Lapsen kehitys ja oppiminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSVVK10
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   1-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
SOSALA-2016   1-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyviä kasvatus- ja kehityspsykologisia teorioita. Hän osaa tunnistaa lapsen kehitystehtävät eri ikäkausina ja oppimisen lainalaisuudet yksilön kehityksessä. Opiskelija tietää lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- kehityksen ja oppimisen teoriat
- kehitystehtävät lapsuusiässä

Opiskelumateriaali

- Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Aro,T.&Laakso, M-L. (toim.) 2011. Jyväskylä.
- Kronqvist, E.&Kumpulainen,K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. WSOYPro. Helsinki
- Kronqvist, E-L&Pulkkinen, M-L. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. ss.7-181. WSOY Oppimateriaalit Oy. 2007.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti
Taso 3-4:
Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät. Hän osaa kuvata niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen lainalaisuuksia. Hän osaa tunnistaa yksilöllisen kehitysprosessin elementtejä. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Hänellä on kyky havaita eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheita.
Hän osaa tunnistaa lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä jossain määrin.

Arviointimenetelmät

kirjatentti

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin