Ruokapalvelujen terveellisyys

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPT015
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Nuotio, Liisa
Opettajatiimi: Putula-Hautala, Eija ; Eromäki, Hillevi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2013   1-S   6.0   2013-09-01   2013-12-31  

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta hyväkseen valitessaan raaka−aineita sekä koostaessaan ruokalistoja erilaisiin palvelutilanteisiin. Hän osaa myös soveltaa sitä oman ruokavalionsa koostamiseen. Hän osaa tulkita suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hänellä on valmiuksia laskea erilaisten yksilöiden ravinnon saantia ruoasta. Osaa tulkita ja selittää ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.

Opiskelijan työmäärä

- 162 h (kontaktiopetus 33 %, harjoitustyöt 50 %, itsenäinen opiskelu 17 %)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- ruoan merkitys ravintoaineiden lähteenä ja terveyteen vaikuttavana tekijänä
- ravitsemussuositukset
- ruoankäyttö ja eri-ikäisten ravitsemus
- tavallisimmat erityisruokavaliot
- elintarvikeryhmät ja niiden ominaisuudet
- kemialliset ja fysikaaliset ilmiöt ruoanvalmistuksessa

Opiskelumateriaali

- Parkkinen, K. ja Sertti, P. 2008. Avain ravitsemukseen.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=85967

- Suomalaiset ravitsemussuositukset - ravinto ja liikunta tasapainoon. 2005. VRNK
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=67330

- Parkkinen, K. ja Rautavirta, K. 2010. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle. Restamark Oy. Vantaa.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=95735

- Häikiö, I., Kahila, L., Ratilainen, A. & Ängeslevä, T. KEFY. WSOY. 2008.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=84653

- Hopia A.2014.Kasvikset kattilassa.

- Muu jaksolla osoitettu materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, ryhmä- ja harjoitustyöt

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa soveltaa tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta valitessaan raaka−aineita sekä koostaessaan ruokalistoja erilaisiin palvelutilanteisiin ja oman ruokavalionsa koostamiseen.
Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa laskea ja arvioida erilaisten yksilöiden ravinnon saantia ruoasta.
Osaa tulkita ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
3
Opiskelija osaa tulkita tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta hyväkseen valitessaan raaka−aineita sekä koostaessaan ruokalistoja erilaisiin palvelutilanteisiin ja oman ruokavalionsa koostamiseen.
Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa laskea erilaisten yksilöiden ravinnon saantia ruoasta.
Osaa selittää ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
1
Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta valitessaan raaka−aineita ja laatiessaan ruokalistoja erilaisiin palvelutilanteisiin ja oman ruokavalionsa koostamiseen.
Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Osaa nimetä ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.

Arviointimenetelmät

- elintarviketiedon ja -kemian tentti 20 %, laboratorioharjoitukset ja raportointi 20 %, ravitsemuksen tentti 30 %, ravitsemuksen tehtävät 10 %, ravintosisällön laskentatehtävä 15 %, osallistumisaktiivisuus 5 %

Takaisin