Markkinointistrategia ja markkinoinnin suunnittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07BMMA208
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Viljamaa, Anmari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   2-K   4.0   2015-01-02   2015-07-31  
LITAKO-2014   2-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osoittaa omaavansa valmiudet markkinoinnin suunnitteluun sekä strategisella että operatiivisella tasolla huomioiden myös sisäisen markkinoinnin roolin. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen kilpailuasemaa suhteessa markkinatilanteeseen sekä soveltamaan tietoja markkinoinnin suunnittelussa kilpailuedun saavuttamiseksi. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: noin 106 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 66 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Virtuaaliyritystoiminta, Markkinoinnillinen ajattelu.

Sisältö

- Lähtökohta-analyysit
- Kilpailuetu ja kilpailuasema
- Kilpailulaki (948/2011)
- Markkinointistrategia
- Markkinointisuunnitelman laatiminen

Opiskelumateriaali

Hooley, G., Piercy, N., Nicoulaud, B. (2007). Marketing Strategy and Competitive Positioning
Saatavuus: http://tiny.cc/a3vxkx

Lahtinen, J. & Isoviita, A. (1998). Markkinoinnin suunnittelu
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=25223

Kotler, P. & Keller, K. (2006). Marketing Management
Saatavuus: http://tiny.cc/4dwxkx

Trout, J. & Hafren, G. (2003). Erilaistu tai kuole. Selviytyminen tappavan kilpailun aikakautena
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=45511

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset.

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osoittaa omaavansa erinomaiset valmiudet markkinoinnin suunnitteluun sekä strategisella että operatiivisella tasolla huomioiden myös sisäisen markkinoinnin roolin. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen kilpailuasemaa suhteessa markkinatilanteeseen sekä soveltamaan tietoja markkinoinnin suunnittelussa kilpailuedun saavuttamiseksi. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osoittaa omaavansa hyvät valmiudet markkinoinnin suunnitteluun sekä strategisella että operatiivisella tasolla huomioiden myös sisäisen markkinoinnin roolin. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen kilpailuasemaa suhteessa markkinatilanteeseen sekä soveltamaan tietoja markkinoinnin suunnittelussa kilpailuedun saavuttamiseksi. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osoittaa omaavansa valmiudet markkinoinnin suunnitteluun sekä strategisella että operatiivisella tasolla huomioiden myös sisäisen markkinoinnin roolin. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen kilpailuasemaa suhteessa markkinatilanteeseen sekä soveltamaan tietoja markkinoinnin suunnittelussa kilpailuedun saavuttamiseksi. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.

Arviointimenetelmät

Harjoitustyö.

Harjoittelu

Ei harjoittelua.

Lisätietoja

Opintojakso tuottaa 4 T&K-opintopistettä.

Takaisin