Johdatus ammattikorkeakouluopiskeluun ja yhteistyötaidot

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11A0010
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Hietaniemi, Elina ; Honkala, Katriina ; Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-S   1.0   2013-09-01   2013-12-31  
VANTYO-2013   2-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
VANTYO-2014   1-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
VANTYO-2014   2-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ammattikorkeakoulun koulutustavoitteita ja hän tutustuu Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja oman yksikkönsä tarjoamiin opiskelu- ja toimintamahdollisuuksiin. Opiskelija tuntee oman toimintayksikkönsä henkilöstön ja opiskelun tukipalvelut. Opiskelija ymmärtää vanhustyön koulutusohjelman lähtökohdat ja tavoitteet sekä ymmärtää pedagogiset toimintamallit ja ymmärtää ne oman opiskelunsa lähtökohdaksi. Opiskelija harjoittelee tuntemaan itseään osallistumalla oman ryhmänsä kanssa ryhmäprosessehin ja harjaantuu ymmärtämään omia vuorovaikutustaitojaan teoreettisesti perustellen. Opiskelija osaa analysoida omaa vuorovaikutustaan työskennellessään vanhuksen kanssa.

Opiskelijan työmäärä

52h kontakti- ja seminaaritunimäärät ilmoitetaan opintojakson alussa. Opintojakso jatkuu koko koulutuksen ajan, painottuen kuitenkin ensimmäiseen lukuvuoteen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Seinäjoen ammattikorkeakoulukokonaisuus, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, opiskelun tukipalvelu, vanhustyön koulutusohjelma ja osaamisvaatimukset, pedagogiset toimintamallit koulutusohjelmassa, opiskelun eteneminen ja rytmitys, minäkuva, ihanne ja itsetunto, luottamus, arvot ja asenteet vuorovaikutuksessa, yksilön motivaatiotekijät, erilaisuuden kohtaaminen ja ristiriitatilanteiden ammatillinen käsittely.

Opiskelumateriaali

Tutkintosääntö, vanhustyön koulutusohjelman opetussuunnitelma.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. (sov. osin) Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=porukka&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&sortBy=BUB_DATE_DESC&page.search.search.button=Hae ja muu opettajan valitsema kirjallisuus.

Arviointikriteerit

Hyväksytty: Opiskelija on perhtynyt ammattikorkeakoulun koulutustavoitteisiin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja oman yksikkönsä tarjoamiin opiskelu- ja toimintamahdollisuuksiin. Opiskelija tuntee hyvin oman toimintayksikkönsä henkilöstön ja opiskelun tukipalvelut. Opiskelija ymmärtää vanhustyön koulutusohjelman lähtökohat ja tavoitteet sekä ymmärtää pedagogiset toimintamallit ja ymmärtää ne oman opiskelunsa lähtökohdaksi.

Opiskelija toimii aktiivisesti hyvän yhteishengen luomiseksi opiskeluryhmässään ja oppii ymmärtämään omia vuorovaikutustaitojaan teoreetisesti perustellen. Opiskelija osaa analysoida omaa vuorovaikutustaan työskennellessään vanhuksen kanssa.
Hylätty: Opiskelija ei ole perehtynyt ammattikorkeakoulun koulutustavoitteisiin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja oman yksikkönsä tarjoamiin opiskelu- ja toimintamahdollisuuksiin. Opiskelija ei tunne hyvin oman toimintayksikkönsä henkilöstön ja opiskelun tukipalveluja. Opiskelija ei ymmärrä vanhustyön koulutusohjelman lähtökohtia ja tavoitteita eikä pedagogiset toimintamalleja oman opiskelunsa lähtökohdaksi.

Opiskelija toiminta on passiivista ja hän vetäytyy yhteishengen luomisesta opiskeluryhmässään ja ei ymmärrä omia vuorovaikutustaitojen merkitystä ryhmässään. Vuorovaikutuksessa vanhusten kanssa on suuria puutteita.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn; oman kasvun, kehittymisen ja oppimisen analyysitehtävä.

Takaisin