Lapsen kehitys ja oppiminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSVVK10 |
Tyyppi: | Vapaasti valittava |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
1-K   |
3.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
SOSALA-2016   |
1-K   |
3.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyviä kasvatus- ja kehityspsykologisia teorioita. Hän osaa tunnistaa lapsen kehitystehtävät eri ikäkausina ja oppimisen lainalaisuudet yksilön kehityksessä. Opiskelija tietää lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- kehityksen ja oppimisen teoriat
- kehitystehtävät lapsuusiässä
Opiskelumateriaali
- Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Aro,T.&Laakso, M-L. (toim.) 2011. Jyväskylä.
- Kronqvist, E.&Kumpulainen,K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. WSOYPro. Helsinki
- Kronqvist, E-L&Pulkkinen, M-L. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. ss.7-181. WSOY Oppimateriaalit Oy. 2007.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti
Taso 3-4:
Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät. Hän osaa kuvata niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen lainalaisuuksia. Hän osaa tunnistaa yksilöllisen kehitysprosessin elementtejä. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Hänellä on kyky havaita eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheita.
Hän osaa tunnistaa lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä jossain määrin.
Arviointimenetelmät
kirjatentti
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin