Asiakkaat, kuluttajat ja palvelunkäyttäjät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21SOPAS03
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Toikko, Timo
Opettajatiimi: Hemminki, Arja ; Toikko, Timo
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa toimia tasavertaisena kehittäjänä kokemusasiantuntijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

130 t (18 luennot + 112 etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Asiakas kuluttajana ja palvelunkäyttäjänä

Osallisuuden käsite ja sen kritiikki

Osallistumisen tasot ja muodot

Palvelunkäyttäjät osallistujina

Opiskelumateriaali

Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumer in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.
Saatavuus:http://tiny.cc/5yvx4w

Beresford, Peter & Salo, Markku (2008) Kokemuksen muodonmuutos - kohti käyttäjien omaa tutkimustoimintaa. Helsinki: Mielenterveyden Keskusliitto.
Saatavuus: http://tiny.cc/7zvx4w

Helen, Ilpo (toim.) (2012) Reformin pirstaleet. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus: http://tiny.cc/d2vx4w

Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Saatavuus: http://tiny.cc/t3vx4w

Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Saatavuus: http://tiny.cc/14vx4w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla asiakuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asiakuuteen liittyviä rooleja ja positioita.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäsiin tehtäviin, arviointi 1-5.

Takaisin