Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAPS10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Opettajatiimi: Kangasluoma, Elina ; Siltakorpi, Mirva ; Sarvikas, Helena
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  
SOSALA-2016   2-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää ammatillisen vuorovaikutuksen teoreettiset ja käytännölliset perusteet ja hän osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa selittää psykososiaalisen työorientaation ja eritellä, miten psykososiaalisen työn periaatteiden ja toimintatapojen soveltaminen näkyy ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalialan asiakastyön tavoitteellisena ja prosessinomaisena kokonaisuutena sekä osaa tarkastella sitä vuorovaikutussuhteen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa ammatillisessa vuorovaikutuksessa toimimisen edellytyksiä ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa. Hänellä on valmiudet arvioida ja halukkuus kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelijan työmäärä

133 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Sisältö

- ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys, keskeiset elementit ja rakentuminen sosiaalityössä
- psykososiaalinen työorientaatio
- sosiodynaaminen ohjaus
- tavoitteellisen asiakastyön prosessi
- erilaisten arvolähtökohtien huomioiminen vuorovaikutuksessa
- viestintä ammatillisessa vuorovaikutuksessa
- dialogisuus
- omien vuorovaikutustaitojen arvioiminen ja kehittäminen

Opiskelumateriaali

- Asiakkuus sosiaalityössä 2010 .Laitinen, M & Pohjola, A (toim.) Gaudeamus, ss.1-74, ss. 138-345.
- Peavy, V. R. 2000. A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping. Saatavana: http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf

- Mäkisalo-Ropponen, M.2012.Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanoma Pro Oy

- muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, ryhmätyöt, simulaatioharjoitukset, viestintätilanteiden analysointi

- opintojaksolla on opinnollistamismahdollisuus

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa perustellen arvioida psykososiaalista työtä yhtenä sosiaalityön orientaationa. Opiskelija osaa perustella ja arvioida vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työotettaan ja psykososiaalisen työn keinoja ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen sosiaalityön prosessia psykososiaalisen työn näkökulmasta ja hän osaa analysoida asiakastyön prosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa vertailla psykososiaalista työtä ja sosiaalityön muita orientaatioita keskenään. Opiskelija osaa arvioida psykososiaalisen työn ja ohjauksellisen lähestymistavan edellyttämää vuorovaikutusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja seurauksia ammatillisen kehittymisen ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen asiakastyön prosessin.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa selittää ja määritellä psykososiaalisen työorientaation ja ymmärtää työn ohjauksellisen lähestymistavan. Opiskelija tunnistaa psykososiaalisen työn edellyttämiä asiakastilanteita ja vuorovaikutuksen ominaispiirteitä sekä osaa määritellä omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan psykososiaalisen työn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen asiakastyön prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan omassa toiminnassaan.

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojaksoon integroidaan puheviestinnän osuus

Takaisin