Varhaiskasvatus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08CPS0610
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hemminki, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa ja tavoitteellisen varhaiskasvatuksen perustana. Hän hahmottaa omahoitajuuden, pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden osana kasvatuskumppanuutta. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella ja toteuttaa toimintaa lapsille ja arvioida sitä.

Opiskelijan työmäärä

Luennot, tutustumiskäynnit, oppimispäiväkirja sekä toiminnallinen tehtävä 32 tuntia. Itsenäinen opiskelu 46 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Kasvattajan asiantuntijuus, kasvatuskumppanuus ja lapsen osallisuus
- Omahoitajuus osana kasvatuskumppanuutta
- Pienryhmätoiminnan mahdollisuudet
- Yhteistoiminnallisuus päiväkodin arjessa
- Lapsiryhmän hallinta ja rajat
- Toiminnan suunnittelu lapsiryhmälle, sen toteutus ja arviointi

Opiskelumateriaali

- Heikka, J., Hujala, E. Turja L. 2009. Arvioinnista opiksi. Havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Printel.
Saatavuus: http://tiny.cc/n5nddx

- Kalliala, M. 2008. Kato mua! Kohtaako aikuinen lapsen päiväkodissa? Gaudeamus
Saatavuus: http://tiny.cc/m6nddx

- Kanninen, K.&Sigfrids, A. 2012. Tunne minut. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/n7nddx

- Mikkola, P. & Nivalainen K. 2009. Lapselle hyvä päivä tänään. Näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen. Pedatieto.
Saatavuus: http://tiny.cc/n8nddx

- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. 2005. Stakes
Saatavuus: http://tiny.cc/pboddx

- Salminen, E. 2011. Omahoitajana päiväkodissa. Pedatieto.
Saatavuus: http://tiny.cc/9coddx

- www.kasvunkumppanit.fi

- muu opettajan materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, toiminnallinen tehtävä, asiantuntijavierailu, reflektointi

Arviointikriteerit

Taso 1-2: Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä erilaisia lapsen kasvun ja kehityksen arviointimenetelmiä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa selittää ja määritellä omahoitajuuden, pienryhmäpedagogiikan ja yhteisöllisyyden käsitteitä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää kasvatuskumppanuuden käsitteen. Opiskelija osaa suunnitella ohjatusti toimintaa lapsiryhmälle sekä toteuttaa ja arvioida sekä omaa, että muiden toimintaa.
Taso 3-4: Opiskelija osaa arvioida erilaisilla menetelmillä lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Opiskelija osaa pohtia ja vertailla omahoitajuutta, pienryhmäpedagogiikkaa sekä yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä hankkii tietoa niistä. Opiskelija osaa pohtia kasvatuskumppanuutta varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ikätasoista, lapsilähtöistä ja monipuolista toimintaa lapsiryhmälle. Opiskelija osaa pohtia ja reflektoida omaa ja muiden toimintaa sekä ryhmässä että itsenäisesti.
Taso 5: Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti erilaisilla menetelmillä lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Opiskelija osaa analysoida, perustella ja arvioida monipuolisesti sekä kriittisesti omahoitajuutta, pienryhmäpedagogiikkaa sekä yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Opiskelija pohtii monipuolisesti kasvatuskumppanuuskäsitettä. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa, jossa hän ottaa huomioon lapsiryhmässä olevat suunnitelmat ja käyttää niitä hyväksi omassa suunnitelmassaan. Toiminnan toteuttamisessa opiskelija uskaltaa kokeilla rajojaan ja heittäytyä ohjaamiseen. Toiminnan arvioinnissa opiskelija arvioi kriittisesti ja monipuolisesti sekä omaa että muiden toimintaa ja osaa kehittää toimintaa realistisesti.

Arviointimenetelmät

Tentti (50%), toiminnallinen tehtävä (50%), aktiivinen osallistuminen opintojakson työskentelyyn.

Takaisin