Jobba på svenska

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: LTVARU101
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Laine, Päivö
Opettajatiimi: Uitti, Päivi ; Seppälä, Päivi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
LITAKO-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija selviytyy erilaisista vaativista työ- ja arkielämän suullisista ja kirjallisista kielenkäyttötilanteista. Hän ymmärtää ruotsalaisen ja suomalaisen viestinnän ja kulttuurin eroja ja osaa ottaa ne huomioon omassa viestinnässään. Hän osaa erikoisalaansa liittyvän keskeisen ammattisanaston ja käyttää sitä tilanteisiin sopivalla tavalla suullisessa ja kirjallisessa viestinnässään. Hän pystyy kirjoittamaan omaan erikoistumisalaansa liittyviä vaativia tekstejä, esimerkiksi raportteja, muistioita, pöytäkirjoja, mainoksia, lehdistötiedotteita ja esitteitä. Hän pystyy osallistumaan kokouksiin ja neuvotteluihin ruotsin kielellä. Hän osaa järjestää vierailuja yrityksiin ym. kohteisiin ja sopia tapaamisista. Hän pystyy hankkimaan ja välittämään oman erikoistumisalansa tietoa ruotsiksi.

Opiskelijan työmäärä

luennot ja harjoitukset 30 h, workshopit 8 h, itsenäinen, pari- ja/tai ryhmätyöskentely 52 h, virtuaaliopiskelu 16 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Affärssvenska tai vähintään 3 op muita amk-ruotsin opintoja

Sisältö

Erikoistumisalan mukaan erilaisia teemoja, esimerkiksi kokousasiakirjat, muistiot, raportit, mainokset, esitteet, käyttöohjeet, laskutukseen liittyvät dokumentit, graafiset kuviot, rahtikirjat, kirjanpitoon liittyvät asiakirjat, sopimukset. Messutilanteita, neuvotteluja, kokouksia, suullista mainontaa ja esittelyjä, opastusta, small talkia, omaan erikoistumisalaan liittyviä puhetilanteita.

Opiskelumateriaali

Opettajan toimittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Suulliset harjoitukset, kuten dialogit, pari- ja pienryhmätyöskentely sekä kirjalliset oppimistehtävät. Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely.

Arviointikriteerit

5. Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
3. Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
1. Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Opiskelija ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu kontaktiopetuksessa, kirjallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti, itse- ja/tai vertaisarviointi.

Harjoittelu

Ei sisällä harjoittelua

Takaisin