project team members

Contents

- Supervising play and exercise
- Disorders of the nervous system and physiotherapy
- Disorders of the musculoskeletal system and physiotherapy
- Disorders of the respiratory and circulatory system and physiotherapy
- Mental disorders and physiotherapy
- Aids for disabled children

Recommended or Required Reading

Litterature:
Arvonen, S. 2007. Meidän perhe liikkuu. Helsinki:WSOY.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Edita.
Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus
Chamber, M.& Sugden,D. 2006. Early years movement skills: Description, Diagnosis and Intervention. Great Britain: Whurr Publishers.
Elämänkaariajattelu lasten kuntoutuksessa. 2006.Vajaaliikkeisten kunto ry.
Gallahue, D., Ozmun,J.& Goodway, J. 2012. Understanding motor development: Infants, Children, Adolescents, Adults. 7.uud.p. New York: The McGraw-Hill Companies.
Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.
Halme, T. 2008. Fyysismotorinen suorituskyky ja sitä selittävät tekijät 3-8- vuotiailla lapsilla. Jyväskylä: liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES
Hämäläinen, K et al 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus
Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus – eväät parempaan elämään. VK-kustannus.
Kannas, L. (toim). 2004.Koululaisten terveys ja terveyskäyttäytyminen muutoksessa. WHO-koululaistutkimus 20 vuotta. Jyväskylän yliopisto. Terveyden tutkimuskeskus.
Karlilng, M., Ojanen,T., Siven, T., Vihunen, R., Vilen, M. Lapsen aika. Helsinki:WSOY
Karvonen, P. & Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. VK-kustannus.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.
Keltikangas- Järvinen, L. 2012.Pienen lapsen sosiaalisuus. Helsinki: WSOY
Kronqvist, E-L & Kumåpulainen, K. 2011.Lapsuuden oppimisympäristöt: eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro Oy
Koivikko, M. & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Vajaaliikkeisten kunto ry.
Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Matila, M. 2006. Kehitysvammaisten lasten psykomotoriset valmiudet: arviointilomake fysioterapeuteille. AMK-opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulujulkaisusarja.
Matikainen, E., Aro, T., Huunan-Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky -arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.
Pihko H, Haataja L,Rantala H ( toim).Lastenneurologia. DUOECIM 2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Salpa, P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi; kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi
Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy
Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry
Talvitie, U et al. 1998. Lasten karkeamotoristen taitojen arviointi fysioterapiassa. Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Terveystieteen laitoksen julkaisuja. 7/1998. Jyväskylän yliopisto.
Wegloop, M.V. & Spliid, L. 2008. Leikitä vauvaa; liikuntaleikkejä 0-12 kuukauden ikäisille. helsinki:WSOY
Yack, E. & Sutton, S. & Aquilla, P. (toim.) 2001. Leikki linkkinä lapseen. PS-kustannus... Sillanpää, M. et al. (toim.) 1996. Lasten neurologia. Duodecim.
Zimme Renate 2011: Psykomorotiikian käsikirja – teoriaa ja käytäntöä lasten pskomotoriseen tutkimiseen.VK-kustannus

Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods

Tutorials, lectures, exercises

Assessment Criteria

Excellent:
Students apply knowledge learnt earlier on normal child development and developmental disorders to assess mobility and functional capacity of child/youth clients and to plan and implement wide-ranging, high quality physiotherapy sessions for children and young people. Students are able to justify their choices theoretically, based on evidence. They can find solutions for unexpected situations and they show initiative by evaluating their own actions and by proposing practicable improvements.

Good:
Students apply knowledge learnt earlier on normal child development and developmental disorders to assess mobility and functional capacity of child/youth clients and to plan and implement physiotherapy sessions for children and young people. Students use theoretical knowledge to justify their choices. They can find physiotherapy solutions in common work situations with children and young people. They evaluate their own actions and discover development needs.

Satisfactory:
Students partly apply basic knowledge learnt earlier on normal child development and developmental disorders, but they need (some) support and guidance in assessing mobility and functional capacity of child/youth clients and in planning and implementing physiotherapy sessions. Students use limited theoretical knowledge to justify their choices. Under supervision they can find physiotherapy solutions in common work situations with children and young people. They evaluate their own competence from their own perspective/mechanically and discover some development needs.

Assessment Methods

Written exams

Back