Yrityksen strateginen uudistaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: LTVALK401
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Sorama, Kirsti
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
PK-2015   3-S   4.0   2018-08-01   2018-12-31  
LITAKO-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  
PK-2016   3-S   4.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa ennakointitutkimuksen avulla toimintaympäristön megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja sekä toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida omaa sekä muiden osaamista.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä108 h,
mistä 36 h työjärjestyksessä olevaa
ja 72 h itsenäistä opiskelua

Sisältö

-uudistumisen ajurit
-strateginen ennakointi
-strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut

Opiskelumateriaali

-Hiltunen E. (2012 ). Matkaopas tulevaisuuteen. Talentum, Helsinki.
-muu luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

-kontaktitunteja, ryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti

Hyvä (4-3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin

Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu ryhmän tuottamasta toimintaympäristön analyysista ja case-yritykselle tehdystä strategian uudistamisen suunnitelmasta ja sen esittämisestä
-case-yrityksen toimintaympäristön analysointi 50 %
-strategisen uudistumisen suunnitelma case-yritykselle 30 %
-osallistuminen keskusteluihin, ryhmätehtäviin, esittämiseen 20 %

Takaisin