Organisaation kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAJO30
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   3-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  
SOSALA-2016   3-K   3.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalialan organisaatioiden ja palveluprosessien kehittämiskohteita, esimerkiksi palvelujen laatu, vaikuttavuus ja muotoilu. Opiskelija tietää organisaation kehittämisessä sovellettavia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisrakenteita, -verkostoja ja rahoituslähteitä. Opiskelija osaa hankkia tietoa organisaation kehittämisen kotimaisista ja kansainvälisistä kehittämissuunnista. Hän osaa soveltaa tietämystään organisaation kehittämiseen opintoihin liittyvässä tehtävässä. Opiskelija osaa ottaa huomioon estävän kehityksen näkökulman organisaation kehittämisessä.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

suoritetaan samanaikaisesti opintojakson Harjoittelu: Johtamisen menetelmät kanssa tai sen jälkeen

Sisältö

- palveluiden kehittämisen menetelmät ja välineet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisrakenteet ja verkostot
- palveluiden kehittämisen prosessi
- rakenteisiin suuntautuva kehittäminen

Opiskelumateriaali

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

kehittämistehtävä, seminaari

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida kehittämisen vaikutuksia. Hän hallitsee kehittämisprosessien eri vaiheet. Hän osaa innovoida uusia toimintatapoja ja ratkaisuja asiakkaiden sosiaalipalveluiden toteuttamisessa ja organisoinnissa. Opiskelija on kiinnostunut sosiaalialan ajankohtaisista asioista ja on sisäistänyt oman roolinsa kehittäjänä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää sosiaalipalveluiden kehittämisen prosesseja. Hän hallitsee kehittämisen keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja asenteitaan sekä tiedostaa vastuunsa sosiaalipalveluiden kehittäjänä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita ja -menetelmiä. Opiskelija osaa hankkia ja hyödyntää kehittämisen kannalta keskeistä tietoa. Opiskelijalla on myönteinen asenne kehittää sosiaalipalveluita ja omaa osaamistaan.

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso liittyy harjoittelujaksoon

Takaisin