Lääketieteen perusteet, tautioppi ja mikrobiologia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE227
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 1.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Katajamäki, Leena
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   1.0   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   1-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
TH-2014   1-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

OPPIMISEN TAIDOT

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan sekä hankkiä, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti.


KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa kuvata lääketieteellisen hoidon porrastuksen. Opiskelija osaa muodostaa käsityksen tavallisimpien sairauksien diagnostiikasta, synnystä, vaikutuksista, ehkäisystä ja hoidosta. Opiskelija osaa kuvata infektiotautien syntymekanismin, kehon puolustusjärjestelmän ja infektiotautien ehkäisykeinot perehtymällä mikrobeihin, ihmisen normaaliflooraan, infektiotautien tartuntatapoihin ja infektiotauteja aiheuttaviin mikrobeihin.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Lääketieteellisen hoidon porrastus; Yleisimpien sairauksien diagnostiikka, synty, vaikutukset, ehkäisy ja hoito; Perustiedot mikrobeista; Ihmisen normaalifloora; Tartuntatavat ja tartuntataudin syntyyn vaikuttavat tekijät; Ihmisen tavallisimpien mikrobien aiheuttamat infektiotaudit; Infektiotautien ehkäisy

Opiskelumateriaali

Hellsten, S. (toim.) 2002. Kliininen mikrobiologia terveydenhuollossa. Suomen kuntaliitto. Kappaleet 1-7. Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=68968
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=42621

Muu luennoitsijoiden osoittama kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- kykenee ottamaan kokonaisvaltaisesti vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä toimii perustellusti alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- luo kokonaiskuvan lääketieteellisen hoidon porrastuksesta
- muodostaa tutkittuun tietoon perustuvan käsityksen tavallisimpien sairauksien synnystä, ehkäisystä, diagnostiikasta, vaikutuksista ja hoidosta
- osaa kuvata perustellen infektiotautien syntymekanismin, kehon puolustusjärjestelmän ja infektiotautien ehkäisykeinot perehtymällä monipuolisesti mikrobeihin, ihmisen normaaliin mikrobistoon, infektiotautien tartuntatapoihin ja infektiotauteja aiheuttaviin mikrobeihin

3-4
Opiskelija
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- kuvaa lääketieteellisen hoidon porrastuksen
- muodostaa käsityksen tavallisimpien sairauksien diagnostiikasta, synnystä, vaikutuksista, ehkäisystä ja hoidosta
- osaa kuvata infektiotautien syntymekanismin, kehon puolustusjärjestelmän ja infektiotautien ehkäisykeinot perehtymällä mikrobeihin, ihmisen normaaliin mikrobistoon, infektiotautien tartuntatapoihin ja infektiotauteja aiheuttaviin mikrobeihin

1-2
Opiskelija
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- tietää lääketieteellisen hoidon porrastuksen.
- opiskelijalla on käsitys tavallisimpien sairauksien diagnostiikasta, synnystä, vaikutuksista, ehkäisystä ja hoidosta
- tietää infektiotautien syntymekanismin, kehon puolustusjärjestelmän ja infektiotautien ehkäisykeinot perehtymällä mikrobeihin, ihmisen normaaliin mikrobistoon, infektiotautien tartuntatapoihin ja infektiotauteja aiheuttaviin mikrobeihin

Hylätty = 0
Opiskelijan kyky ottaa vastuu omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä toiminta alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ei ole hallinnassa.

Opiskelija ei osaa hahmottaa lääketieteellisen hoidon porrastusta.

Opiskelijan käsitys tavallisimpien sairauksien diagnostiikasta, synnystä, vaikutuksista, ehkäisystä ja hoidosta on puutteellista.

Opiskelijalla on tiedollisia puutteita infektiotautien syntymekanismista, kehon puolustusjärjestelmästä ja infektiotautien ehkäisykeinoista, koska perehtyminen mikrobeihin, ihmisen normaaliin mikrobistoon, infektiotautien tartuntatapoihin ja infektiotauteja aiheuttaviin mikrobeihin on puutteellista.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen ja säännnöllinen läsnäolo ja osallistuminen tunneilla, kokeet

Takaisin