Sosiaalialan etiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08AAK0700
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opettajatiimi: Martin, Eeva-Kaija ; Niinimäki, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
SOSALA-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä etiikan peruskäsitteet, eettisiä teorioita, moraalin kehittymisen ja kestävän kehityksen periaatteet. Hän osaa määritellä sosiaalialan työhön vaikuttavat sosiaalialan työn arvot ja ammattieettiset periaatteet. Opiskelija osaa pohtia ohjattuna sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalialan ammatin eettisen vastuun.

Opiskelijan työmäärä

78 h
- mistä luennot, ryhmäkeskustelut ja harjoitustehtävät 32 h
- itsenäinen opiskelu 46 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Etiikka, moraali, arvot
- Eettiset teoriat, moraalin kehittyminen
- Kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
- Sosiaalialan eettiset periaatteet
- Työntekijän arvot ja eettinen vastuu

Opiskelumateriaali

- Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/a6u9cx

- Arki, arvot, elämä, etiikka. Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet. 2005. www.talentia.fi.

- Lastentarhanopettajan ammattietiikka. 2004. www.lastentarha.fi.

- Muu tunneilla jaettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmäkeskustelut, harjoitustehtävät, asiantuntijavierailu, tentti.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä etiikan peruskäsitteet, eettisiä teorioita, moraalin kehittymisen ja kestävän kehityksen periaatteet. Hän osaa määritellä sosiaalialan työhön vaikuttavat sosiaalialan työn arvot ja ammattieettiset periaatteet. Opiskelija osaa pohtia ohjattuna sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalialan ammatin eettisen vastuun.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ja perustella etiikan peruskäsitteet, eettisiä teorioita, moraalin kehittymisen ja kestävän kehityksen periaatteet. Hän osaa selittää sosiaalialan työhön vaikuttavat sosiaalialan työn arvot ja ammattieettiset periaatteet.
Opiskelija osaa selittää omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa pohtia yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Hän osaa ratkaista yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida etiikan peruskäsitteitä, eettisiä teorioita, moraalin kehittymistä ja kestävän kehityksen periaatteita. Hän osaa arvioida sosiaalialan työhön vaikuttavia sosiaalialan työn arvoja ja ammattieettisiä periaatteita.
Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida omaa toimintaansa sosiaalialan ammattieettisestä näkökulmasta, myös kriittisesti. Hän osaa tarkastella ja arvioida arvojaan ja asenteitaan monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi. Opiskelija osaa rakentavasti ja kriittisesti keskustella sosiaalialaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Opiskelija osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa arvioida ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, ryhmätehtävä, ammattieettinen oppimistehtävä ja tentti.

Takaisin