Organisaation kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAJO30 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
3-K   |
3.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
SOSALA-2016   |
3-K   |
3.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalialan organisaatioiden ja palveluprosessien kehittämiskohteita, esimerkiksi palvelujen laatu, vaikuttavuus ja muotoilu. Opiskelija tietää organisaation kehittämisessä sovellettavia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisrakenteita, -verkostoja ja rahoituslähteitä. Opiskelija osaa hankkia tietoa organisaation kehittämisen kotimaisista ja kansainvälisistä kehittämissuunnista. Hän osaa soveltaa tietämystään organisaation kehittämiseen opintoihin liittyvässä tehtävässä. Opiskelija osaa ottaa huomioon estävän kehityksen näkökulman organisaation kehittämisessä.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
suoritetaan samanaikaisesti opintojakson Harjoittelu: Johtamisen menetelmät kanssa tai sen jälkeen
Sisältö
- palveluiden kehittämisen menetelmät ja välineet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisrakenteet ja verkostot
- palveluiden kehittämisen prosessi
- rakenteisiin suuntautuva kehittäminen
Opiskelumateriaali
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
kehittämistehtävä, seminaari
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida kehittämisen vaikutuksia. Hän hallitsee kehittämisprosessien eri vaiheet. Hän osaa innovoida uusia toimintatapoja ja ratkaisuja asiakkaiden sosiaalipalveluiden toteuttamisessa ja organisoinnissa. Opiskelija on kiinnostunut sosiaalialan ajankohtaisista asioista ja on sisäistänyt oman roolinsa kehittäjänä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää sosiaalipalveluiden kehittämisen prosesseja. Hän hallitsee kehittämisen keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja asenteitaan sekä tiedostaa vastuunsa sosiaalipalveluiden kehittäjänä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa sosiaalipalvelujen kehittämistarpeita ja -menetelmiä. Opiskelija osaa hankkia ja hyödyntää kehittämisen kannalta keskeistä tietoa. Opiskelijalla on myönteinen asenne kehittää sosiaalipalveluita ja omaa osaamistaan.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso liittyy harjoittelujaksoon
Takaisin