Markkinatiedon hallinta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KB02CLIMH5
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Holma, Heikki
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

-Opiskelija osaa selittää, kuinka erilaisia tapoja, välineitä ja menetelmiä voidaan käyttää markkinatiedon hankkimiseen ja välittämiseen, ja osaa nimetä sekä yleisiä että erityisesti metsä- ja puutalouden markkinatietolähteitä.
-Opiskelija osaa analysoida metsä- ja puutalouden, erityisesti puutuoteteollisuuden markkinointiympäristön makro- ja mikrotason tutkimuksia ja markkinointi-informaatiojärjestelmiä sekä tehdä pienen markkinatutkimuksen.

Opiskelija:
-osaa hyödyntää järjestelmällisesti metsä- ja puutalouden markkinatietolähteitä
-osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, prosessoinnissa, varastoinnissa, jakamisessa ja esittämisessä
-osaa analysoida metsä- ja puutalouden, erityisesti puutuoteteollisuuden markkinoita, markkinointia ja sen erityiskysymyksiä
-on tutustunut metsä- ja puutalouden markkinainformaatiojärjestelmiin ja pystyy arvioimaan niitä
-osaa analysoida markkinatiedon merkitystä osana yrityksen toimintaa ja sen kehittämistä
-osaa suunnitella omaan ammattialaansa liittyvän pienimuotoisen markkinointitutkimuksen, vaiheistaa tutkimusprosessin, vertailla erilaisten informaation keräysmenetelmien etuja ja haittoja, valita omaan tutkimukseensa soveltuvan menetelmän sekä tehdä raportin
-osaa selittää markkinointitutkimuksen merkityksen osana yrityksen tiedonhankintajärjestelmää.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h,
- josta työjärjestyksessä olevaa opiskelua 60 h
- josta itsenäistä opiskelua 75 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

-Osa 1. Markkinatiedon hallinta: Metsäteollisuuden koti- ja maailmanmarkkinat, tärkeimmät markkina-alueet ja kilpailu. Metsäteollisuustuotteet markkinoitavina tuotteina. Osto- ja kuluttajakäyttäytyminen. Metsäteollisuustuotteiden markkinointiin liittyvät organisaatiot.
-Osa 2. Metsä- ja puutalouden markkinatutkimuksen osa-alueet ja informaatiojärjestelmät; Markkinoinnin suunnittelu ja täytäntöönpano. Metsäteollisuustuotteiden tuotanto, kysyntä ja tarjonta. Raakapuumarkkinat. Kilpailu metsäteollisuustuotteiden markkinoilla, Jakelujärjestelmät. Asiakkaat.
-Osa 3. Markkinointitutkimus: Markkinointitutkimus ja tutkimuksen etiikka. Tutkimusongelman ja tavoitteiden määrittely. Tutkimussuunnitelman tekeminen ja tietotarpeiden määrittely. Tiedon keruu, käsittely ja analysointi.

Opiskelumateriaali

-Markkinatieto yrityksen kansainvälistymisessä. Fintran julkaisu nro 18. 2001.
- Juslin H., Hansen E. Strategic Marketing in the Global Forest Industries (osoitetut sivut). 2002. Authors Academic Press.
-Leila Lotti. Tehokas markkina-analyysi. 2001. WSOY.
-Harjoitustehtävien yhteydessä osoitettava materiaali, internet-sivut ja tietokannat.
-Suomen ja englanninkieliset tutkimusjulkaisut.
-Opintojen alussa ilmoitettava muu kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, sekä yksilötyönä että ryhmätöinä tehtävät ohjatut harjoitukset ja niiden esittäminen.

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta osasta, joissa kussakin huomioidaan harjoitukset ja mahdollinen kirjallinen koe. Hyväksytty (1-5).

Harjoittelu

None

Takaisin