Asiakaslähtöisyys suunnittelussa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KMST1TV01
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Leikkari, Esa
Opettajatiimi: Liukkonen, Jaana
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KUMU-2014   1-K   5.0   2015-01-02   2015-07-31  
KUMU-2014   1-K   5.0   2015-01-02   2015-07-31  
KUMU-2015   1-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
KUMU-2015   1-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
KUMU-2016   1-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  
KUMU-2016   1-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 130 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

-ryhmätyöskentely, harjoitukset, itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.
1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.

Arviointimenetelmät

-opettajan arviointi
-itsearviointi

Takaisin