Hoitotieteen perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE212
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Maijala, Virpi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   2.0   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   1-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
TH-2014   1-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija tuntee hoitotyön filosofiset perusteet ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman. Opiskelija osaa tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa.

INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija tuntee tieteellisyyden merkityksen hoitotyössä ja sen kehittämisessä sekä osaa kuvata hoitotieteen hoitotyön perustieteenä ja muut tieteet hoitotiedettä tukevina tieteinä.

HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija tunnistaa holistisen ihmiskäsityksen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 53 tuntia, josta noin 23 tuntia lähiopetusta ja noin 30 tuntia ohjeiden mukaista itsenäistä opiskelua

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tiede ja teoria. Filosofinen ajattelu ja keskeiset käsitteet. Hoitotiede tieteenalana ja hoitotieteen tutkimusalat. Arvot, ihmiskäsitykset.

Opiskelumateriaali

Eriksson, K.& al. 2007. Hoitotiede. WSOY.
Saatavuus:
http://tiny.cc/rfi0lx
http://tiny.cc/ngi0lx

Kangasniemi, M., Viitalähde, K. & Porkka, S. 2010. A theoretical examination of the rights of nurses. Nursing Ethics. 127 (5) 628-635.
Saatavana:
http://tiny.cc/ikszmx

Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa
- eritellä hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- eritellä hoitotieteen keskeiset käsitteet
- analysoida tutkimustietoa ja perustella näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa

3-4
Opiskelija
- tietää hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- tietää hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- analysoida tutkimustietoa ja tietää näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa

1-2
Opiskelija
- tietää hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- tietää hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- analysoida tutkimustietoa ja tunnistaa näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista hoitotyön filosofisia perusteita ja hoitotyön arvomaailman
- ei tunnista hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- ei osaa analysoida tutkimustietoa eikä tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon merkitystä hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa

Arviointimenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely, oppimisprosessit ja oppimistuloksien arviointi, tehtävät

Harjoittelu

Teoriaopintojakso

Takaisin