Ruokapalvelujen johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPJ022
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 8.0 op
Vastuuopettaja: Nuotio, Liisa
Opettajatiimi: Nuotio, Liisa
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2014   2-S   4.0   2015-08-01   2015-12-31  
PALVELUJ-2014   2-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Opiskelija toteuttaa operatiivista johtamista ja testaa palvelu- ja oppimisympäristössä johtamis-, ongelmanratkaisu- ja organisointitaitojaan sekä paineensietokykyään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Hän osaa laatia työvuorosuunnitelmia ja tulkita hankintatoimen merkitystä osana tuloksellista tuotanto- ja palveluprosessia. Opiskelija osaa soveltaa palvelukonseptin johtamisessa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ruokapalvelujen tuottamisen perusteet, ruokapalvelujen tuottaminen, perusharjoittelu, palvelujen johtamisen perusteet: Henkilöstöhallinto opintojakson ensimmäinen osa 1 op ja Markkinointi opintojakson ensimmäinen osa 1 op.

Sisältö

• Ruokapalvelujen johtaminen
• Työvuorosuunnittelun perusteet
• Organisaatiokäyttäytyminen

Opiskelumateriaali

Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=70904

Lehtinen, M., Peltonen, H. & Talvinen, P. 2007. Mestarikokin käsikirja. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=45358

Lehtovaara, T & Hämäläinen, J. 2007. Ravintolakokista mestariksi. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=75851

Määttälä, S., Nuuttila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=57400

Palvelujen ammattiliitto PAM ry. 2007. Majoitus ja ravitsemisalan työntekijöiden työehtosopimus. Kirjapaino Keili.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=104352

Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiöiden ruokatuotantoprosessit. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulun tutkimuksia ja raportteja.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80329

Lämsä, A-K. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=57772

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkko-oppimista.

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa ruokapalvelujen turvallisuutta, terveellisyyttä, taloudellisuutta ja elämyksellisyyttä palvelukonseptien operatiivisessa johtamisessa.
Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia tarpeen mukaisia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella itsenäisesti tuloksellisia hankintoja.
3
Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa arvioida ja antaa palautetta sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa laatia työvuorosuunnitelmia ja suunnitella ohjatusti tuloksellisia hankintoja.

1
Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja johtaa eri palvelukonsepteja turvallisesti, terveellisesti, taloudellisesti ja elämyksellisesti.
Opiskelija organisoi ohjatusti työtä.
Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija tietää työvuorosuunnitelmien ja hankintojen tuloksellisen merkityksen.

Arviointimenetelmät

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä.
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi, ryhmän arviointi, asiakaspalautteet, harjoitustyöt ja raportit.

Lisätietoja

Tiimiin Eliisa Ylinen

Takaisin