Vaikuttavuuden arvioiminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSATK30 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintojaksot Projektitoiminnan perusteet sekä Sosiaalialan tutkimusmenetelmät
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Opiskelumateriaali
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
- Osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- Osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Taso 3-4:
- Osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- Osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Taso 1-2:
- Tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- Osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- Tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- Osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Takaisin