Yksilönä yhteiskunnassa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08AHO0110
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Opettajatiimi: Ranta, Riitta ; Veikkola, Kerttu ; Sainio, Pia-Christine
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   1-S   6.0   2013-09-01   2013-12-31  
SOSALA-2014   1-S   6.0   2014-09-01   2014-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä keskeiset teoreettiset, yksilön yhteiskuntasuhdetta kuvaavat käsitteet. Hän osaa niitä käyttäen arvioida eri-ikäisten ihmisten toiminnan kokonaisuutta, heidän hyvinvointiaan, toimintakykyään ja sosiaalista osallisuuttaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa selittää ihmisen tarpeiden monitasoisuutta ja yksilö-yhteiskuntasuhteen monikerroksisuutta ja havainnollistaa niitä esimerkein. Opiskelijalla on välineitä tutkia nyky-yhteiskunnan ilmiöitä käsitteellisesti ja monialaisesti. Opiskelija osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan yksilö-yhteiskuntasuhdetta kuvaavien käsitteiden avulla.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus 50 h (luennot, sosiodraama, itsereflektiot), itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely 106 h (lukupiiri, sosiodraama, ja itsereflektion valmistaminen, itsenäinen kirjallinen tehtävä).

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde ja ihmisen tarpeet
- Kasvu ja kehitys, sosialisaatio
- Hyvinvointi ja elämänkaari
- Terveys ja toimintakyky
- Sosiaalinen osallisuus ja kansalaisuus

Opiskelumateriaali

- Nurmi J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P. Pulkkinen, L., Ruoppila, I.. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY.
Saatavuus: http://tiny.cc/szf14w
- Saaristo, K. & Jokinen, K. 2004. Sosiologia. WSOY.
Saatavuus: http://tiny.cc/11f14w
5. p. 2013
Saatavuus: http://tiny.cc/82f14w
- Järvikangas, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki: WSOY,72-103.
Saatavuus: http://tiny.cc/b5f14w
- Laukkanen P. 2003. Toimintakyky ja ikääntyminen – käsitteestä ja viitekehyksestä päivittäistoiminnoista selviytymisen arviointiin. Teoksessa: Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) Gerontologia. Duodecim. 261-272.
Saatavuus: http://tiny.cc/96f14w
2. uud. p. 2008. 261-272
Saatavuus: http://tiny.cc/c8f14w

- Pohjolainen P., Heimonen S. (toim.) Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.6-73.
Saatavuus: http://tiny.cc/nfg14w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely. Aikuisryhmällä opintojakso toteutetaan verkkotyöskentelynä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä ja määritellä keskeiset yksilön yhteiskuntasuhdetta kuvaavat käsitteet ja osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan yksilöyhteiskuntasuhdetta kuvaavien käsitteiden avulla.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tarpeiden ja yksilöyhteiskuntasuhteen monikerroksisuutta ja tuottaa niistä esimerkkejä.
Taso 5:
Opiskelija osaa käsitteiden avulla arvioida eri ikäisten ihmisten toimintaa ja analysoida nyky-yhteiskunnan ilmiöitä käsitteellisesti ja monialaisesti.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen tehtävä, draamaan ja itsereflektioon osallistuminen. Aktiivinen osallistuminen opintojakson työskentelymuotoihin. Arviointi 1-5.

Takaisin