Markkinointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KB02BLIMR07
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Holma, Heikki
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Markkinoinnin perusteet.
- Opiskelija osaa analysoida nykyaikaista markkinointiajattelua ja perustella markkinoinnin keskeisen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Opiskelija:
- osaa tulkita ja käyttää markkinoinnin teoreettisia perusteita, käsitteitä ja malleja
- osaa antaa esimerkkejä joidenkin oman koulutusalansa yritysten /organisaatioiden tavasta toteuttaa markkinointia
- osaa arvioida ja vertailla niiden toimintaa suhteessa joihinkin samalla alalla toimiviin kilpailijoihin ja joihinkin muiden alojen yrityksiin /organisaatioihin
- osaa selittää kilpailuetujen luomisen ja ylläpitämisen keskeisen merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Tuotteistaminen ja markkinointiviestintä.
- Opiskelija osaa selostaa tuotteistamisen peruskäsitteet liiketaloudelliset hyödyt
- Opiskelija osaa esitellä perustiedot markkinointiviestinnästä ja markkinointikommunikaation eri keinoista ja niiden käytöstä.
- Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan laaja-alaisessa projektityössä.

Opiskelija:
- osaa selostaa, mitä markkinointiviestintä on, mihin sillä pyritään ja mikä on markkinointiviestinnän merkitys osana organisaatioiden toimintaa ja niiden sidosryhmien kannalta
- osaa toteuttaa markkinointiviestinnän eri keinojen käyttämistä case-harjoituksissa
- osaa soveltaa osaamistaan laaja-alaisessa projektityössä (mainoskampanja, messuosasto, PR-tilaisuuden järjestäminen tms.)

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 189 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 98 h
- itsenäistä opiskelua 91 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Markkinoinnin perusteet.
-markkinoinnin teoreettiset perusteet, käsitteet ja mallit
-markkinoinnin kilpailukeinot; mielikuvamarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen
-kilpailuetujen luominen ja ylläpitäminen
-liiketoiminnan markkinoinnillinen kehittäminen
-yritys- /organisaatio-caset.

Tuotteistaminen ja markkinointiviestintä.
- Tuotteistamisen perusteet markkinoinnin näkökulmasta
- Johdatus markkinointiviestintään, henkilökohtainen myyntityö, mainonta, menekinedistäminen, PR-toiminta, sponsorointi.
- Opintojakso on integroitu tietotekniikan, erityisesti kuvankäsittely- ja julkaisuohjelmien opetukseen.

Opiskelumateriaali

-Bergström S., Leppänen A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. EDITA.
-Rope, T. & Vahvaselkä, I., Nykyaikainen markkinointi. 1998 tai uudempi. WSOY.
-Armstrong G. & Kotler, P. Marketing. An Introduction. (osoitetut sivut). 2000. Prentice-Hall International.
-Juslin H. & Neuvonen, J. Metsäteollisuustuotteiden markkinointi. 1997. Opetushallitus. Opintomoniste.

-Vuokko P. Markkinointiviestintä, vaikutus ja keinot. 2003. WSOY.
-Karjaluoto H. 2010. Digitaalinen markkinointiviestintä. DOLENDO.
-Muu materiaali ilmoitetaan opintojen alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen työskentely. Opintojakso sisältää myös yksilötehtävinä tehtäviä harjoituksia ja ryhmätehtäviä sekä kontaktitunneilla että itsenäisesti. Tentti. Työjärjestyksessä olevaa opiskelua noin 50 % ja itsenäistä työskentelyä noin 50 %.

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytyt tentit ja harjoitukset. Kummatkin osiot arvioidaan. Hyväksytty (1-5).

Harjoittelu

None

Takaisin